لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۶

چین واردات نفت ایران را ۱۳ درصد کاهش داد


چین طی ماه گذشته میلادی نسبت به ژوئیه سال گذشته واردات نفت از ایران را ۱۲٫۶ درصد کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این حجم از کاهش تقریبا برابر مقداری است که چین برای گرفتن معافیت از تحریم‌های آمریکا نیاز دارد. بر اساس این گزارش، تمامی مشتریان نفتی ایران در آسیا به کاهش خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند.

چین در ماه ژوئیه روزانه ۳۹۷ هزار و ۲۶۱ بشکه نفت از ایران خریده که نسبت به ماه قبل از آن ۳٫۲ درصد افزایش یافته است.

با این حال، بر اساس آمار گمرک چین که چهارشنبه ۳۰ مرداد منتشر شده، این کشور طی هفت ماه گذشته روزانه به طور متوسط ۴۲۰ هزار و ۲۶۷ بشکه نفت از ایران وارد کرده که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۳٫۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

چین طی سال گذشته روزانه ۴۳۸ هزار و ۴۵۰ بشکه نفت از ایران وارد کرده بود و چند مقام چینی به رویترز گفته بودند که پالایشگاه‌های این کشور برای سال جاری واردات نفت از ایران را ۵ تا ۱۰ درصد کاهش خواهند داد، به عبارتی برای معافیت از تحریم آمریکا خرید نفت از ایران توسط چین برای سال جاری به حول و حوش ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

یک مقام آگاه به رویترز گفته است که پالایشگاه سینوپک چین، بزرگترین مشتری نفتی ایران برای ماه‌های آینده می‌خواهد کاهش واردات نفت از ایران را ادامه دهد و به رقم ۵ درصد برساند، اما کاهش بیشتر خرید نفت ایران صرفه اقتصادی ندارد.

ادامه کاهش صادرات نفت ایران در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا طی ماه گذشته لایحه‌ای تصویب کردند که یک میلیون بشکه هم صادرات نفت ایران را کاهش خواهد داد، اگرچه این لایحه برای تبدیل به قانونی لازم‌الاجرا باید در مجلس سنا تصویب و به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد.

با این حال یک مقام نفتی ایران به رویترز گفته است که انتخاب بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر نفت در کابینه حسن روحانی و انجام تغییراتی در پست‌های حساس و داخل شرکت ملی نفت ایران در راستای توقف کاهش صادرات نفت ایران است. به گفته وی، چین احتمالا کاهش واردات نفت از ایران را در سطح کنونی نگه دارد.

آمار گمرکی نشان می‌دهد که چین واردات نفت از عراق را طی هفت ماه گذشته نسبت به دور مشابه در سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG