لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

باز هم نقص فنی یک هواپیما در ایران را به فرود اضطراری مجبور کرد


فرودگاه مهرآباد
فرودگاه مهرآباد

یک هواپیمای مسافربری ماهان به دلیل آن‌چه «نقص فنی» اعلام شد٬ در فرودگاه «مهر‌آباد» تهران فرود اضطراری کرد و مسافران آن هم بیش از نیم ساعت اجازه خروج از هواپیما را نیافتند. این چندمین فرود اضطراری طی ۲۴ روز اخیر در ایران است.

خبرگزاری مهر گزارش کرد این هواپیما شامگاه چهارشنبه (۲۲ دی) از تهران عازم کرمان بود که به «دلیل نقص فنی یکی از موتور‌ها مجبور به بازگشت به تهران» شد.

این خبرگزاری نوشته در پی این نقص فنی٬ «تکان‌های هواپیما همراه با دود غلیظ داخل کابین هواپیما» منجر به «وحشت» مسافران این هواپیما شده بود٬ اما کادر پرواز «هیچ توضیحی» به مسافران ندادند.

به گفته شاهدان عینی٬ «مهماندارن هواپیما نیز نتوانستند به ترس خود غلبه کنند و حتی توضیحی هم به مسافران ندادند که چه اتفاقی در حال وقوع است.»

یکی از مسافران حاضر در این پرواز که نخواست نامی از وی برده شود٬ گفته که «از‌‌ همان ابتدای پرواز موتور هواپیما صدا می‌داد٬ به گونه‌ای که به همسفرم گفتم این صدا غیرعادی است.»

این مسافر با تشریح جزییات این حادثه و عملکرد کادر پرواز افزوده پس از فرود اضطراری هواپیما٬ به مسافران اجازه خروج داده نمی‌شد.

به گفته وی٬ این تصمیم با اعتراض مسافران مواجه شد و «بعد از گذشت نیم ساعت اعلام شد تنها افرادی که قصد انصراف از پرواز را دارند می‌توانند از هواپیما خارج شوند.»

این در حالی است که رضا جعفرزاده٬ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفته «شایعاتی مبنی بر فرود اضطراری هواپیمایی ماهان به سمت کرمان وجود دارد که صحت ندارد و شایعه است.»

جعفرزاده افزوده که «معلوم نیست این شایعات بر چه اساسی در رسانه‌ها منتشر می‌شود و این شایعه از اساس کذب محض است.»

ناوگان هوایی ایران براساس اعلام مقام‌های مسئول٬ فرسوده و دارای سن بالایی است٬ به طوری که در ۲۴ روز گذشته چندین هواپیما در ایران بر اثر نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شده‌اند.

هشت روز پیش پرواز هواپیمایی «تفتان» در مسیر زاهدان - تهران به دلیل نقص فنی لغو شده بود.

۱۱ دی ماه هم پرواز شماره ۰۰۶۵ تهران-دبی هواپیمایی «ماهان» با هواپیمایی ایرباس ۳۱۰ با نقص در سیستم کامپیو‌تر ناوبری هواپیما در فرودگاه شیراز مجبور به فرود اضطراری شد.

ایرنا در همین روز هم گزارش کرده بود پرواز هواپیمایی «تابان» به شماره ۶۲۹۵ از تهران به شیراز به علت نقص فنی در موتور٬ مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه «مهر‌آباد» شد.

۲۹ آذر ماه امسال نیز یک فروند هواپیمای مسافربری در مسیر «اردبیل - تهران» دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه به‌علت نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شده بود.

دولت ایران نیز در پی حوادث متعدد هوایی و نارضایتی‌ها از لغو یا تاخیر پرواز‌ها٬ از سال‌ها پیش تلاش‌ها برای نوسازی بخشی از صنعت هوایی این کشور را آغاز کرده است.

نمایندگان مجلس هم روز پنجشنبه (۲۳ دی) در همین رابطه٬ سازمان هواپیمایی کشور را موظف کردند ناوگان هوایی را توسعه دهد.

این نمایندگان در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه ششم توسعه، به ماده ۶۵ این لایحه رای مثبت دادند که براساس آن دولت و سازمان هواپیمایی موظف به حمایت از صنایع هوایی داخلی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG