لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

«کشف مواد منفجره» در اجساد قربانیان هواپیمای مسافربری مصری


هواپیمای مصری که در مدیترانه سقوط کرد.
هواپیمای مصری که در مدیترانه سقوط کرد.

وزارت هوانوردی مصر روز پنجشنبه اعلام کرد روی باقیمانده اجساد قربانیان هواپیمای خطوط هوایی مصر که ماه مه امسال با ۶۶ سرنشین در دریای مدیترانه سقوط کرد آثار مواد منفجره کشف شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته تحقیقی که این موضوع را کشف کرده پرونده سقوط این هواپیما را به دادستانی مصر ارجاع داده است.

وزارت هوانوردی مصر در بخشی از بیانیه خود می گوید: «اگر برای کمیته تحقیق ثابت شود که سانحه ممکن است به دلیل اقدامات تبهکارانه روی داده باشد طبق قوانین مصر اداره دادستانی مسئول رسیدگی به آن خواهد بود.»

هواپیمای خطوط هوایی مصر که از پاریس به مقصد قاهره در پرواز بود بر فراز دریای مدیترانه از روی صفحه رادار گم شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که قبل از سقوط این هواپیمای ایرباس بین جزیره کرت و سواحل شمالی مصر، در داخل و یا نزدیک اطاقک خلبان آتش‌سوزی روی داده است.

اداره ایمنی هوانوردی فرانسه و شرکت ایرباس حاضر نشدند به انتشار این خبر واکنش نشان دهند.

نهادهای مسئول در مصر هنوز در حال تحقیق در مورد هواپیمای مسافربری روسی هستند که در اکتبر ۲۰۱۵ در صحرای سینا سقوط کرد.

گروه «خلافت اسلامی» مسئولیت بمبگذاری در ایرباس روسی را برعهده گرفته است. این هواپیما که به مقصد سنت پترزبورگ در حرکت بود پس از پرواز از یک منطقه گردشگردی در سینا سقوط کرد و تمامی ۲۲۴مسافر و خدمه آن کشته شدند.

اما تاکنون هیچ گروهی مسئولیت خرابکاری در هواپیمای خطوط هوایی مصر را برعهده نگرفته است.

از مجموع ۶۶ سرنشین این هواپیما ۴۰ نفر از جمله ده خدمه آن تبعه مصر و ۱۵ مسافر دیگر آن تبعه فرانسه بودند.

شریف فتحی وزیر هوانوردی مصر گفته است که به احتمال فراوان حمله تروریستی باعث سقوط هواپیما شده است. او در ماه مه و پس از سقوط این هواپیما گفت: «احتمال حمله تروریستی بالاتر از احتمال وقوع نقص فنی است.»

کارشناسان هوانوردی نیز گفته‌اند احتمال اینکه دلیل سقوط هواپیما بروز نقص فنی باشد بسیار کم است.

این هواپیما از سال ۲۰۰۳ وارد سرویس شده بود و برای این مدل از هواپیماها که معمولا ۳۰ تا ۴۰ سال کار می‌کنند، نسبتا جدید بود.

این هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار متری پرواز می‌کرد و در فاصله‌ای تقریبا ۱۳۰ مایلی از جزیره کارپاتوس یونان ناپدید شد. در آن زمان وزیر دفاع یونان گفت هواپیما قبل از مفقود شدن از صفحه رادار ناگهان چندين هزار متر از ارتفاع خود کاست و به‌شدت از مسیر حرکت خود منحرف شد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید اگر احتمال بمبگذاری ثابت شود گام بعدی تحقیقات روشن کردن این نکته خواهد بود که آیا بمب و یا مواد منفجره در شارل دو گل، بزرگترین فرودگاه فرانسه به داخل این هواپیما منتقل شده است.

از سال گذشته و پس از اولین حملات گروه‌های جهادی در شهر پاریس اقدامات امنیتی شدیدی در فرانسه به اجرا گذاشته شد.

سوابق پرواز این هواپیما نشان می‌دهند که دو روز قبل از وقوع سانحه در روز پنجشنبه این هواپیما به مصر، تونس و اریتره پرواز کرده بود. در نتیجه این احتمال وجود دارد که بمب و یا مواد منفجره قبل از ورود هواپیما به فرانسه کار گذاشته شده باشد.

XS
SM
MD
LG