لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

رئیس سی‌آی‌ای: مردم ایران از شرایط اقتصادی ناراضی‌اند و از روحانیون بریده‌اند


مایک پمپئو می‌گوید «رژیم واپسگرای تهران» گوش‌های خود را به روی صدای مردم ایران بسته است.
مایک پمپئو می‌گوید «رژیم واپسگرای تهران» گوش‌های خود را به روی صدای مردم ایران بسته است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اظهارات دادستان کل جمهوری اسلامی درباره دخالت این نهاد اطلاعاتی آمریکا در اعتراضات گسترده ایران را رد کرد و گفت که ایرانی‌ها از رژیم جمهوری اسلامی بریده‌اند.

مایک پمپئو روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفت که اوضاع اقتصادی در ایران «خوب نیست» و «همین باعث شد تا مردم به خیابان‌ها بریزند».

او تأکید کرد که «رژیم واپسگرای تهران» گوش‌های خود را به روی صدای مردم ایران بسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پمپئو درباره این ادعای محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، که یک مقام سی‌آی‌ای را همراه با اسرائیل، عربستان و گروه‌های اپوزیسیون در خارج را مسئول ناآرامی‌های ایران معرفی کرده است، گفت: «این غلط است».

او افزود که «این خود مردم ایران بودند- آنها شروع کردند، خلق کردند، اعتراضات را ادامه دادند و خواستار شرایط بهتر زندگی و بریدن از این رژیم ربانی‌سالار شدند».

دادستان کل کشور روز ۱۴ دی مدعی شده بود که اعتراضات اخیر در ایران، در خارج از کشور «طراحی» شده و گفت که «طراح اصلی این پروژه، یک آمریکایی به نام مایکل اندریا، مسئول سابق مبارزه با تروریسم سازمان سیای آمریکاست».

مقام‌های جمهوری اسلامی ظرف ۱۰ روز گذشته دلایل مختلفی برای بروز اعتراضات بر شمرده‌اند که عمده آن‌ها به دخالت عوامل خارجی از جمله آمریکا، اسرائیل، عربستان، موساد، سیا، داعش، سازمان مجاهدین خلق، شبکه‌های اجتماعی بویژه تلگرام، و برادر زن صدام باز می‌گردد.

روز یکشنبه نیز دادستان تهران ادعا کرد که اعتراض‌های سراسری در ایران «طرحی دو مرحله‌ای» طراحی شده از سوی آمریکا بوده که قرار بوده مرحله نخست آن تا ۴۰ روز طول بکشد و پس از آن «تظاهرات خشن و مسلحانه راه‌اندازی و اجرا شود».

اعتراض‌های گسترده در ایران که ظرف یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است تاکنون دستکم ۲۲ کشته برجای گذاشته است و بیش از ۱۸۰۰ تن نیز بازداشت شده‌اند.

رئیس سی‌آی‌ای همچنین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس»، در پاسخ به این پرسش که آیا اعتراضات در ایران به نقطه عطف خود رسیده است یا اینکه حرکتی گذراست، گفت: «دشوار بتوان ارزیابی کرد که به نقطه عطف رسیده است. این یک حرکت متفاوت از اعتراض‌های سال‌ ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ است. این بار مردم عادی دست به اعتراض زدند».

آقای پمپئو درباره دلایل این اعتراضات گفت که مردم ایران «شاهد شکست روحانی و ظریف در اجرای وعده‌های‌شان بوده‌اند. آنها نتوانستند به وعده‌های اقتصادی خود بعد از برجام جامه عمل بپوشانند؛ وعده‌هایی چون اشتغالزایی، تسهیل تجارت و اینکه مواد غذایی در دسترس همه خواهد بود. این اتفاق نیفتاد».

او تصریح کرد: «آنچه که از نظر سی‌آی‌ای روشن است، اینکه مشکلات اقتصادی در ایران زیاد است و بیکاری بسیار بالاست. به وعده‌هایی که به مردم ایران داده شده بود عمل نشد و به همین دلیل آنها به خیابان‌ها ریختند».

مقام‌های دولت آمریکا بویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، از روز نخست فعالانه به حمایت از حرکت‌های اعتراضی در ایران پرداختند و سرکوب معترضان از سوی حکومت تهران را محکوم کردند.

واشینگتن حتی درخواست کرد که نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اعتراضات در ایران برگزار شود و نیکی هیلی، نماینده دائم ایالات متحده در این سازمان، به شدت از عملکرد حکومت ایران انتقاد کرد و گفت که جهان اقدامات تهران در برخورد با معترضان را زیرنظر دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، فاکس نیوز، سی‌بی‌اس و رادیو فردا؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG