لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

فرهاد رهبر: ۲۰ هزار دانشجوی بیکار دکترا داریم


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از وجود ۲۰ هزار دانشجوی بیکار در مقطع دکترا در این دانشگاه خبر داد و افزود که ایران در حال حاضر٬ دیگر به «لشگر دانشجو» نیاز ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرهاد رهبر با اعلام این مطلب در سیزدهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت که «ما امروز ۲۰ هزار دانشجوی دکترای بیکار و ۴۷ هزار تن مشغول به تحصیل در مقطع دکتری در سطح کشور داریم».

او هشدار داد که اگر برای این افراد٬ «فکری نشود برای کشور ایجاد بحران خواهد کرد».

در آبان‌ سال جاری نیز وب‌سایت اقتصادآنلاین از وجود ۲۰۴ هزار بیکار در ایران با مدرک فوق لیسانس و دکترا خبر داده بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار٬ بیشترین جمعیت «شاغل» ایران با پنج میلیون و ۳۸ هزار تن٬ «دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی» هستند.

همچنین در بین جمعیت شاغل در ایران، فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس بیش از ۳ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۹۰۰ تن از تعداد شاغلان را به خود اختصاص داد‌ه‌اند. یک میلیون و هفت هزار و ۹۰۰ تن نیز دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا دکترای حرفه‌ای هستند.

کمترین جمعیت شاغل در ایران را هم افراد دارای مدرک دکترای تخصصی تشکیل می‌دهند که ۱۰۰ هزار و ۷۰۴ تن از جمعت شاغل را در بر می‌گیرند. ضمن اینکه ۲۰۴ هزار تن از تحصیلکرده‌های فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای در ایران بیکار هستند.

به نوشته تسنیم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه «امروز نیاز کشور، لشکر دانشجویی نیست» اضافه کرد که این دانشگاه٬ «زمانی وارد عرصه آموزش تحصیلات تکمیلی در کشور شد که نیاز اساسی بود و به خوبی انجام وظیفه کرد، اما امروز باید دانشگاه آزاد اسلامی تغییر ماموریت از آموزش به پژوهش دهد».

وی گفت که دانشگاه آزاد‌ باید «با آموزش ضمن خدمت به ایجاد شغل و کسب و کارهای جدید اقدام کند».

فرهاد رهبر٬ «ماموریت» دانشگاه آزاد اسلامی را «حل مسئله مردم یعنی اشتغال و درآمدزایی» عنوان کرد و گفت که «اگر در این مسیر موفق نباشیم درست عمل نکرده‌ایم».

آقای رهبر به اینکه چه کسی این «ماموریت» تازه را به این دانشگاه محول کرده٬ اشاره‌ای نکرد٬ اما به نظر می‌رسد این تصمیم نیز یکی از تغییراتی است که با مسئولیت وی در این دانشگاه آغاز شده است.

با انتخاب علی اکبر ولایتی، به عنوان رئیس هیئت‌های موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، موجی از تغییر و تحولات، دامن‌گیر این دانشگاه شده است.

فرهاد رهبر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت محمود احمدی‌نژاد و عضو ستاد ابراهیم رئیسی، پس از برکناری حمید میرزاده، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده گرفت.

در این میان، علاوه بر اخراج گسترده روزنامه‌نگاران سه رسانه‌ وابسته به این دانشگاه٬ یعنی خبرگزاری آنا، ایسکانیوز و روزنامه فرهیختگان٬ اخباری نیز مبنی بر ««حذف طیف مقابل از بدنه» دانشگاه آزاد منتشر شده است.

ابلاغ یک دستورالعمل هشت‌ماده‌ای مبنی بر ضرورت «عفاف و حجاب» در دانشگاه آزاد اسلامی٬ پرهیز از استعمال دخانیات در فضای دانشگاه٬ ممنوعیت برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی «تحت هیچ شرایط و عنوانی»٬ ممنوعیت برگزاری کنسرت‌های موسیقی در محیط‌های دانشگاهی٬ لزوم میدان دادن به دانشجویان و استادان ««انقلابی برای نقش آفرینی» در دانشگاه و رعایت «جوانب شرعی، اخلاقی و شئون علمی و دانشگاهی» در برگزاری آیین استقبال از دانشجویان جدید و جشن‌های فارغ‌التحصیلی نیز از دیگر تغییرات ابلاغی در دوره مدیریت جدید این دانشگاه پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی است.

به نظر می‌رسد وضعیت اقتصادی در ایران و شمار روزافزون بیکاران به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی٬ مسئولان دانشگاه آزاد را به این نتیجه رسانده است که شمار ورودی‌های دانشجویی را کاهش دهد یا روی به ایجاد شغل بیاورد.

حسن روحانی و مدیران آموزش و پرورش نیز اعلام کرده‌اند که دانش‌آموزان باید در مدارس٬ «مهارت و خلاقیت» بیاموزند و هدف سیستم آموزشی نباید «نمره خوب» و «حفظیات» باشد.

آقای روحانی پیش از آغاز به کار محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم، از وی خواسته بود در پایان ۱۲ سال مدرسه، «دانش‌آموز یک کار بلد باشد که اگر ادامه تحصیل نداد، بتواند وارد فعالیت اجتماعی شود».

خبرگزاری‌ تسنیم، وب‌سایت اقتصادآنلاین و منابع خبری/ب.ب/ب.ک

XS
SM
MD
LG