لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

«افزایش محدودیت» برای برگزاری سخنرانی‌های سیاسی در دانشگاه‌ها


به نوشته جامعه فردا، مقامات برخی دانشگاه‌ها با ارائه فهرستی از چهره‌های سیاسی گفته‌اند تنها آنان اجازه سخنرانی دارند.(تصویر، تزیینی است).
به نوشته جامعه فردا، مقامات برخی دانشگاه‌ها با ارائه فهرستی از چهره‌های سیاسی گفته‌اند تنها آنان اجازه سخنرانی دارند.(تصویر، تزیینی است).

تعدادی از رسانه های ایران از «افزایش محدودیت» برای برگزاری سخنرانی‌های سیاسی در دانشگاه‌ها و «فشار» به فعالان دانشجویی در آستانه روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، خبر داده‌اند.

روزنامه جامعه فردا روز یکشنبه ۱۲ آذر، در گزارشی اعلام کرد که «بسیاری» از برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها «با مخالفت مسئولین رو‌به‌رو شده» است.

به نوشته این روزنامه، مقامات برخی دانشگاه‌ها «با ارائه فهرستی» از چهره‌های سیاسی اعلام کرده‌اند که تنها آنان اجازه سخنرانی دارند.

درهمین حال، به گزارش خبرگزاری ایلنا، در دانشگاه امیرکبیر تهران با سخنرانی ابراهیم اصغرزاده، علی شکوری راد و علی سیاسی راد، در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با سخنرانی محمدرضا خاتمی، مصطفی تاجزاده و شهربانو امانی و در دانشگاه خلیج فارس با سخنرانی عبدالله مومنی مخالفت شده است.

به نوشته روزنامه جامعه فردا، در دانشگاه علوم پزشکی همدان، برنامه روز دانشجو تنها از سوی معاونت فرهنگی برگزار می‌شود و با همه درخواست‌های تشکل‌های دانشجویی برای برگزاری این مراسم مخالفت شده است.

در دانشگاه علامه طباطبایی نیز مقامات دانشگاه با سخنرانی کامبیز نوروزی، فائزه هاشمی، فخرالسادات محتشمی پور، هاشم آقاجری، محسن میردامادی و محمدرضا خاتمی، مخالفت کرده اند.

در این حال،‌ بعضی از چهره های سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان ازجمله محمود صادقی، محسن رهامی، رسول منتجب نیا و صادق خرازی در دانشگاه‌های ایران سخنرانی خواهند کرد.

مخالفت مقامات دانشگاه‌ها با سخنرانی برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب در شرایطی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز شنبه ۱۱ آذر، در سخنرانی خود در دانشگاه سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود که «دانشجو و دانشگاه امروز با صدای رسا و بدون لکنت زبان سخن می‌گوید».

با وجود این، درسال‌های گذشته، ۹۲ تشکل دانشجویی، ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی و هشت هزار فعال دانشجویی، در نامه های جداگانه های به وجود«جَوّ ارعاب و تهدید» و فضای «امنیتی» در دانشگاه‌ها، به لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و «دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی» در برگزاری آنها اعتراض کرده‌اند.

درهمین حال، روزنامه جامعه فردا اعلام کرد که «بسیاری» از تشکل‌های دانشجویی «با محدودیت‌های سنگینی روبه‌رو شده‌اند، اما بنا به دلایلی یا آن را خبری نمی‌کنند و یا از پافشاری بر خواسته خود صرف نظر می‌کنند».

علاوه بر مخالفت مقامات دانشگاه‌های دولتی با سخنرانی برخی از شخصیت‌های سیاسی، پیشتر هم فهرستی درباره اشخاصی که اجازه سخنرانی در دانشگاه آزاد اسلامی دارند، منتشر شده بود. تمام این اشخاص از چهره‌های اصولگرا هستند.

ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن تائید وجود این فهرست درعین حال گفته بود که «این لیست تنها در حد پیشنهاد است».

با انتخاب علی اکبر ولایتی، به عنوان رئیس هیئت‌های موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی، موجی از تغییر و تحولات، دامن گیر این دانشگاه شده است.

فرهاد رهبر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت محمود احمدی نژاد و عضو ستاد ابراهیم رئیسی، پس از برکناری حمید میرزاده، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده گرفت.

در همین حال، سه مدیر رسانه‌های وابسته، یعنی خبرگزاری آنا، ایسکانیوز و روزنامه فرهیختگان عزل شدند و با روی کارآمدن مدیران جدید، تحریریه این رسانه‌‌ها نیز شاهد تغییراتی شدند که نتیجه آن، اخراج گسترده روزنامه‌نگاران از این رسانه‌ها بود.

XS
SM
MD
LG