لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

تظاهرات علیه مرسی در دومین سالگرد سرنگونی مبارک


تظاهرات هفته گذشته در قاهره
تظاهرات هفته گذشته در قاهره
صد‌ها نفر از معترضان مصری روز دوشنبه ۲۳ بهمن در دومین سالگرد کناره گیری محمد حسنی مبارک رئیس جمهوری پیشین مصر، علیه محمد مرسی رئیس جمهوری کنونی این کشور تظاهرات کردند.

معترضان می‌گویند که محمد مرسی که حدود هفت ماه پیش از راه انتخابات به سمت ریاست جمهوری رسید، از قدرت خود به سود حزبش گروه اسلامگرای اخوان المسلمین بهره می‌برد تا این حزب بر نهادهای حکومتی چیره شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صد‌ها نفر از معترضان مسیر چند کیلومتر مسجد نور تا کاخ ریاست جمهوری در شرق شهر قاهره را پیمودند در حالی که شعار می‌دادند: «مردم می‌خواهند نظام را سرنگون کنند» و «سرنگون باد حکومت مرشد».

این شعار به محمد بدیع رهبر گروه اخوان المسلمین اشاره دارد که در رده بندی‌های تشکیلاتی به او «مرشد» می‌گویند.

بنا بر این گزارش، تظاهرکنندگان پرچم‌های مصر و تصاویر شماری از کشته شدگان در اعتراض‌های اخیر را در دست داشتند. پس از آنکه معترضان به محوطه کاخ ریاست جمهوری رسیدند، نیروهای گارد ریاست جمهوری اقدام به شلیک گاز اشک آور کردند.

جمعه گذشته در درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی مقابل کاخ ریاست جمهوری، یک نفر کشته شده بود. ۱۱ روز پیش هم دو تن از معترضان مقابل کاخ ریاست جمهوری کشته شده بودند.

صد‌ها نفر از معترضان نیز دوشنبه در میدان تحریر، مرکز تجمع معترضان در دوره انقلاب علیه نظام مبارک گردهم آمدند. آنها علیه مرسی و گروه اخوان المسلین شعار دادند.

از دو روز پیش شماری از فعالان مصری یک مجتمع دولتی در میدان تحریر را بسته‌اند. آنها می‌گویند این اقدامشان آغاز نافرمانی مدنی است.

برخی از فعالان نیز دوشنبه برای مدتی ایستگاه مترویی در میدان تحریر را تعطیل کردند. شماری دیگر مسیر رفت و آمد خودرو‌ها از روی پل اکتبر العلوی در نزدیکی میدان تحریر را بستند.

در شهر ساحلی اسکندریه نیز صد‌ها نفر در حالی که تصاویری از کشته شدگان اعتراض‌های اخیر در دست داشتند، علیه محمد مرسی و گروه اخوان المسلمین شعار می‌دادند.

تعداد زیادی تابلو در دست تظاهر کنندگان اسکندریه مشاهده می‌شد که روی آنها نوشته شده بود: «مرسی: از مبارک درس بگیر.»

صد‌ها نفر دیگر هم در دیگر شهرهایی دیگر از جمله طنطا و کفرالشیخ تظاهرات کردند.
مبارک به اتهام امتناع از دستور متوقف کردن استفاده از زور علیه تظاهر کنندگان روزهای انقلاب مصر، به حبس ابد محکوم شده است. برای حبیب العادلی وزیر کشور دولت مبارک نیز همین حکم صادر شده است. اما دادگاه تجدید نظر این حکم را لغو کرد و دستور اعاده دادرسی را داد.

در دوره انقلاب مصر حدود۸۵۰ نفر از معترضان به دست نیروهای دولتی کشته شده و حدود ۶هزار نفر دیگر زخمی شدند.

فعالان معترض مصری خواهان محاکمه مرسی به خاطر کشته شدن شماری از معترضان در تظاهرات علیه او هستند.

در مقابل گروه اخوان المسلمین از هواداران خود خواسته است روز جمعه در حمایت از مرسی مقابل دانشگاه قاهره تظاهرات کنند.
XS
SM
MD
LG