لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

دادستان تهران: ۷۰ نفر از متهمان اعتراضات ظرف ۴۸ ساعت گذشته آزاد شدند


جعفری دولت‌آبادی اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران را «طرح آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی» خوانده است.
جعفری دولت‌آبادی اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران را «طرح آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی» خوانده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که ظرف ۴۸ ساعت گذشته ۷۰ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات اخیر با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت آزاد شده‌اند. وی همچنین مدعی شده که قرار بوده اعتراض‌ها چهل روز طول بکشد.

عباس جعفری دولت‌آبادی روز شنبه ۱۶ دی‌ماه در جلسه شورای معاونان دادسرای تهران به تحلیل اعتراض‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران پرداخته و آن را «طرح آمریکایی‌ها علیه جمهوری اسلامی» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، او مدعی شده که این طرح «دو مرحله» داشته و مرحله اول آن «از ۹ دی شروع شد و قرار بود تا ۲۰ بهمن ادامه یابد»، که «در مجموع چهل روز را در بر می‌گرفت».

آقای دولت‌آبادی بدون اشاره به شواهد و مدارکی، افزوده که در این مرحله، «طبق برنامه پیش‌بینی شده باید صبح و بعد از ظهر هر روز تظاهرات اعتراضی ادامه می‌یافت تا با درگیر شدن پلیس و فرسایش آن، قدرت انتظامی و اجتماعی کشور فلج شود و بدین ترتیب بتوان به تدریج نظام سیاسی را از پا درآورد».

دادستان تهران، مرحله دوم را «از ۲۰ بهمن تا اسفندماه با تشابه‌سازی انقلاب ۱۳۵۷» عنوان کرده به ادعای او قرار بود «تظاهرات خشن و مسلحانه راه‌اندازی و اجرا شود».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ظرف ۱۰ روز گذشته دلایل مختلفی را برای بروز اعتراضات بر شمرده‌اند که عمده آنها به دخالت عوامل خارجی از جمله آمریکا، اسرائیل، عربستان، موساد، سیا، داعش، سازمان مجاهدین خلق، شبکه‌های اجتماعی بویژه تلگرام، و برادر زن صدام باز می‌گردد.

این در حالی است که ۱۶ فعال سیاسی اصلاح‌طلب روز شنبه ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «دخالت» ‌ کشورهای خارجی در تجمع‌های اخیر را «توهین» به مردم دانسته و تأکید کردند که «تمرکز روی عوامل خارجی باعث غفلت یا تغافل از ریشه‌های اعتراض و نارضایتی و درمان آن‌ها می‌شود».

اعتراض‌های هفته گذشته در ایران با شعارهای تندی علیه رهبر جمهوری اسلامی، سایر مقام‌های ایران و دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در حکومت همراه بود و معترضان همچنین شعارهایی در ستایش از دوران پهلوی سر دادند.

جعفری دولت‌آبادی در بخش دیگری از اظهاراتش، از بدیل‌سازی معترضان «برای سه روز مهم شامل ۹ دی، ۱۲ بهمن و ۲۲ بهمن» سخن به میان آورده و گفته است که «تظاهرات تهران در ۹ دی شروع شد با این تلقی که حماسه ۹ دی باید به ۹ دی شورشیان تبدیل شود و مقرر بود در روز ۱۲ بهمن که سالروز ورود حضرت امام خمینی به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی به ایران بود، اغتشاشات گسترش یابد تا در روز ۲۲ بهمن، برای نظام اسلامی اتفاقات دیگری رخ دهد».

بنا به اظهارات وی، آنچه باعث «نافرجام ماندن طرح آمریکایی‌ها» شد، «خشن شدن زودهنگام آشوب‌ها در مرحله اول اجرای طرح» بود که «این اتفاق موجب شد طرح فلج شدن قوای انتظامی و اجتماعی محقق نشود و طرح آمریکایی‌ها مانند یک جنین زودرس ساقط شود».

دادستان عمومی و انقلاب تهران بدون اشاره به آمار بازداشت‌ها تنها گفته که «ظرف ۴۸ ساعت اخیر تعداد هفتاد نفر از متهمان آشوب‌ها با تکمیل تحقیقات و اخذ ضمانت آزاد شدند».

مسئولان امنیتی، قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته آمارهای مختلفی شامل یک هزار بازداشتی تا بیش از ۱۸۰۰ بازداشتی اعلام کرده‌اند که با توجه به گستردگی اعتراض‌ها، تعداد دستگیرشدگان احتمالاً فرا‌تر از این ارقام است.

در میان بازداشت‌شدگان، دانشجویان نیز به چشم می‌خورند که بر اساس برخی از گزارش‌ها در اعتراض‌ها شرکت نداشتند و وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی تنها برای «پیشگیری» آنها را در خانه‌های‌شان یا خیابان دستگیر کرده است.

ظرف چند روز اخیر خانواده‌های بازداشت‌شدگان به زندان اوین مراجعه کرده‌ و خواستار اطلاع از وضعیت بستگان خود شده‌اند.

دادستان تهران در اظهارات روز شنبه خود از قضات خواسته است تا «تعیین تکلیف سریع متهمانِ» به گفته او «آشوب‌های اخیر کشور»، «رسیدگی به پرونده‌های مهم در ارتباط با این آشوب‌ها و توجه به مشکلات قضایی مردم» را در دستور کار قرار دهند و افزوده است: «لازم است میان افراد فریب‌خورده که در خیابان‌ها دستگیر شده‌اند و عوامل اصلی این جریانات تفکیک قائل شد».

در اعتراض‌های اخیر علاوه بر بازداشت صد‌ها تن از معترضان، دستکم ۲۲ تن از آنها نیز کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری میزان و رادیو فردا؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG