لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

ساخت واکسن تب دنگی


دختری مبتلا به تب دنگی در لاهور
دختری مبتلا به تب دنگی در لاهور

دانشمندان موسسه ملی بهداشت آمریکا اعلام کرده‌اند که واکسنی را برای پیشگیری از تب دنگی تهیه ساخته‌اند.

به گفته این دانشمندان در گروه کوچکی که این واکسن روی آنها آزمایش شده، پس از مواجهه به ویروس، هیچکس به این بیماری دچار نشده است. موسسه ملی بهداشت امیدوار است که این واکسن تا سال ۲۰۱۸ در دسترس عموم قرار گیرد.

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه آئدس منتقل می‌شود. پشه آئدس همان پشه‌ای است که ناقل ویروس زیکا هم هست. بیماری زیکا در چند ماه گذشته به صورت یک اپیدمی فراگیر در کشورهای آمریکای جنوبی و دریای کارائیب در آمده است. زنان باردار ناقل ویروس زیکا، نوزادانی مبتلا به بیماری میکروسفالی به‌دنیا می‌آورند. این نوزادان جمجه‌هایی بسیار کوچکتر از حد معمول دارند و رشد مغزی آنها بسیار کند است.

به گزارش رویترز، ساخت این واکسن تازه، دانشمندان را برای تهیه واکسنی که بتواند جلوی شیوع زیکا را هم بگیرد، امیدوار کرده است.

این واکسن، که TV003 نام دارد، بر روی یک گروه۲۱ نفره آزمایش شده است. این افراد شش ماه بعد از تزریق واکسن با ویروس تب دنگی-۲ (یکی از چهار مدل این بیماری ویروسی) تماس داشتند اما هیچ کدام بیمار نشدند.

دانشمندان امیدوارند که این واکسن بتواند در مناطقی که تب دنگی به صورت اپیدمی در آمده است موثر بیفتد.

تب دنگی اغلب در مناطق استوایی شیوع می‌یابد و هر ساله نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر در ۱۲۰ کشور جهان به آن مبتلا می‌شوند. هر چند اکثر مبتلایان به این بیماری درمان می‌شوند، اما برخی مبتلایان به نوع پیشرفته‌تری از این تب دچار می‌شوند که سالانه جان ۲۵ هزار نفر را در سراسر جهان می‌گیرد.

دکتر استفان وایت‌هد، از موسسه ملی بهداشت آمریکا، می‌گوید که کنترل تب دنگی یکی از اولویت‌های بهداشت‌ عمومی در سال‌های گذشته بوده، اما رسیدن به راهی برای جلوگیری از شیوع آن کار راحتی نبوده و نیست.

واکسن تازه از ترکیب چهار نوع ویروس زنده اما ضعیف شده ناقل تب دنگی ساخته شده است که ترکیب آن برای پیشگیری از هر چهار نوع این تب مفید است.

یک نوع واکسن دیگر هم برای تب دنگی در حال حاضر در برخی کشورها استفاده می‌شود اما برای کودکان و افراد با لای ۴۵ سال و نیز غیربومیان توصیه نمی‌شود. همچنین میزان تاثیر این واکسن مورد بحث است.

برای تب دنگی وجود دارد،‌ که فقط در برخی کشورها از آن استفاده می‌شود، اما استفاده آن محدود به گروه سنی خاص و همینطور در مناطقی که شیوع این بیماری زیاد است رواج دارد.

محققان موسسه ملی بهداشت آمریکا امیدوارند دو آزمایش بعدی این واکسن که قرار است در بنگلادش و برزیل انجام شود هم نتایج مثبتی داشته باشد تا اجازه ساخت و توزیع انبوه این واکسن صادر شود.

XS
SM
MD
LG