لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

اتحادیه اروپا و چین: در صورت وضع تعرفه از سوی آمریکا تلافی می‌کنیم


دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای وضع تعرفه بر فلزاتی نظیر فولاد و آلومینیوم با واکنش تند چین و اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است. وزیر خارجه چین هشدار داده است «پاسخی درخور» به چنین اقدامی خواهد داد و اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است دست به مقابله به مثل خواهد زد.

آقای ترامپ که در دوران مبارزات انتخاباتی وعده داده بود در تراز تجاری آمریکا با سایر کشورها تغییر ایجاد خواهد کرد و دست به بازسازی صنایع فولاد و آلومینیوم خواهد زد، به‌تازگی از تصمیم خود برای وضع تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم خبر دد.

فرمان مربوط به این تعرفه‌های قرار بود روز پنج‌شنبه، ۱۷ اسفند، به امضای دونالد ترامپ برسد اما سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد به دلیل آمده نشدن اسناد، ممکن است امضای این فرمان به روز جمعه موکول شود.

خانم سندرز با این حال اعلام کرد «به دلایل مربوط به امنیت ملی»، در وضع تعرفه‌های جدید معافیت‌هایی برای مکزیک و کانادا و احتمالا برخی دیگر از کشورها در نظر گرفته خواهد شد. معافیت کانادا و مکزیک به مدت ۳۰ روز ادامه خواهد داشت تا اختلافات آمریکا با آن دو کشور بر سر پیمان نفتا در این مدت پیگیری شود.

با این حال مقام‌های چین و اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه با انتقاد از تصمیم جدید دولت آمریکا، ابراز امیدواری کردند که از وقوع یک «جنگ تجاری» جلوگیری شود.

پیر مسکویچی، کمیسر امور مالی کمیسیون اروپا، با تأکید بر اینکه «اگر ترامپ این تدابیر را اجرایی کند، ما در انبان خود همه چیز داریم که به آن پاسخ دهیم» گفت: اقدام متقابل اتحادیه اروپا می‌تواند شامل پرتقال، تنباکو و ویسکی بوربن باشد.

کمیسیون اروپا خواسته است که ۲۸ عضو اتحادیه اروپا از تعرفه‌های جدید آمریکا معاف شوند.

کمیسر امور مالی اروپا که با شبکه خبری بی‌اف‌ام مصاحبه می‌کرد همچنین با اشاره به اینکه «می‌خواهیم کنگره درک کند که این بازی باخت - باخت است» گفت: اتحادیه اروپا در حال بررسی وضع تعرفه برای برخی از محصولاتی است که عمدتا تحت کنترل جمهوری‌خواهان آمریکا است.

یک مقام دیگر اتحادیه اروپا نیز به آمریکا در این باره هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری آلمان یورکی کاتاینن، معاون کمیسیون اروپا، با تأکید بر اینکه «هنوز فرصت برای جلوگیری از خسارت هست» هشدار داد اقدام دولت آمریکا و در پی آن اقدامات تلافی‌جویانه اروپا، به بیکاری «هزاران هزار نفر در ایالات متحده خواهد انجامید».

از سوی دیگر مقام‌های چین نیز بشدت از تصمیم جدید رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده‌اند. وانگ یی، وزیر خارجه چین، روز پنج‌شنبه هشدار داد که در صورت اعمال این تعرفه‌ها «چین پاسخی درخور و لازم خواهد داد».

وزیر خارجه چین همچنین تأکید کرد: «انتخاب جنگ تجاری انتخابی نادرست است و حاصلی جز خسارت در پی نخواهد داشت».

دونالد ترامپ در دوران مبارزه‌های انتخاباتی و در طول یکسال گذشته بارها از واردات کالاهایی که موجب «بیکاری» کارگران آمریکایی شده بشدت انتقاد کرده و همواره بر شعار انتخاباتی خود «اول آمریکا» پافشاری کرده است.

آقای ترامپ روز چهارشنبه در پیامی توییتری نوشت: «از بوش اول تا کنون، کشور ما بیش از ۵۵ هزار کارخانه و شش میلیون شغل تولیدی از دست داده و کسری ترار بازرگانی‌اش به بیش از ۱۲ تریلیون دلار رسیده است. سال گذشته ما ۸۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه داشتیم. سیاست‌ها و رهبری بد؛ دوباره باید پیروز شویم».

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، گاردین و سی‌ان‌بی‌سی / ح.ر / ج
XS
SM
MD
LG