لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

حیواناتی که از انسان به منطقه ممنوعه چرنوبیل پناه برده‌اند


گراز وحشی در منطقه ممنوعه چرنوبیل
گراز وحشی در منطقه ممنوعه چرنوبیل

پژوهش‌های تازه حاکی از آن است که شمار حیوانات منطقه چرنوبیل که به مدت سه دهه به خاطر فاجعه نیروگاه هسته‌ای خالی از سکنه مانده، افزایشی چشمگیر نشان می‌دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل قول تیمی که به تازگی در منطقه چرنوبیل تحقیقاتی انجام داده‌، گزارش می‌دهد که «به یمن غیاب انسان در منطقه اطراف چرنوبیل نسل حیواناتی مانند گوزن شمالی، آهوی کوهی و گرگ‌ها به شدت افزایش یافته و حتی بالا‌تر از دورانی رسیده است که هنوز نیروگاه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ دچار سانحه نشده بود.

بر اساس این گزارش، احیای غنای زیست محیطی در این منطقه میزان تاثیر منفی انسان‌ها بر جمعیت پستانداران را به وضوح نشان می‌دهد.

جیم اسمیت کارشناش زمین و علوم محیطی در دانشگاه «پورت اسموث» بریتانیا به رویترز گفته است که «به رغم بد‌ترین سانحه هسته‌ای جهان، وقتی انسان‌ها رفتند، حیات وحش در این منطقه شکوفا شد. احتمال زیادی دارد که جمعیت حیات وحش در این منطقه حتی بیشتر از دوران قبل از فاجعه هسته‌ای باشد».

قبلا مطالعات انجام شده در محوطه ۴۲۰۰ کیلومتر مربعی اطراف چرنوبیل حاکی از کاهش شمار حیوانات بعد از فاجعه هسته‌ای و انتشار مواد رادیو اکتیو در منطقه بود. اما تحقیقات جدید حاکی از شکوفا شدن دوباره غنای محیط زیست در این منطقه است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که شمار جمعیت گوزن‌های شوکا، گوزن قرمز، گوزن شمالی و گزار وحشی در این منطقه تقریبا چهار برابر مناطق آلوده نشده در اوکراین است. شمار جمعیت گرگ‌ها نیز هفت برابر بیشتر از مناطق عادی دیگر است.

جیم بیسلی از دانشگاه جورجیای آمریکا نیز به رویترز گفته است که احیا و فراوانی دوباره حیوانات در اطراف محیطی آلوده به تشعشعات رادیو اکتیو نشان می‌دهد که طیف گسترده‌ای از حیوانات وحشی به محض رهایی از فشار جامعه انسانی، با انطباق به محیط به شکوفایی جمعیتی می‌رسند.

نتایج تحقیقات تیم پژوهشی که آقای بیسلی نیز از مدیران آن بوده در مجله «کارنت بیولوژی» منتشر شده است و حتی محققان می‌گویند که این نتایج می‌تواند برای تاثیر فاجعه نیروگاه فوکوشیمای ژاپن بر محیط زیست نیز مورد استفاده قرار گیرد.

زمین‌لرزه و سونامی بزرگی در سال ۲۰۱۱ منجر به تخریب بخشی از نیروگاه فوکوشیما در ژاپن شد که با نشت مواد رادیواکتیو همراه بود.

XS
SM
MD
LG