لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

هدف هیات‌های پارلمانی اروپایی از سفر به ایران چیست؟


در فاصله کوتاهی دو هیات پارلمانی از اروپا به تهران سفر کرده است. ابتدا هیات پنج نفره پارلمانی اروپا به ریاست المار بروک رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، و سپس هیات پارلمانی سنای فرانسه به ریاست دانیل رنیه نایب رئیس کمیسیون امور خارجی و دفاع مجلس سنای این کشور.

رادیو فردا در گفت‌و‌گویی با مهران براتی تحلیلگر مسایل ایران در آلمان از او پرسیده است که هدف اصلی این هیات‌های اروپایی از سفرهایشان به تهران چیست.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:50 0:00
لینک مستقیم


مهران براتی: این نوع سفرها در گذشته هم انجام گرفته‌اند. در دوران حکومت آقای احمدی‌نژاد هیات‌ پارلمان اروپایی به ایران رفته. ولی الان شرایط دیگری است. فکر می‌کنم هیات‌هایی که الان به ایران می‌روند بیشتر هدفشان این است که کمک کنند تا این توافقنامه اتمی به جایی برسد و پای ایران دوباره به جامعه جهانی باز شود.

سفر هیات‌های اروپایی به تهران چقدر با رفع تحریم‌ها ارتباط پیدا می‌کند و احتمالا‌ً انعقاد قراردادهای تازه اقتصادی و تسهیل راه برای این قراردادها؟

خب حتما‌ً‌ این طور هست. ما می‌دانیم که در پارلمان اروپا کوشش بیشتری وجود دارد برای اینکه کشورهای ۱+۵ با جمهوری اسلامی به توافق برسند. این در میان اعضای دولت‌ها همیشه این طور نیست.

به طور مثال دولت فرانسه یا وزیر خارجه فرانسه سخت‌گیری بسیار بیشتری می‌کند. ولی نمایندگان اتحادیه اروپا یک دید سیاسی بسیار فراتری از منافع لحظه‌ای دارند و فکر می‌کنند که حتی اگر مسئله ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران آن طور که مورد نظر غرب هست صددرصد حل نشود این مسئله را باید به زمان واگذار کرد و احتمالا‌ً در شش ما یک سال بعد گام به گام مسئله را حل کرد. ولی اصل توافق را به آن منوط نکرد.

من فکر می‌کنم این یک مسئله بسیار مهمی است. حال هم از پارلمان اروپا و کشورهای دیگر می‌خواهند به احتمال به کمک آقای ظریف وزیر خارجه ایران و دولت آقای روحانی بروند و آنها هم آگاه هستند که اکثریت مجلس در مخالفت با گام‌های دولت کنونی دارد اقدام می‌کند.

اتحادیه اروپا اساسا‌ً و کشورهای اروپایی به طور جداگانه، دیدیم که برای بحث حقوق بشر و ایجاد مناسبات با ایران اهمیت زیادی قایل بودند. همیشه بر گسترش مناسبات تاکید داشتند. در همین سفر اخیر هیات پارلمانی اروپایی هم ماجرایی پیش آمد و هیات پارلمانی منع شد از دیدار با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران که باعث ناراحتی این هیات هم فراهم شد. هیات پارلمانی اروپا آیا در این دیدارهای اخیر حساسیت خود را بر این موضوع همچنان ادامه خواهد داد؟

بله. این حتما‌ً‌ همینطور هست. ولی در سفر گذشته نمایندگان پارلمانی که به ایران انجام گرفته شده بود، در دیداری که با مادر و اقوام کسانی که در زندان هستند، دستگیر شده‌اند یا زیر شکنجه قرار گرفته‌اند، مخالفان دولت نظرشان این بود که دولت اینجا کوتاهی کرده و از خودش توانی برای جلوگیری از تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی از خودش نشان نداده.

از آن زمان مسئله دیدارهای مدیریت شده، گفت‌وگوهای مدیریت شده در دستور کار است. هم‌اکنون هم فکر می‌کنم آنچه که برنامه نمایندگان پارلمان اروپای در رابطه با مسایل حقوق بشری هست، می‌خواهند این مسئله را مدیریت شده پیش ببرند.

خب وقتی آقای جواد لاریجانی در قوه قضاییه بخواهد اینگونه مسائل حقوق بشری را مدیریت کند نتیجه آن از پیش معلوم است.

ولی فکر می‌کنم نمایندگان پارلمان اروپا هم تصمیم گرفته‌اند به هر شکلی هست خارج از متن مدیریت نیروهای امنیتی گا‌م‌ها و فعالیت‌هایی در جهت دیدار با افراد فعال در زمینه حقوق بشر داشته باشند.

XS
SM
MD
LG