لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

کمک‌های بین‌المللی برای کنترل تشعشعات چرنوبیل


نیروگاه چرنوبیل
نیروگاه چرنوبیل

نهادهای بین المللی روز دوشنبه متعهد شدند ۸۷.۵ میلیون یورو، معادل۹۹ میلیون دلار، برای ایمن نگاه داشتن نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل کمک کنند.

این نیروگاه ۳۰ سال پیس با فاجعه انفجار مواجه شد و بخشی از خاک اوکراین هنوز هم به‌خاطر تشعشعات هسته‌ای خالی از سکنه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مبلغ برای ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی ضایعات هسته‌ای هزینه خواهد شد. با این حال، اوکراین هنوز به ۱۵ میلیون یوروی دیگر برای تکمیل تاسیسات ذخیره‌سازی زیرزمینی تا پایان سال جاری نیاز دارد.

سوما چاکرابارتی رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه که رهبری این پروژه را به عهده دارد، می‌گوید «این یک طرح مهم برای کل دنیا و البته برای اوکراین و مردم اوکراین است».

به گزارش وال استریت ژورنال، این پروژه که یک شاهکار مهندسی است در واقع یک حفاظ قوسی قابل هدایت است که می‌تواند حدود ۱۰ زمین فوتبال را بپوشاند. قرار دادن این سازه ۳۶ هزار تنی در محل دو یا سه روز زمان نیاز دارد. دیوید دریسکول مدیر بخش ایمنی کنسرسیوم فرانسوی مسئول ساخت پروژه می‌گوید: «می‌توان استادیوم ویمبلی را با تمام پارکینگ‌های خودرو آن در زیر این سازه جا داد.»

در روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ میلادی وقوع انفجار در رآکتور شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل در شهر پریپیات در شمال اوکراین – که در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوری بود – باعث نشت مواد رادیو اکتیو و پخش آن در بخش وسیعی از مناطق اطراف آن شد.

بر اثر این حادثه، که از آن به عنوان فاجعه‌بارترین حادثه در نیروگاه‌های هسته‌ای نیز یاد می‌شود، حدود ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان مناطق اطراف نیروگاه مجبور به ترک محل کار و سکونت خود شدند و آثار مخرب زیست‌محیطی آن هنوز هم پابرجاست.

حدود ۴۰ کشور مختلف تاکنون مبلغی نزدیک به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای اجرای پروژه ساخت سازه‌ای امن بر روی ساختمان رآکتور حادثه دیده چرنوبیل، به دولت اوکراین کمک کرده‌اند.

حدود ۲۰۰ تن اورانیوم هنوز داخل رآکتور صدمه دیده باقی مانده است و این ترس وجود دارد که اگر سازه بتنی موجود که رآکتور را پوشانده است فروبریزد مواد رادیواکتیو بیشتری به بیرون نشت پیدا کند.

با وجود گذشت سه دهه از این حادثه، شمار افرادی که بر اثر تشعشع مواد رادیواکتیو جان باخته‌اند موضوعی به شدت بحث‌برانگیز باقی مانده است.

در سال ۲۰۰۵، سازمان ملل در گزارشی تخمین زد بالغ بر ۹ هزار نفر در اوکراین، روسیه، و بلاروس بر اثر عواقب ناشی از انفجار چرنوبیل جان خود را از دست داده یا خواهند داد.

سازمان صلح سبز رقم اعلام شده را به شدت کمتر از واقع دانسته است.

XS
SM
MD
LG