لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۲

انتقاد مکارم شیرازی از اظهارات حسن روحانی درباره «معصومین»


 آیت‌الله مکارم شیرازی
 آیت‌الله مکارم شیرازی

آیت‌الله مکارم شیرازی، از روحانیون نزدیک به محافظه‌کاران، روز چهارشنبه، از اظهارات حسن روحانی درباره «معصومین» انتقاد کرد.

حسن روحانی در نشستی با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی در روز ۱۸ دی‌ماه گفته بود: «همه باید انتقاد بشوند استثنا نداریم، تمام مسئولین در کشور قابل نقد هستند، ما در کشور معصوم نداریم، اگر یک وقتی امام زمان ظهور کرد آنوقت هم می‌شود نقد کرد.»

چهره‌ها و رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران و از جمله کیهان در پی این اظهارات گفتند که حسن روحانی اظهار داشته که «امام زمان هم قابل نقد است» و آن را در تعارض با مذهب شیعه دانستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه این واکنش‌ها گفت: «ائمه معصومین خط قرمز ما هستند و معصوم بودن آنان از خطا و اشتباه، از مسلّمات مذهب شیعه است.»

وی خطاب به حسن روحانی گفت: «شما بگویید که کسی در کشور معصوم نیست و قابل نقد هستند دیگر چکار به زمان معصومین دارید و این کار و حرف شما چه ضرورتی دارد؟»

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین دولت را به خاطر رفع فیلتر پیام‌رسان تلگرام به باد انتقاد گرفته و گفت: «این فضای مجازی که به تازگی رفع فیلتر شده تمام اختیارات آن به دست صهیونیست‌هاست و به ایرانی‌ها نیز اجازه داده که وارد آن شوند که این خود به نوعی نوکر بی‌اختیار بودن صهیونیست‌هاست.»

پیام‌رسان تلگرام و اینستاگرام در پی چند روز ناآرامی در شهرهای مختلف ایران، مسدود شد اما حسن روحانی به تازگی دستور رفع فیلتر آنها را صادر کرد. در ناآرامی‌های ایران که از جمله علیه حسن روحانی و آیت‌الله خامنه‌ای شعار داده می‌شد، دستکم ۲۲ نفر کشته شدند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز در بیانیه‌ای از اظهارات حسن روحانی درباره «معصومین» انتقاد کرده است.

این نهاد نزدیک به محافظه‌کاران، در بیانیه‌ای که به امضای رئیس آن محمد یزدی رسیده، اظهارات حسن روحانی را «نفی عصمت» پیامبر اسلام و امامان شیعیان و «مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیع» دانسته است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین «توصیه» کرده «بعضی از مسئولین از ورود به مسائل اعتقادی و تخصصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند و به‌جای آن تلاش خود را به حل مشکلات معیشتی و گرفتار‌های اقتصادی مردم معطوف کنند.»

در پی این واکنش‌ها دفتر ریاست جمهوری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اظهارات حسن روحانی به صورت «هدفمند» تقطیع و تحریف شده است.

در حالی که حسن روحانی گفته است همه مسئولان کشور قابل نقد هستند، نهادها و شخصیت‌های محافظه‌کار عمدتاً، «ولایت مطلقه فقیه» را قابل نقد نمی‌دانند و برای آن جایگاهی فراتر از قانون متصورند.

مجلس خبرگان رهبری نیز که نهاد بالادستی رهبری است، در این سال‌ها تنها به تایید رهبری بسنده کرده است.

با استفاده از مهر، خبرگزاری فارس، دفتر ریاست جمهوری، تسنیم. ح.ر.
XS
SM
MD
LG