لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

«۱۵ نفر» در حادثه سقوط هواپیمای ایران-۱۴۰ در سال ۹۳ مقصر شناخته شدند


محمد شهریاری روز سه شنبه ۱۹ مرداد اعلام کرد که این ۱۵ نفر به دادسرای امور جنایی تهران احضار شدند، بازجویی از آن‌ها ادامه دارد و پرونده پس از پایان تحقیقات به دادگاه ارسال می‌شود.

وی اشاره‌ای به نام و سمت این افراد نکرده است.

آقای شهریاری در اسفند ماه ۹۴ اعلام کرده بود که دلیل سقوط این هواپیما خرابی موتور بوده است.

یک‌شنبه ۱۹ مردادماه ۹۳ سقوط یک فروند هواپیمای ایران ۱۴۰ در نزدیکی فرودگاه مهرآباد تهران منجر به کشته شدن ۳۹ نفر شد.

دو روز پس از این حادثه روزنامه شهروند خبر داده بود که بخش مهندسی زمینی فرودگاه اصفهان در بررسی‌هایش اعلام کرده بود که موتور این هواپیما «مشکل» دارد.

به گفته این روزنامه،خلبان و کادر پرواز اوکراینی هواپیمای ایران ۱۴۰ به «بهانه بیماری» با این هواپیما سفر نکرده بودند.

در همین حال ایرج ندیمی نماینده مجلس نهم روز چهارشنبه ۹ مهر ۹۳ گفته بود که خلبان اوکراینی هواپیمای «ایران ۱۴۰» شب قبل از سقوط این هواپیما در ۱۹ مرداد، درباره نقض فنی آن هشدار داده و به دلیل «جدی گرفته نشدن» هشدارش، از هدایت این هواپیما خودداری کرده بود.

روزنامه همشهری نیز پیس از آن اعلام کرد که تيم كارشناسی دفتر قابليت پرواز سازمان هواپيمايی كشوری مشكلات هواپيمای ایران ۱۴۰ را به مسئولان شركت بهره‌بردار این هواپیماها اعلام كرده بودند اما به جای رفع مشکلات، تيم كارشناسی «از اين ماجرا كنار گذاشته شدند».

در همین حال مهرداد لاهوتی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز اعلام کرده بود که موتور نصب شده روی این هواپيما، «موتور هلی كوپتر» بوده است.

مقامات سازمان هواپیماییگرمای شدید ۳۸ درجه در فرودگاه مهر آباد در روز پرواز را یکی از دلایل از کار افتادن موتور این هواپیما اعلام کرده بودند.

پس از این سانحه، حسن روحانیرئیس‌جمهوری ایراندستور داد تا رسیدگی کامل به این حادثه از پرواز هواپیماهای «ایران ۱۴۰» جلوگیری شود.

با این حال محمد سیرتی مدیر عامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، روز یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۴، خبر داده بود که با وجود «تعلیق» پرواز هواپیمای «ایران ۱۴۰» ساخت این هواپیما همچنان ادامه دارد.

در همین حال نعمت چهاردولی نماینده مجلس ایرانروز یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳ خبر داده بود که مجوز پرواز دوباره هواپیمای آنتونوف ۷۴ که هواپیمای «ایران ۱۴۰» نیز بر اساس طرح آن در ایران ساخته شده، دوباره صادر شده‌است.

هواپیمای «ایران - ۱۴۰» که با مشارکت اوکراین و روسیه در ایران مونتاژ می‌شد پیش از مرداد ۹۳ و ممنوع شدن پروازش نیز چندین نمونه سقوط و آتش گرفتن موتور را تجربه کرده بود.

اولین حادثه مرگبار سقوط این نوع هواپیما آذرماه ۸۱ اتفاق افتاد که طی آن تمامی ۴۵ سرنشین اوکراینی و روسی هواپیما کشته شدند.

سرنشینان یادشده مدیران بلندپایه و کادر فنی شرکت‌های صنایع هوایی روسیه و اوکراین بودند که برای حضور در مراسم مونتاژ دومین هواپیمای ایران ۱۴۰ عازم شاهین‌شهر اصفهان بودند.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در اردیبهشت ماه ۹۴ در گزارشی با اشاره به سقوط هفت فروند هواپیمای آنتونوف – ۱۴۰، اعلام کرده بود که سیاستگذاری برای توسعه صنعت هوایی ایران باید واقع‌بینانه و به دور از ایده‌آل‌گرایی باشد.

دولت ایران پس از توافق اتمی وین توافق نامه هایی را با تعدادی از کشورها و شرکتهایی هواپیمایی از جمله ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیما امضا کرده و مقامات دولت اعلام کرده اند که خرید ۵۰۰ هواپیما را در دستور کار دارند.

XS
SM
MD
LG