لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

روحانی: مطالبات مردم «اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی» است


روحانی: مردم به حق می گویند ما را ببینید، به حرف‌مان گوش کنید و به خواست ما عمل کنید
روحانی: مردم به حق می گویند ما را ببینید، به حرف‌مان گوش کنید و به خواست ما عمل کنید

رئیس جمهوری ایران محدود کردن خواسته‌های معترضان تجمع‌ها و تظاهرات اخیر به مطالبات اقتصادی را «توهین به مردم» خواند و گفت که مطالبات مردم، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است و «باید همه این مطالبات مورد توجه قرار بگیرد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی در یک سخنرانی در تهران در روز دوشنبه ۱۸ دی، گفت: «برخی تصور می‌کنند که مردم فقط پول و اقتصاد می‌خواهند، اما آیا کسی حاضر است ماهیانه پول قابل توجهی دریافت کند، اما به طور مثال ،شبکه مجازی کاملاً مسدود باشد یا در تردد با خودرو و رفت و آمد به بیرون از خانه با محدودیتی مواجه بوده و حتی حق حرف زدن نداشته باشد؟».

وی اضافه کرد: «مگر می‌شود آزادی و زندگی مردم را با پول خریداری کرد. چرا عده‌ای آدرس غلط می‌دهند و این توهین به مردم است».

او همچنین «نقد را بسیار مفید» خواند و در عین حال گفت که «نفی وضع موجود، خطرناک اما نقد وضع موجود، سازنده است».

رئیس جمهوری ایران با اعلام اینکه «هیچ استثنایی در کشور برای انتقاد کردن وجود ندارد»‌اضافه کرد: «در کشور، معصوم نداریم. ضمن این که پیامبر اسلام هم به مردم اجازه انتقاد می‌دادند و بالاتر از مقام پیامبر در تاریخ وجود ندارد».

او با اشاره به اینکه «همه جای دنیا، از برخی از خواسته‌ها و تجمع مردم سوء استفاده می‌کنند» اضافه کرد: «اما مردم به حق می گویند ما را ببینید، به حرف‌مان گوش کنید و به خواست ما عمل کنید».

حسن روحانی یک هفته پیش نیز گفته بود که اعتراض تجمع‌کنندگان تنها محدود به موضوعات اقتصادی نیست و «یکی از خواسته‌های مردم این است که فضا را بازتر کنیم».

وی در عین حال، گروهی از تجمع‌کنندگان در روزهای اخیر که به گفته او، «به مقدسات و ارزش‌های انقلاب توهین و اموال عمومی را تخریب» می‌کنند را «یک اقلیت و گروه کوچک» خوانده بود که به معنای مردم نیستند و همچنین گفت که ملت ایران، آنان را «به خوبی جمع می‌کند».

در روزهای گذشته، همچنین بیش از ۱۸۰۰ تن در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند که از آن جمله می‌توان به بازداشت بیش از ۹۰ دانشجو از سوی وزارت اطلاعات اشاره کرد.

«شبکه‌های اجتماعی نباید برای همیشه مسدود باشد»

حسن روحانی روز دوشنبه همچنین گفت که « نباید عده‌ای بخواهند که شبکه‌های مجازی که به خاطر شرایط خاص چند روزی مسدود شده برای همیشه مسدود باشد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی تاکید کرد: «با این کار بیش از صد هزار نفر شغل خود را در یک هفته اخیر از دست داده‌اند و ما باید به فکر زندگی و راحتی مردم باشیم».

اختلال در دسترسی کاربران به اینترنت و فیلتر کردن وبسایت‌ها و پیام‌رسان‌ها در ایران با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده و از جمله گزارشگران بدون مرز، محدودیت اینترنتی اخیر در ایران را «سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و حق دانستن مردم» خوانده است.

سولماز صادق‌نیا، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، نیز اعلام کرده است که صدها هزار فروشنده اینترنتی در ایران هستند که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به آنها «ضرر جدی» وارد کرده است.

پیشتر محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با وجود وعده‌های سابق مبنی بر اینکه مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی موقتی است، اعلام کرده بود که «ادامه فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف موارد تروریستی است».

آقای آذری جهرمی اشاره‌ای به موارد «تروریستی» نکرده بود.

پاول دوروف، مؤسس و مدیر تلگرام، هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است، اما پیشتر در واکنش به پیام قبلی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود: این شبکه درباره تبلیغ خشونت حساس است اما درخواست مقام‌های ایران برای مسدود کردن کانال‌های مربوط به تظاهرات مسالمت‌آمیز را نمی‌پذیرد.

در مقابل، آیت‌الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، با تأکید بر اینکه با فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام تجمع‌های اعتراضی «فروکش» کرده است، از سخنان مقام‌های دولتی مبنی بر احتمال رفع فیلتر این پیام‌رسان انتقاد کرد.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود در روز دوشنبه با اشاره به «فاصله مسئولان با نسل جوان» افزود که «نگاه جوانان به دنیا و زندگی با نگاه ما فرق می‌کند و این اشکال اساسی است که بایستی آن را حل و فصل کنیم».

حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور، پیش از این اعلام کرده بود که اکثر بازداشت‌شدگان تجمع‌های اخیر زیر ۲۵ سال سن دارند.

در همین حال، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با اشاره به اینکه «تعداد قابل توجهی از بازداشت‌شدگان» از جوانان هستند، گفت که «ما به گفت‌وگوی عمیق بین نسلی نیازمندیم. حتماً نیازمند شنیدن صدای نوجوانان و جوانان هستیم، زیرا برای شنیدن صدای نسل دهه ۷۰ و ۸۰ فرصت و فضای کافی نه در خانواده و نه در جامعه فراهم نکرده‌ایم».

انتقاد از تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران

حسن روحانی روز دوشنبه تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اعتراض‌ها در ایران را «سوء استفاده» آمریکا از عضویت دائم خود در شورای امنیت توصیف کرد و گفت که در این جلسه «کشورهای جهان به آمریکا تو دهنی زدند».

جلسه شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در مورد تظاهرات و سرکوب معترضان در ایران برگزار شد. این جلسه اضطراری به درخواست آمریکا تشکیل شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و شماری از مقام‌های دولت او و قانونگذاران ایالات متحده از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کرده‌اند.

حسن روحانی همراه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی، اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی را به راه‌اندازی تجمع‌های اخیر در ایران متهم کرده‌اند.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز کشورهایی که از آنها به عنوان «دشمنان ایران» نام برد را متهم کرد که در چند روز اخیر، «هم‌پیمان شدند» تا برای جمهوری اسلامی «مشکل ایجاد کنند».

این در شرایطی است که مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، روز یکشنبه ۱۷ دی، سخنان دادستان کل جمهوری اسلامی درباره دخالت این نهاد در اعتراض‌های خیابانی ایران را رد کرد و گفت که ایرانی‌ها از رژیم جمهوری اسلامی بریده‌اند.

همچنین اسرائیل دخالت در اعتراض‌های ایران را رد کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اتهام‌های حسن روحانی در این مورد را «دروغ و خنده‌دار» توصیف کرده است.

اتهام به دخالت خارجی در تجمع‌ها و تظاهرات اخیر در ایران در شرایطی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح شده است که ۱۶ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بیانیه مشترکی در روز ۱۶ دی، ادعای «دخالت» کشورهای خارجی در تجمع‌های اخیر را «توهین» به مردم دانستند.

به گزارش برخی از وب‌سایت ها و خبرگزاری‌ها، آنها تأکید کردند که «تمرکز روی عوامل خارجی باعث غفلت یا تغافل از ریشه‌های اعتراض و نارضایتی و درمان آنها می‌شود».

محمود صادقی هم روز یکشنبه در توئیتی نوشت: «بنابر گفته مقامات اطلاعاتی، در ناآرامی‌های اخیر تاکنون هیچ عامل بیگانه ای مباشرت نداشته است».

خبرگزاری های ایرنا و ایسنا و منابع خبری دیگر/ا.م/ب.ک
XS
SM
MD
LG