لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

درخواست آزادی فوری دانشجویان بازداشتی در نامه ۳۷ تشکل دانشجویی به وزیر علوم


۳۷ تشکل دانشجویی در نامه ای به منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی و آزادی بی‌قید و شرط آنان شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این نامه که روز یکشنبه ۱۷ دی انتشار یافت، از شکسته شدن حریم دانشگاه که از آن به عنوان «آخرین سنگر آزادی و وادی اندیشه» توسط نهادهای امنیتی و نظامی و نیز «دخالت‌های نامشروع در امور دانشگاه‌ها» انتقاد شده است.

در این نامه آمده است: «دانشجو، دیده‌بان مدنی جامعه و صدای مردمی است که فشار تورم قامت‌شان را خم کرده است، دغدغه‌مندی وی برای جامعه‌اش جزیی جداناپذیر از زندگی دانشجویی اوست اما متأسفانه سال‌هاست که حیات فعالیت دانشجویی توسط نهادهای مختلفی تهدید می‌شود».

۳۷ تشکل دانشجویی که ایسنا به نام آنها اشاره نکرده است،‌ با ابراز تأسف از بازداشت «عده‌ای از یاران دبستانی با دلایل مبهم» افزوده‌اند که «از وضعیت آنان خبری در دسترس نیست».

پیش از این، بیش از ۳۰ شورای صنفی دانشگاه‌های ایران در نامه‌هایی به منصور غلامی در روزهای اخیر از بازداشت دانشجویان انتقاد کرده و خواستار آزادی آنها شده بودند.

به نوشته ایسنا، ۳۷ تشکل دانشجویی در نامه خود ضمن اشاره به ماده ۱۲ منشور حقوق دانشجویی که اجتماعات و اعتراضات مسالمت‌آمیز در دانشگاه را آزاد و بلامانع می‌داند، اضافه کرده‌اند: «مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی نیز تجمعات به شرط عدم حمل سلاح و عدم تعارض با مبانی اسلام آزاد است، حال چگونه و با چه توجیهی می‌توان عده از دانشجویان را به دلایل واهی بازداشت کرد؟»

بر اساس گزارش‌ها،‌ حدود ۱۰۰ دانشجو و فعال صنفی دانشجویی از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده و تعدادی از آنها اخیراً آزاد شده‌اند.

در این زمینه به نوشته ایسنا، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، از آزادی ۱۳ تن از دانشجویان این دانشگاه خبر داد و گفت: دو دانشجوی بازداشت شده دیگر نیز طی چند روز آینده آزاد خواهند شد.

او اشاره کرد که تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به منظور پیگیری مسائل یکی از بازداشت شدگان تحولات اخیر به دانشگاه مراجعه کرده بودند که بعد از خروج از دانشگاه با مشکل مواجه شدند و ۱۵ تن از دانشجویان بازداشت شدند.

در این میان، بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس،‌ روز یکشنبه در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری اعتمادآنلاین اعلام کرد که به گفته وزیر اطلاعات «تعداد زیادی از دانشجویان تاکنون آزاد شدند و ما باقی هم به زودی آزاد می‌شوند. بر اساس آنچه ما اطلاع داریم موضوع جدی وجود ندارد».

این نماینده مجلس به اسامی دانشجویان آزاد شده اشاره نکرد. در این ارتباط نیز تشکل‌های دانشجویی تنها به اسامی چند تن از حدود ۱۰۰ دانشجو و فعال صنفی دانشجوی زندانی اشاره کرده‌اند.

به نوشته اعتماد آنلاین، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفته است که یک چهارم آنها آزاد شده‌اند.

بازداشت این گروه از دانشجویان و فعالان صفی دانشجویی در شرایطی صورت گرفته است که فرید موسوی، ‌نماینده مجلس، ‌در توئیتی نوشت که بازداشت آنان برای «پیشگیری» انجام شده است اما نگفت که این پیشگیری با چه هدفی انجام گرفته است.

پیش از آن نیز فاطمه سلحشوری نماینده مجلس، ‌اعلام کرد که مأموران وزارت اطلاعات این بازداشت‌ها را انجام داده‌اند.

این بازداشت‌ها در شرایطی انجام شده‌اند که به گفته محمود صادقی، نماینده مجلس،‌ «بنابر اطلاعات موثق، بعضی از دانشجویان بازداشت شده اصلاً در اعتراض‌ها حضور نداشته‌اند».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و وب‌سایت اعتمادآنلاین؛ ب.ک./م.ا.
XS
SM
MD
LG