لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

مذاکره داتسون برای تولید ارزان با ایران‌خودرو


Datsun on-Do
Datsun on-Do

شرکت داتسون که یکی از برندهای زیر مجموعه شرکت نیسان محسوب می‌شود در حال مذاکره با ایران‌خودرو و یک شرکت دیگر برای تولید خودروهای ارزان‌قیمت در ایران است.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از احتمال همکاری ایران‌خودرو با داتسون ژاپن خبر داده است.

این روزنامه گزارش داده است کهبرخی خبرها حکایت از آن دارد که شرکت نیسان در حال مذاکره برای تولید مشترک خودروی سواری با دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو است. نیسان در حالی قصد دارد به تولید مشترک خودرو در ایران بپردازد که همکاری این خودروساز در گذشته با سایپا بیشتر در قالب مونتاژکاری و واردات به‌صورت CBU بود. با این حال، در شرایط حاضر که برخی از خودروسازان معتبر جهانی از طریق تولید مشترک قصد ورود به بازار ایران را دارند، نیسان نیز قصد دارد شیوه همکاری خود با خودروسازان ایرانی را تغییر دهد. بر این اساس برخی از اخبار حکایت از آن دارد که شرکت نیسان در حال مذاکره با پارس‌خودرو است و مسئولان شرکت داتسون نیز در حال مذاکره با ایران‌خودرو برای ورود به بازار ایران است. برند داتسون در جهان به تولید خودروهای ارزان مشهور است، از آنجا که ایران‌خودرو نیز قصد دارد در زمینه تولید خودروهای ارزان در بازار سهم بیشتری را از آن خود کند، بنابراین مشارکت با داتسون می‌تواند به این خواست ایران‌خودرو تحقق بخشد.

در شرایطی این موضوع مطرح می‌شود که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو در حاشیه نمایشگاه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفته است: «سیاست ایران‌خودرو در مذاکره با شرکای خارجی، تولید خودروهای ارزان، متوسط و گران‌قیمت است. در همین حال بسیاری از کارشناسان شریک ششم ایران‌خودرو را نیسان می‌خواندند اما به‌نظر می‌رسد که نیسان در انتظار تعیین تکلیف وضعیت پارس‌خودرو به‌منظور تولید مشترک در این شرکت است.»

داتسون در سال ۱۹۳۱ راه‌اندازی شد. در سال ۱۹۳۳ یوشیسوکه آیکاوا بنیانگذار شرکت نیسان، داتسون را خریداری کرد. داتسون بیشتر به خاطر مدل‌های داتسون اسپورتس و داتسون ۵۱۰ شناخته شده استدر فاصله سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۶ خودروهای تولید شده توسط داتسون، از طریق شبکه فروش و نمایندگی‌های نیسان، صادر و یا توزیع می‌شدند.

در سال ۱۹۸۶ مدیریت نیسان، تصمیم گرفت که فعالیت برند داتسون را متوقف کند. سپس در سال ۲۰۱۳ مدیرعامل فعلی نیسان، کارلوس گوناقدام به سازماندهی مجدد برند داتسون جهت تولید خودروهای کلاس ارزان‌قیمت برای بازارهای در حال ظهور مانند هندکرد.

شرکت نیسان به غیر از داتسون دارای برند اینفینیتی است که خودروهای لوکس گروه نیسان را تولید می‌کند. ۴۴ درصد سهام نیسان در اختیار شرکت فرانسوی رنو است .با این سهم عملاً رنو صاحب اصلی نیسان محسوب می‌شود. مدیرعامل هر دو خودروساز یعنی رنو و نیسان هم کارلوس گون یکی از مدیران صاحب‌نام صنعت خودرو جهان است.

شرکت نیسان در سال ۱۹۹۹ به ورشکستگی رسیده بود که توسط رنو سهامش خریداری شد. از طرف رنو در آن زمان کارلوس گون به عنوان مدیرعامل نیسان منصوب شد. وی پس از نجات این شرکت از ورشکستگی سبب اوج گرفتن این شرکت ژاپنی شد موفقیت وی در نیسان سبب شد وی برای اصلاحات ساختاری مدیرعامل گروه رنو نیز بشود با مدیریت همزمان وی بر دو شرکت رنو و نیسان، سطح تعاملات این دو شرکت اوج گرفت. هم‌اکنون بسیاری از خودروهای شرکت رنو و نیسان از خصوصیات فنی مشابهی استفاده می‌کنند و بیشتر تفاوت خودروهای این دو شرکت به تفاوت طراحی بیرونی و داخلی آن‌ها باز می‌گردد. برخی تحلیل گران معتقدند شرکت داتسون نتیجه تجربه موفق شرکت رنو در احیای شرکت داچیای رومانی برای تولید خودرو ارزان در جهان بود. محصولات این شرکت از جمله خودرو لوگان که در ایران با نام تندر ۹۰ شناخته می‌شود از ارزان‌ترین خودروهای اروپا هستند. با این تجربه کارلوس گون تصمیم گرفت موفقیت رنو در داچیا برای تولید خودرو ارزان را در نیسان و پروژه داتسون تکرار کند.

داتسون گو یکی از محصولات اصلی داتسون هم‌اکنون شش هزار دلار قیمت دارد. این خودرو هاچ بک که اندازه‌ای نزدیک به پژو ۲۰۶ دارد دارای موتوری کوچک و کم‌مصرفیبا حجم ۱۲۰۰ سی سی است که نزدیک ۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

هم‌اکنون شرکت ایران‌خودرو به دنبال تولید خودرو ارزان قیمت است. این شرکت در کنار مذاکره با نیسان مذاکراتی را هم با شرکت رنو برای تولید رنو کوئید و با شرکت فیات احتمالاً برای تولید یک خودرو ارزان قیمت در دست انجام دارد.

شرکت فیات که مذاکراتی را برای همکاری با گروه ایران خودرو در دست انجام دارد خودرو فیات موبی را معرفی کرده که می‌تواند گزینه اصلی این شرکت برای تولید یک خودرو ارزان قیمت در ایران باشد.

رنو قصد دارد مدل کوئید که ارزان‌ترین محصول این شرکت است را در ایران تولید کند و آن را به عنوان جایگزین پراید معرفی کند. پیمان کارگر مدیر خاورمیانه رنو اخیراً اعلام کرده است که رنو قصد دارد این محصول را با قیمت ۲۵ میلیون تومان وارد بازار ایران کند.

اگر رنو بتواند کوئید را با قیمت ۲۵ میلیون تومان در ایران تولید کند احتمالاً داتسون هم می‌تواند مدل گو که تنها هزار دلار از کوئید گران قیمت تر است را با قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان در ایران عرضه کند این عامل سبب تحول در بازار خودروهای ارزان قیمت ایران خواهد شد. با این همه بسیاری بدبینانه معتقد هستند همانطور که تندر ۹۰قرار بود در دهه هشتاد شمسیبا قیمت حدود شش هزار یورو و با قیمتنزدیک به قیمت پیکان تولید شود ولی با قیمتی بیشتر تولید شداین محصولات هم با قیمتی نزدیک به پراید در ایران تولید نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG