لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: برخی استادان در کلاس «اراجیف» می‌گویند


فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد روز چهارشنبه ۹ اسفند برخی از استادان دانشگاه را «اراجیف‌»گو خواند و گفت هراستادی را که «بخواهد خدشه‌ای به دین، قرآن و پیغمبر وارد کند لحظه‌ای تحمل نمی‌کنیم».

فرهاد رهبر در نشست معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد گفت: «استاد سر کلاس می‌رود و هر اراجیفی می‌خواهد می‌گوید و اگر چیزی به او بگوییم بعد اعلام می‌شود وا اسلاما آزادی در خطر است».

آقای رهبر که در دوره محمود احمدی‌نژاد، شش سال ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشت، شمار زیادی از استادان غیر همسو با دولت را تحت عنوان «بازنشستگی» از دانشگاه تهران اخراج کرد. یکی دیگر از اقدامات او نصب گیت‌های امنیتی در دانشگاه تهران بود.

وی روز چهارشنبه گفت: «شمشیر زبان امروز در کلاس‌های درس ما اعتقادات دانشجویان را قلع و قمع می‌کند».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ظرف یک هفته اخیر، برخی از استادان این دانشگاه نظیر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی و گودرز افتخار جهرمی استاد حقوق را اخراج کرده است.

فرهاد رهبر در واکنش به اعتراض‌هایی که نسبت به اخراج استادان از این دانشگاه صورت گرفته، گفت: «در شان یک استاد نیست که بخواهد با هوچی‌گری جلوی اجرای قانون را بگیرد و قانون را زیر پا بگذارد».

وی دلیل برکناری این استادان را چند شغله بودن و استخدام همزمان در چند جا عنوان کرده است.

آقای رهبر همچنین گفت این قطع همکاری‌ها به این دلیل است که دانشگاه آزاد می‌خواهد از بورسیه‌های خود برای تصدی کرسی‌های استادی استفاده کند و به همین دلیل عذر استادان پاره‌وقت را خواسته است.

وی در پاسخ به این پرسش که یکی از استادان دانشگاه آزاد (صادق زیباکلام) گفته که از این دانشگاه «اخراج» شده است، گفت: «ما کسی را اخراج نکردیم. بلکه اعلام کردیم فعالیت شما غیرقانونی است؛ چرا که از دو جا حقوق می‌گیرید. شما می‌توانید دانشگاه تهران را رها کنید و اینجا استخدام شوید و یا می‌توانید در دانشگاه تهران باشید و در دانشگاه آزاد به صورت حق‌التدریس فعالیت کنید».

با این حال صادق زیبا کلام می‌گوید بدون اینکه به وی اطلاع داده باشند پس از ۲۵ سال همکاری از پرداخت حقوق بهمن‌ماه وی خودداری کردند و او از آنجا متوجه شد که «اخراج» شده است.

این استاد علوم سیاسی ضمن اذعان به وجود مشکلات اقتصادی و کثرت استاد در دانشگاه آزاد گفت: «به نظر می‌رسد که همه علت به مسائل اقتصادی بر نمی‌گردد چون اساتیدی را کنار گذاشته‌ شده‌اند که خیلی مثل مدیریت دانشگاه آزاد فکر نمی‌کنند. زیرا کلا رویکردشان در خیلی از مسائل با رویکرد حکومت یکسان نیست».

یکی از سایت‌های خبری روز چهارشنبه به نقل از یک منبع آگاه نوشت که فرهاد رهبر به دلیل اختلاف با علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، استفعای خود را به وی تقدیم کرده، اما ساعاتی بعد سخنگوی دانشگاه آزاد این خبر را تکذیب کرد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌ ایسنا، سایت انتخاب، فرارو، اعتمادآنلاین/ ح.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG