لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

دومین واکنش روحانی به تجمع‌ها: این اقلیت کوچک به خوبی جمع می‌شود


حسن روحانی در واکنش به تجمع‌ها گفت: ملت ما چنین حوادثی زیاد دیده و هم به راحتی از اینها عبور کرده است، اینها که چیزی نیست.
حسن روحانی در واکنش به تجمع‌ها گفت: ملت ما چنین حوادثی زیاد دیده و هم به راحتی از اینها عبور کرده است، اینها که چیزی نیست.

حسن روحانی در دومین سخنرانی خود پس از آغاز تجمع های اعتراضی در چندین شهر ایران، گروهی از تجمع کنندگان در روزهای اخیر که به گفته او، «به مقدسات و ارزش‌های انقلاب توهین و اموال عمومی را تخریب» می‌کنند را «یک اقلیت و گروه کوچک» خواند که به معنای مردم نیستند. وی همچنین گفت که ملت ایران آنان را «به خوبی جمع می‌کند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه ۱۱ دی، در جمع تعدادی از نمایندگان مجلس گفت: «ملت ما یک اقلیت و گروه کوچک را که بیایند کاری انجام دهند، شعار خلاف قانون و خواست مردم بدهند و به مقدسات و ارزش‌های انقلاب توهین کرده و تخریب اموال عمومی بکنند، به خوبی جمع می‌کند».

وی اضافه کرد: «ملت بزرگ ما هم از چنین حوادثی زیاد دیده و هم به راحتی از اینها عبور کرده است، اینها که چیزی نیست».

حسن روحانی گفت که اگر «روزی لازم باشد» مردم از«نظام حمایت کنند خواهید دید که چه جمعیت میلیونی در خیابان خواهد آمد».

او با تاکید براینکه معترضان «به معنای مردم نیستند» در عین حال افزود که « اما این هم معنایش این نیست که ما نسبت به صدای انتقاد و اعتراض بی‌توجه باشیم و گوش نکنیم بلکه باید گوش کنیم و این را به یک فرصت تبدیل کنیم. ببینیم مسأله و راه حل آن چیست؟ دنبال آن راه‌ حل بگردیم و حل و فصل کنیم».

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت که اعتراض تجمع‌کنندگان تنها به موضوعات اقتصادی نیست و «یکی از خواسته‌های مردم این است که فضا را بازتر کنیم».

با این همه،‌ وی اشاره نکرد که برنامه دولتش برای بازتر شدن فضا چیست و چگونه آن را محقق خواهد کرد.

آقای روحانی روز یکشنبه ۱۰ دی، نیز ضمن اینکه گفته بود «انتقاد و اعتراض در همه امور حق مردم است»، افزوده بود که «نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی متفاوت است».

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود دلیل تجمع های اخیر را «تحریک» کشورهای خارجی از جمله آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی دانست.

وی اضافه کرد:«موفقیت ما در منطقه برای آنها غیر قابل تحمل بود. شما می‌خواهید آنها انتقام نگیرند؟ شما می‌خواهید یک عده افراد را تحریک نکنند؟ ما می‌بایستی خودمان را برای این داستان آماده می‌کردیم. آنها به زبان و صراحت گفتند که ما این مشکل را به تهران می‌کشانیم».

اشاره حسن روحانی به سخنان محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، بود که در اردیبهشت ماه گفته بود ریاض منتظر ورود جنگ به درون عربستان نخواهد ماند و برای کشیده‌شدن نبرد به ایران تلاش می‌کند. با این همه، رئیس جمهوری ایران، سندی در مورد سخنان خود، مبنی بر دخالت این کشورها در تجمع‌های اخیر ارائه نکرد.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که قصد ندارد درباره «ریشه» تجمع‌های روزهای اخیر سخن بگوید.

وی در عین حال از برخورد دولت با موضوع موسسات مالی با عنوان یک «جراحی» نام برد و گفت که درباره انجام آن اختلاف نظر وجود داشته است.

آقای روحانی تاکید کرد که مشکلات این موسسات در دولت سابق به وجود آمد و دولت او برای حل مشکلات این موسسات تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

پیش از تجمع‌های روزهای اخیر، تجمع‌های فراوانی در ماه های گذشته از سوی سپرده‌گذاران این موسسات در تهران و چند شهر دیگر ایران برگزار شده بود. آنها در این تجمع‌ها از عملکرد دولت و بانک مرکزی به شدت انتقاد می‌کردند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، نیز به طور تلویحی تجمع روز پنجشنبه هفته گذشته در مشهد را به مخالفان دولت نسبت داده و گفته‌ بود که «آغازکنندگان حرکت‌های خیابانی، پایان‌دهنده آن نخواهند بود».

در مقابل این سخنان، برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله محمود صادقی، نماینده مجلس، تأکید کرده‌اند که این تجمع‌ها، «اعتراض به نابسامانی‌ها و کاستی‌ها در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور در ادوار مختلف است» و «به جای تلاش برای خاموش کردن و سیاسی و جناحی جلوه دادن آن، صدای مردم را بشنویم و برایش چاره‌اندیشی کنیم».

دفاع از تصمیم دولت برای افزایش قیمت انرژی

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود از تصمیم دولت برای افزایش قیمت انرژی دفاع کرد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت که «مگر شما در قانون نگفتید که حامل‌های انرژی چگونه باید اصلاح شود. قانون خودتان است».

وی از نمایندگان مجلس خواست که اگر به جز افزایش قیمت انرژی، پیشنهادی برای تامین هزینه‌های مقابله با آلودگی هوا و ایجاد اشتغال دارند، اعلام کنند.

حسن روحانی بار دیگر ‌از سیاست های اقتصادی دولتش و نتایج آنها دفاع کرد و گفت:« شرایط ما از شرایط متوسط دنیا بهتر است. چرا نباید بگوییم؛ وضع اقتصادی ما از وضع اقتصادی متوسط دنیا بهتر است».

سخنان آقای روحانی پس از آن بیان شد که برخی از نمایندگان مجلس درروزهای گذشته اعلام کرده بودند که برخلاف لایحه دولت مواردی چون عوارض خروج از کشور و قیمت انرژی افزایش نخواهد یافت.

در این ارتباط،‌ علی اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، روز دوشنبه گفت که براساس آخرین مصوبه این کمیسیون، قرار شد که عوارض آب، برق و گاز در سال ۹۷ افزایش پیدا نکند.

لایحه بودجه سال ۹۷ که چندی پیش از سوی دولت روحانی به مجلس تحویل داده شد،‌انتقادهای فراوانی را به همراه داشت. منتقدان در این ارتباط از جمله به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرده‌اند.

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل تجمع‌های روزهای اخیر را موضوعات اقتصادی و مواردی چون افزایش قیمت‌ها دانسته‌اند. این در شرایطی است که معترضان در تجمع‌های خود ضمن اعتراض به گرانی و افزایش قیمت‌ها،‌ شعارهای سیاسی از جمله علیه رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی سر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG