لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

صلیب سرخ: موارد مشکوک به وبا در یمن به یک میلیون رسیده است


کودک یمنی مشکوک به ابتلا به وبا
کودک یمنی مشکوک به ابتلا به وبا

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز پنج‌شنبه اعلام کرد شمار موارد مشکوک به وبا در یمن به رقم یک میلیون نفر رسیده است.

به گزارش‌ خبرگزاری فرانسه، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ضمن هشدار درباره همه‌گیر شدن وبا در یمن، اعلام کرد، جنگ داخلی ۸۰ درصد از جمعیت این کشور را با کمبود غذا، سوخت، آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی مواجه ساخته است.

یمن، یکی از فقیرترین کشورهای جهان عرب، درگیر یک جنگ فرسایشی بین حوثی‌های مورد حمایت ایران و ائتلافی تحت رهبری عربستان سعودی شده‌ است.

سازمان ملل متحد می‌گوید یمن به یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان دچار شده و هشت میلیون نفر در این کشور در آستانه قحطی قرار دارند.

رویترز هم گزارش داده که بیماری وبا در یمن در ماه آوریل گذشته به سرعت گسترش یافت و به مرگ ۲۲۲۷ نفر انجامید؛ پس از آن این آمار با مقداری کاهش همراه شد اما انتظار می‌رود موج تازه‌ای از وبا در ماه مارس یا آوریل سال جدید این کشور را درنوردد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در توییتر خود نوشت: «موارد مشکوک به وبا در یمن به آستانه یک میلیون رسیده، که رنج مضاعفی است برای این کشور که به کام جنگی خونین درافتاده است.»

از سوی دیگر مارک پونسن، هماهنگ‌کننده امور اضطراری پزشکان بدون مرز در یمن، به خبرگزاری فرانسه گفته است با آنکه تلفات وبا در ماه‌های اخیر کاهش یافته اما تا ریشه‌کن شدن وبا فاصله زیادی درپیش است.

مارک پونسن هشدار داده از آنجا که باکتری وبا بسیار مقاوم است در ماه‌های بارانی سال آینده میلادی امکان گسترش وبا زیاد است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی آبان ماه امسال پس از شلیک موشک از سوی حوثی‌ها به فرودگاه ریاض بندرها و معابر هوایی یمن به طور کامل بست.

با افزایش انتقاد‌های بین‌المللی در اوایل آذرماه عربستان به معدودی از پروازهای سازمان ملل برای کمک‌رسانی مجوز نشستن در فرودگاه صنعا را صادر کرد.

در همین حال روز پنجشنبه عربستان اعلام کرد با گشایش ۳۰ روزه بندر حدیده برای کمک‌رسانی موافقت کرده است.

روز سه‌شنبه این هفته حوثی‌ها موشک دیگری به ریاض شلیک کردند. ائتلاف سعودی و آمریکا، ایران را به ارسال موشک به یمن متهم می‌کنند. ایران این اتهام را «ساختگی» خوانده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG