لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

واکنش جامعه مدرسین قم به سخنان روحانی: مسئولان از ورود به مسایل دینی پرهیز کنند


حسن روحانی در جمع مدیران وزارت اقتصاد گفته بود: همه مسئولین قابل نقد هستند و معصوم نداریم و ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم.
حسن روحانی در جمع مدیران وزارت اقتصاد گفته بود: همه مسئولین قابل نقد هستند و معصوم نداریم و ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم.

جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و تعدادی از روحانیون در ایران به سخنان حسن روحانی درباره امکان «نقد» پیامبر اسلام و امامان شیعه شدیدا حمله کردند و از مسئولین خواستند که از ورود به مسائل دینی «پرهیز کنند».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جامعه مدرسین حوزه علیمه قم روز یکشنبه ۲۴ دی، در بیانیه ای بدون ذکر نام حسن روحانی، سخنان او «مبنی بر جواز نقد» پیامبر اسلام و امامان شیعه را برخلاف «مسلّمات اعتقادی» شیعیان دانست.

این گروه در بیانیه خود تاکید کرد که «معصوم بودن» پیامبر اسلام و «خطاناپذیری» امامان شیعه «مورد اتفاق قاطبه مسلمین و کلیه مذاهب و فرق اسلامی است و ده‌ها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات رسیده است».

جامعه مدرسین حوزه علیمه قم همچنین اعلام کرد که «نفی عصمت» پیامبر اسلام و امامان شیعه «مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیّع است».

این گروه از مسئولین خواست که «از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند» و تنها «به حل مشکلات معیشتی و گرفتار‌های اقتصادی مردم» بپردازند.

دراین بیانیه تاکید شد که اظهارنظر مسئولان در«مسائل اعتقادی و تخصصی نه تنها گرهی از کار مردم باز نمی‌کند، که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه می‌کند».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۱۸ دی، در جمع مدیران وزارت اقتصاد گفته بود که «همه مسئولین قابل نقد هستند و معصوم نداریم».

وی تاکید کرده بود که «ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم».

به گفته آقای روحانی، پیامبر اسلام هم «اجازه نقد می داد. دیگر بالاتر از پیغمبر نداریم. وقتی پیامبر حرفی می‌زد، گاهی کسی از مسلمانان خطاب به او می‌گفت این حرفی که می‌زنی نظر خودت است یا خدا به تو وحی کرده است. اگر می‌گفت از طرف خدا است که می‌گفت حرفی نداریم. اگر می‌گفت از طرف من است، انتقاد می‌کرد و می‌گفت، من قبول ندارم».

برخی از مراجع تقلید و روحانیون شیعه معقدند که پیامبران و امامان شیعه ممکن است دچار«سهو، خطا و نسیان(فراموشی)» شوند و این موضوعات با «گناه» متفاوت است.

درهمین ارتباط، محسن کدیور،روحانی و پژوهشگر دینی در مطلبی در سال ۸۵، با عنوان «بازخوانی نظریۀ علمای ابرار»، در وب‌سایت خود،‌ با بررسی نظرات روحانیون شاخص شیعه «در قرون سوم و چهارم» هجری نوشته بود که « شيعيان سهو و فراموشی را خارج از حوزه تبليغ و نبوت براي پيامبر مجاز می‌دانسته‌اند».

با این حال، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم، در استفتایی اعلام کرده که «عصمت از دیدگاه شیعه به معناى مصونیت از گناه، اشتباه، سهو و نسیان است».

در این میان، به جز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تعدادی از روحانیون شیعه نیز به سخنان حسن روحانی واکنش نشان داده‌اند.

از جمله آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب، گفت: «وقتی سوادش را ندارید اعتقادات مردم را رها کنید. مشکلات معیشتی و دنیوی مردم بسیار است».

در همین حال، مهدی شب‌زنده‌دار، عضو شورای نگهبان، گفت: «اگر مقصود این باشد که افرادی نقد می‌‌کردند و معصومین به آن‌ها اجازه می‌دادند، این بلااشکال است. اما نقد امروز به‌معنای این است که کسی اشتباه دارد و اگر کسی اشتباهش را به او گفت، او باید بپذیرد».

وی خطاب به حسن روحانی اضافه کرد:«معلوم می‌شود در حوزه درست، درستان را نخوانده‌اید و آدم بی‌سواد این حرف‌ها را می‌زند».

پیش از این نیز سخنان حسن روحانی درباره موضوعات سیاسی و دینی واکنش مراجع تقلید و روحانیون شیعه را به دنبال داشته است.

از جمله در خرداد ماه، حسن روحانی گفته بود که نظر و انتخاب مردم «مبنای ولایت و حکومت» است.

در واکنش به این سخنان، مجلس خبرگان در بیانیه ای با امضای آیت‌الله احمد جنتی، رئیس این مجلس، اعلام کرد که «بیعت» با پیامبر و امامان را به معنای «مشروعیت‌بخشی به حکومت پیامبر و یا امام توسط مردم و بیعت‌کنندگان» نیست بلکه «تأکیدی بر اعلام وفاداری و پیروی و فرمانبری از رهبران الهی» است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز اعلام کرد که انتخاب حاکم در اسلام به عهده مردم نیست، بلکه «خداوند باید ولی را تعیین کند».

درسال‌های گذشته نیز خبر ارسال دو نامه «محرمانه» و انتقادی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به حسن روحانی منتشر شده است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، یکی از تشکل‌های مذهبی منتقد دولت‌های حسن روحانی محسوب می‌شود. آیت‌الله محمد یزدی، دبیر این تشکل است که در انتخابات اخیر مجلس خبرگان، رأی لازم را برای ورود مجدد به این مجلس به دست نیاورد.

خبرگزاری تسنیم و منابع خبری/ا.م/ب.ک.
XS
SM
MD
LG