لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

واکنش ظریف به نشست شورای امنیت درباره ایران


محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف روز شنبه درخواست آمریکا برای نشست شورای امنیت در مورد ناآرامی‌های ایران را یک «اشتباه احمقانه دیگر» در زمینه سیاست خارجی دونالد ترامپ توصیف کرد.

به درخواست آمریکا، روز شنبه ۱۵ دی‌ماه، شورای امنیت برای بررسی ناآرامی‌های ایران تشکیل جلسه داد اما این جلسه بدون نتیجه پایان یافت.

محمدجواد ظریف در واکنش به این اقدام آمریکا در توئیتر خود نوشت: «شورای امنیت سازمان ملل تلاش عریان ایالات متحده برای منحرف کردن کار این شورا را دفع کرد. اکثریت اعضا بر لزوم اجرای کامل برجام و خودداری از دخالت در امور داخلی دیگر اعضا تاکید کردند. گاف دیگری از دولت ترامپ.»

اعتراض‌های چند روز گذشته در شهرهای مختلف ایران به مرگ دستکم ۲۲ نفر و دستگیری صدها نفر انجامید.

در واکنش به این رویدادها نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: «به رژیم ایران اکنون هشدار داده می‌شود: جهان نظارگره اعمال شماست.»

نماینده آمریکا تاکید کرد ناآرامی‌ در ایران می‌تواند به یک نزاع تمام‌عیار مانند سوریه تبدیل شود.

مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر از اعتراض‌ها در ایران حمایت کرده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هم به معترضان ایرانی وعده پشتیبانی داده است.

نیکی هیلی در شورای امنیت گفت: «مردم ایران در ۷۹ نقطه در کشور به‌پا خواسته‌اند. این پیام محکم مردم شجاعی است که از دولت سرکوبگرشان عاصی شده‌اند و حاضرند در اعتراض‌ جان خود را به خطر بیندازند.»

در واکنش به اظهارات سفیر آمریکا، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: «اگر منطق شمار را به‌کار بگیریم، آنگاه باید برای اتفاقات فرگوسون یا توسل به زور برای متفرق کردن جنبش 'وال‌استریت را اشغال کنید' در منهتن نیز در شورای در امنیت تشکیل جلسه می‌دادیم.»

روسیه پیش از تشکیل نشست شورای امنیت تلاش کرده بود این نشست را متوقف کند. روسیه اعلام کرده بود که این نشست می‌تواند به دخالت در امور داخلی ایران تعبیر شود. اما آمریکا توانست با رای مورد نیاز این جلسه را برگزار کند.

در نشست شورای امنیت فرانسوا دلاتر، نماینده فرانسه در سازمان ملل، نیز گفت: «هرچقدر هم که رویدادهای چند روز گذشته در ایران نگران‌کننده باشد، این رویدادها فی‌نفسه تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی نیست، ما باید نسبت به هر تلاشی در مورد بهره‌برداری از این بحران برای اهداف شخصی هشیار باشیم، (اقدامی) که ممکن است با نتیجه‌ای که مطلوب است در تضاد کامل باشد.»

نماینده فرانسه همچنین توافق اتمی با ایران را نقطه عطفی برای ثبات در خاورمیانه عنوان کرد.

متئو ریکفت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل، نیز ضمن ابراز پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، این توافق را یکی از موفقیت‌های بزرگ دیپلماسی خواند.

نماینده بریتانیا در عین حال خواستار آن شد که ایران اجازه دهد مردم اعتراض مسالمت‌آمیز داشته باشند. وی همچنین گفت ایران اغلب منافع مشروع امنیتی خود را به گونه‌ای پیگیری می‌کند که دیگران را به خطر می‌اندازد و اقتصاد ایران را هم تضعیف می‌کند.

غلامعلی خوشرو نماینده ایران هم در شورای امنیت در بیانیه‌ای که در این نشست قرائت کرد، اقدام آمریکا را مداخله در امور داخلی ایران عنوان کرد و «ضرب و شتم و کشانده شدن معترضان جنبش اشغال وال استریت» و رفتار پلیس آمریکا در «شورش‌های لس‌آنجلس» در سال ۱۹۹۲ نمونه‌هایی را نمونه‌های از خشونت پلیس آمریکا خواند.

نماینده ایران همچنین مدعی شد که خشونت در ایران توسط تعداد معدودی از معترضان که در برخی از موارد به کشته شدن افراد پلیس و نیروهای امنیتی انجامیده است به روشنی از خارج از کشور هدایت شده ...که به گفته او «از جمله تشویق و آموزش مردم برای به‌کارگیری کوکتل موتولوف و تصرف انبارهای مهمات و توسل به قیام مسلحانه» کرده‌اند.

اعتراض‌های اخیر از پنجشنبه گذشته و در پی اجتماع «نه به گرانی» در میدان شهدای مشهد شکل گرفت، اما بلافاصله به دیگر شهرهای ایران نیز گسترش یافت و در پی آن در شهرهای مختلف شعارها رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان شعارهای ضددولتی و علیه رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله فرمانده سپاه به دنبال معرفی عامل خارجی در اعتراض‌‌های اخیر بوده‌اند، بسیاری از چهره‌های سیاسی و تحلیگران ایرانی این روزها هشدار داده‌اند که به جای پیدا کردن متهم و سرکوب معرتضان، مشکلات ساختاری کشور و از جمله «فساد سیستماتیک»، و شفاف‌سازی در هزینه‌ها، و پاسخگو گردن نهادهای حکومتی باید در دستور کار قرار گیرد.

با استفاده از مذاکرات شورای امنیت، خبرگزاری فرانسه، گاردین، ایرنا، ایسنا. ح.ر

XS
SM
MD
LG