لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

دیپلمات‌های غربی: نیروگاه بوشهر در زمین‌لرزه آسیب دید؛ روسیه تکذیب کرد


خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول دیپلمات‌های غربی گزارش داده که بر خلاف ادعای ایران مبنی بر ‌آسیب نرسیدن به نیروگاه بوشهر بعد از زمین‌لرزه ۲۰ فروردین ماه، به ساختمان رآکتور این نیروگاه آسیب وارد آمده است. منابع روسی بلافاصله این خبر را تکذیب کرده‌اند.

به دنبال زلزله ۶.۳ ریشتری بوشهر که بیش از ۳۰ کشته و هزار زخمی بر جای گذاشت، مسئولان نیروگاه بوشهر اعلام کردند که این نیروگاه آسیبی ندیده و فعالیت آن به صورت عادی ادامه دارد.

شرکت اتم‌استروی‌اکسپورت و پیمانکار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نیز اعلام کرد که این نیروگاه کاملا سالم است و زمانی که زلزله رخ داده بود، کاملا غیر فعال بود.

با این همه، همزمان با نگرانی برخی کشورهای غربی از احتمال تشعشعات هسته‌ای در این نیروگاه، شورای همکاری خلیج‌ فارس ۲۵ فروردین‌ ماه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند تا هیاتی از آژانس را برای بازرسی نیروگاه بوشهر اعزام کند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت ماه اعلام کرد که «به نظر من بهتر است که کارشناسانی به ایران فرستاده شوند تا امنیت رآکتور اتمی بوشهر را بررسی کنند».

اکنون دو دیپلمات غربی به آسوشیتدپرس گفته‌اند که اطلاعاتی وجود دارد که نشان‌دهنده این است که ساختمان رآکتور نیروگاه بوشهر در جریان یک یا دو زمین‌لرزه اخیر در ایران آسیب دیده است.

طی سال جاری دو زمین‌لرزه قوی در استان بوشهر رخ داده است.

این دو دیپلمات که به‌خاطر محرمانه بودن موضوع نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، به این خبرگزاری گفته‌اند که ترک‌های بلندی حداقل در یک طرف ساختمان (رآکتور) ایجاد شده است، اما به نظر نمی‌رسد خطر نشت مواد هسته‌ای وجود داشته باشد. با این حال یکی از دیپلمات‌ها گفته است این اطلاعات محدود است و ممکن است به جای دیگری از این نیروگاه نیز آسیب رسیده باشد.

هنوز مقام‌های ایرانی واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند، اما مقام‌های اتم استروی اکسپورت بلافاصله به این خبر واکنش نشان دادند.

یک منبع آگاه در این شرکت به خبرگزاری ریانوستی روسیه گفت که «ادعای مورد نظر هیچ اساسی ندارد و همه چیز در نیروگاه عادی است، به‌طوری که نیروگاه دوباره درحال آماده شدن برای فعالیت است».

به گفته وی، هم اکنون عملیات تست تجهیزات بر روی رآکتور انجام می‌شود.

نیروگاه اتمی بوشهر شهریورماه ۱۳۹۰ رسما راه‌اندازی شد، اما پس از آن چندین‌بار تعطیل شد.. در آخرین مورد، بعد از زلزله بوشهر، روسیه اعلام کرد که نیروگاه مدتی قبل از این حادثه به‌خاطر تعمیرات توربین‌ها خاموش شده بود و اردیبهشت ماه دوباره راه‌اندازی خواهد شد، اما با گذشت نیمی از ماه خرداد، هنوز رآکتور نیروگاه خاموش است.

ایران هنوز به عضویت کنوانسیون «ایمنی هسته‌ای» درنیامده است. اين کنوانسيون بعد از فاجعه چرنوبيل در سال ۱۹۸۶ که منجر به آلوده شدن مناطق عظيمی در اطراف نيروگاه و بی‌خانمانی ۱۶۰ هزار اوکراينی شد، به تصويب رسيد.
XS
SM
MD
LG