لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

رویترز: صادرات داروی آمریکا به ایران نصف شده است


Generic - pills, tablets, pharmacy.
Generic - pills, tablets, pharmacy.
دولت آمریکا تایید کرده است که صادرات دارو از آمریکا به ایران طی سال ۲۰۱۲ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و به رقم ۱۴.۸ میلیون دلار رسیده است.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی با استناد به آمار رسمی دولت آمریکا روز جمعه ۱۹ بهمن ماه می‌نویسد که این آمار تاییدی است بر ادعای برخی وکلا و کارشناسان مستقل که می‌گویند تحریم‌ها باعث سخت‌تر شدن دسترسی ایران به بازارهای دارو در ایالات متحده آمریکا است.

اتحادیه اروپا و آمریکا تحریمهای اقتصادی علیه ایران را افزایش داده اند، با این امید که دولتمردان ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف کنند.

دولتمردان آمریکایی گفته‌اند که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران «هوشمند» است و مردم عادی را هدف قرار نداده است. آنها برای نمونه به مجوز صادرات اقلام دارویی، غذایی و کالاهای مصرفی مردمی اشاره می‌کنند که به شرکتهای آمریکایی داده می‌شود.

رویترز می‌نویسد که به هر حال قراردادن بانک‌های عمده ایرانی در فهرست سیاه آمریکا باعث شده که بانک‌های کوچک ایرانی برای انجام این معاملات با مشکلات عمده‌ای مواجه شوند و بانک‌های بین‌المللی نیز مایل به همکاری با آنها نیستند.

با این حال بر اساس آماری که وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه منتشر کرده کل صادرات آمریکا به ایران طی سال گذشته میلادی ۲۵۰.۲ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی برابر ۲۲۹.۳ میلیون دلار بود که افزایشی ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم عمده‌ای از افزایش مواد صادراتی آمریکا به ایران شامل گندم و دیگر غلات به ارزش ۸۹ میلیون دلار بوده است.

آمریکا به استثنای ۲۱ میلیون دلار صادرات ذرت، طی سال ۲۰۱۱ هیچ گندم و غلاتی به ایران صادر نکرده بود.

با این حساب با چشم‌پوشی از صادرات غلات و گندم آمریکا به ایران، در صادرات دیگر اقلام طی سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل آن کاهش چشمگیر مشاهده می‌شود.

فروش اقلام دارویی آمریکا به ایران در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۱ از ۳۱.۱ میلیون دلار به ۱۴.۸ میلیون دلار افت کرده است. فروش ویتامین‌ها، داروهای گیاهی و طبی از ۱۰.۸ میلیون دلار به ۴.۹ میلیون دلار افت کرده است.

فروش اقلام مورد نیاز در جراحی نیز از ۳.۷ میلیون دلار به ۲.۴ میلیون دلار افت کرده است؛ با این حال صادرات وسایل پزشکی و دندانپزشکی آمریکا به ایران مقداری افزایش یافته است.

موضوع تحریم‌ها و نقش آن در آنچه که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس «بحران دارو در ایران» نامیده‌اند، مورد توجه رسانه‌های داخلی ایران و خارج بوده است.

رسول خضری، عضو کمیته بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ایران مهرماه سال جاری گفته بود که به خاطر تحریم‌ها تنها چند بانک انگشت‌شمار در جهان وجود دارد که حاضر به قبول نقل و انتقالات مالی برای خرید دارو توسط ایران باشند؛ موضوعی که باعث کمبود داروهای وارداتی شده است.

همچنین حسینعلی شهریاری رئیس کمیته بهداشت و درمان مجلس طی همان ماه اعلام داشت که قیمت داروهای مصرفی پزشکی بصورت جهشی افزایش یافته است، به گونه‌ای که به خاطر کاهش ارزش واحد پول ایران بطور متوسط قیمت داروهای مصرفی پزشکی ۲۴۵ درصد افزایش یافته است.
XS
SM
MD
LG