لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

تشکیل پرونده برای دو ورزشکار زن به‌دلیل پوشش «نامناسب»


عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران

دادستان تهران از تشکیل پرونده برای دو زن به‌دلیل حضور در مسابقات غیررسمی با پوشش «نامناسب» خبر داد.

به گزارش ایسنا٬ عباس جعفری دولت‌آبادی این خبر را در چهارمین نشست دادستانی تهران با موضوع «آسیب‌های اجتماعی» اعلام کرده است.

در این جلسه که فرمانده پلیس تهران، جانشین فرمانده پلیس اخلاقی ناجا، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی حضور داشته‌اند٬ اشاره‌ای به نام این دو زن نشده است.

دادستان تهران در جلسه یادشده نسبت به آنچه که «رفتارهای ناشایست»٬ «پوشش نامناسب» و «خلاف موازین» این دو زن در مسابقات نامیده٬ انتقاد کرده است.

۳۰ شهریور ماه امسال نیز خبرگزاری میزان از احضار دو ورزشکار زن و چهار مربی در رشته پرورش اندام به دادسرای فرهنگ و رسانه در تهران خبر داده بود.

خبرگزاری قوه قضاییه احضار این افراد را در ارتباط با انتشار «تصاویر نیمه‌عریان» دو ورزشکار زن در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود.

«میزان» نوشته بود این دو ورزشکار زن پس از آموزش توسط مربیان مرد، در مسابقات «برون‌مرزی» پرورش اندام حضور یافته و تصاویری «نیمه‌عریان» از خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

احضار ورزشکاران ایرانی به دادسرا و تشکیل پرونده‌هایی برای آنان در رابطه با فعالیت‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی پیشتر نیز سابقه داشته است.

یکی از این افراد سوشا مکانی٬ دروازهبان تیم فوتبال پرسپولیس و تیم ملی ایران بود که در دی‌ماه سال گذشته در پی انتشار عکس‌هایش در شبکه تلگرام بازداشت و پس از شش روز با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد.

در پی احضار و بازداشت این ورزشکاران، عباس جعفری دولتآبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در دی‌ماه ۱۳۹۴ در مورد انتشار آن چه تصاویر «نامناسب» و «خلاف شئون اسلامی» در فضای مجازی خواند، به ورزشکاران و هنرمندان هشدار داده بود.

فعالان حوزه مد٬ آرایش٬ لباس و عکاسی از دیگر افرادی هستند که فشار‌ها علیه آنها در یک سال اخیر افزایش یافته و گزارش‌های متعددی از بازداشت آنها در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

در چهارمین نشست دادستانی تهران امیر قطبی٬ معاون دادسرای تهران نیز گزارشی از وضعیت اقدامات صورت گرفته در حوزه پوشاک‌های «غیر متعارف» ارائه کرده است.

آقای قطبی از شناسایی ۴۱۰ مرکز استفاده از عناوین و برندهای خارجی خبر داده که به گفته وی بسیاری از آنها «فاقد» مجوز هستند.

وی همچنین از شناسایی ۵۷۲ واحد مزون و خانه مد در تهران خبر داده و گفته تنها ۸۳ مورد آنها دارای مجوز از کارگروه ساماندهی مد و لباس هستند.

دادستان تهران نیز در ادامه این جلسه و پس از ارائه گزارش برخی از اعضا اعلام کرده که «هدف ما بر هم زدن وضعیت کشور و مختل کردن حوزه‌های تجارت و مشاغل نیست.»

جعفری دولت‌آبادی افزوده «ما با مد و زیبایی مخالف نیستیم»٬ اما «در یک جامعه‌ اسلامی نمی‌توان در منظر مردم لباسی پوشید که خلاف موازین و عرف متعارف جامعه باشد.»

XS
SM
MD
LG