لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

نخست‌وزیر ترکیه: به هلند پاسخی قاطع خواهیم داد


بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه.
بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه.

در ادامه تنش میان آنکارا و لاهه، بن‌علی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه روز یکشنبه ۲۲ اسفند، اعلام کرد که این کشور «پاسخ قاطعی» به هلند خواهد داد.

تنش میان آنکارا و لاهه هنگامی بالا گرفت که هلند روز شنبه از نشستن هواپیمای مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، جلوگیری کرد. وی قصد داشت در یک میتینگ انتخاباتی ترک‌تباران هلند در شهر روتردام شرکت کند.

مقام های هلند همچنین روز شنبه فاطمه بتول سايان كايا، وزیر خانواده ترکیه را نیز در مقابل کنسولگری این کشور در روتردام متوقف کردند و با اسکورت به بیرون از هلند فرستادند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نخست‌وزیر ترکیه در بیانیه‌ای گفت: «دوستان به‌اصطلاح اروپایی ما، که در هر فرصتی سخن از دموکراسی، آزادی بیان و حقوق بشر می‌گویند، در اتفاقات اخیر بار دیگر نمره مردودی گرفتند.»

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

او اضافه کرد: اتفاقات اینچنینی به ما کمک می‌کند که «دوستان واقعی» خود را بشناسیم.

پس از آنکه هواپیمای وزیر خارجه ترکیه اجازه فرود در هلند را نیافت،‌ وزیر خانواده این کشور، از راه زمینی خود را به روتردام رساند.

قرار بود مولود چاووش‌اغلو در روتردام در اجتماع شهروندان ترکیه‌ای مقیم هلند به‌نفع تغییر قانون اساسی این کشور سخنرانی کند که اختیارات گسترده‌ای به رئیس جمهور می‌دهد. قرار است روز ۲۷ فروردین همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در ترکیه برگزار شود.

در همین حال، مارک روته، نخست‌وزیر هلند، روز یکشنبه اعلام کرد که پیشتر به فاطمه بتول سایان کایا گفته شده بود که مجوز حضور در کمپین انتخاباتی در کنسولگری ترکیه را ندارد.

صدها تن از هواداران دولت ترکیه روز شنبه‌ در مقابل کنسولگری این کشور در روتردام تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در برلین نیز شنبه شب حدود ۳۰۰ تن با پرچم‌های ترکیه در برابر سفارت هلند تجمع کردند.

نخست‌وزیر هلند گفت: حضور وزیر خارجه ترکیه در تجمع روتردام «خطر امنیتی» ایجاد می‌کرد و واکنش مولود چاووش‌اغلو به نحوی بود که «یافتن یک راه‌حل معقول را غیرممکن» ساخت.

وزیر خارجه ترکیه در فرودگاه استانبول گفت: هلند می‌ترسد که مردم ترکیه به تغییر قانون اساسی رای «آری» بدهند زیرادر آن صورت، ترکیه «قوی‌تر، و مستقل‌تر خواهد شد.»

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز شنبه دولت هلند را «بقایای نازی‌ها» خطاب کرد و گفت که ترکیه تلافی خواهد کرد.

او افزود: «از حالا به بعد خواهیم دید که هواپیماهای شما چطور به ترکیه می‌آیند.»

در این میان، سفارت و کنسولگری هلند در آنکارا و استانبول «به دلایل نگرانی‌های» امنیتی هم‌اکنون بسته هستند.

در این ارتباط،‌ به گزارش خبرگزاری رویترز،‌وزارت خارجه هلند در بیانیه ای مسئولیت جان دیپلمات های آن کشور د رترکیه را بر عهده دولت این کشور دانست.

XS
SM
MD
LG