لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

حمایت سناتور ارشد حزب دمکرات آمریکا از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران


سناتور کاردین
سناتور کاردین

سناتور بن کاردن، عضو ارشد حزب دمکرات آمریکا، از حق شهروندان ایران در انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت کرده‌است. سناتور کاردن در عین حال از تلاش‌ها برای تصویب تحریم‌های حقوق بشری علیه مقام‌ها و نهادهای حکومتی ایران خبر داده‌است.

سناتور کاردن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «صدای آمریکا» می‌گوید «حق مردم است که علیه دولت خود دست به اعتراض مسالمت‌آمیز بزنند».

این قانون‌گذار آمریکایی تاکید کرده اعتراضات یک مسئله داخلی است ولی در عین‌حال افزوده که شهروندان «باید بتوانند حرفشان را بدون ترس و واهمه، بزنند» در حالی‌که در ایران این‌طور نیست. او می‌گوید «همه ما باید به شجاعت مردم ایران افتخار کنیم».

بن کاردن به «صدای آمریکا» می‌گوید «بنابر این حق داریم که به خاطر موارد نقض حقوق بشر، تحریم‌هایی علیه ایران تصویب کنیم». او می‌گوید ایالات متحده پیش‌تر نیز تحریم‌هایی را علیه نقض حقوق بشر در ایران به اجرا گذاشته و اکنون نیز می‌تواند آن‌ها را شدیدتر کند.

آقای کاردن در بخشی دیگر از مصاحبه خود گفته از منظر او «پشت‌کردن به توافق اتمی با ایران، برای ایالات متحده اشتباه خواهد بود» و ممکن است توجهات را از «رفتارهای بد ایران» دور کند.

سناتور ارشد حزب دمکرات، از جمله چهار سناتور ایالات متحده است، که ۱۴ دی ماه، قطعنامه‌ای را در حمایت از «حقوق مردم ایران» و محکومیت جمهوری اسلامی به‌خاطر «سابقه طولانی در نقض حقوق بشر» ارائه کرد.

این قطعنامه از دولت آمریکا می‌خواهد برای برگزاری نشست‌های اضطراری در سازمان ملل تلاش کند تا نقض جاری حقوق بشر توسط حکومت ایران محکوم، و سازوکاری برای رصد آن طراحی شود.

علاوه بر کاردن، سناتور مارکو روبیو و باب کورکر از حزب جمهوری‌خواه و سناتور باب مندز، دیگر عضو حزب دمکرات، از ارائه‌کنندگان قطعنامه بودند.

دولت ایالات متحده، و شماری از چهره‌های سیاسی و قانون‌گذاران آن از جمله هیلاری کلینتون، و یا برنی سندرز، از حق شهروندان برای انجام اعتراضات مسالمت‌آمیز دفاع کرده‌اند.

وزارت خارجه ایران، اظهارات مقام‌های دولت آمریکا را «مداخله‌جویانه» توصیف کرده‌است. مقام‌های ایران و در راس آن‌ها رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا و شماری از دیگر کشورها را متهم کرده‌اند در اعتراضات اخیر دست دارند. سفیر ایران در سازمان ملل متحد در جریان نشست شورای امنیت گفته است خشونت در ایران توسط تعداد معدودی از معترضان صورت گرفته، در برخی از موارد «به کشته شدن افراد پلیس و نیروهای امنیتی» انجامیده و «از خارج از کشور» هدایت شده است.

اما مقام‌های دولت آمریکا این اتهام‌ها را رد کرده‌اند. جوئل ریبرن، مدیر ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید و مسئول امور ایران، عراق و لبنان به رادیو فردا گفته است «ما می‌دانیم و رهبر [جمهوری اسلامی ایران] هم خیلی خوب می‌داند که این مردم ایران هستند که با صدای خود، نارضایتی از دولت خود را ابراز می‌کنند و به هیچ‌کس دیگری در خارج از ایران هم ارتباطی ندارد». آقای ریبرن می‌گوید اگر دستگاه رهبری جمهوری اسلامی «تظاهر کند که صدای مردم خود را نمی‌شنود»، این موضوع «دشواری‌های بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت».

اعتراض‌های گسترده ایران، طی روزهای گذشته، در شهرهای مختلف کشور صورت گرفت و رخدادی بی‌سابقه در یک دهه گذشته برآورد می‌شود. دست‌کم ۲۲ نفر در جریان اعتراضات کشته شده و بیش از ۱۸۰۰ تن نیز بازداشت شده‌اند.

بر پایه وی‌او‌ای و رادیو فردا/ت.ت
XS
SM
MD
LG