لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

بخشش ناگهانی علی دایی


در فاصله یک روز تا بازی پرسپولیس و سایپا در هفته نوزدهم لیگ برتر ایران، کمیته استیناف فدراسیون فوتبال رای به بخشش محرومیت علی دایی داد. در حکم پیشین تاکید شده بود که رای صادره، دو جلسه محرومیت سرمربی پرسپولیس و جریمه نقدی او قطعی است.

رای پیشین این کمیته و محرومیت دایی با واکنش منفی مدیرعامل و سرپرست پرسپولیس مواجه شد. آنها معتقد بودند فدراسیون نباید قبل از به سرانجام رسیدن پرونده محسن قهرمانی، به پرونده اظهارات دایی رسیدگی کند. اعضای کمیته استیناف هم در پاسخ، بر قانونی بودن رای صادر شده تاکید داشتند.

با این حال در حکم بخشش دایی آمده است: «کمیته استیناف با دقت در محتویات پرونده و توضیحات تکمیلی دایی و همچنین مدیرعامل پرسپولیس مبنی بر اینکه به طور مستقیم علیه داور مسابقه اظهار نظری نشده که شماره حساب او یا رفقایش را نمی‌دانم، بلکه در جواب سوال خبرنگار اعلام شده که شماره حساب کسی را نمی‌دانم، به همین دلیل، این کمیته حکم برائت علی دایی را صادر می‌کند.»

این در حالی است که سرمربی پرسپولیس و مربی بدنساز این تیم غیر از مصاحبه مطبوعاتی و اشاره مستقیم به اینکه «داور غش کرده بود به سمت تیم مقابل» و ما شماره حساب او را نداریم، بارها در مصاحبه با خبرگزاری‌ها و برنامه تلویزیونی ۹۰، به صراحت درباره درخواست پول و درخواست انتقال امتیاز تیم فوتسال پرسپولیس مشهد توسط محسن قهرمانی داور آن دیدار، صحبت کردند.

در رای محکومیت دایی نیز قید شده بود که «الفاظ بکار رفته توسط دایی خارج از عرف معمول و قواعد فنی و اخلاقی حاکم بر مصاحبه مربیان است، امری مذموم بوده و موجبات مخدوش شدن شئونات و کیان نهاد داوری» .

در آن حکم، به تند و توهین‌آمیز بودن مصاحبه دایی اشاره شده و آمده بود: «تجویز چنین امری و پذیرش چنین بدعتی تالی فاسد و سوئی در برداشته و سبب ترویج بد اخلاقی و بسط فضای توهین و افترا به مقامات رسمی و مسئول مسابقه شده است.»

محمدرضا مولایی دستیار دایی در برنامه ۹۰ گفت قهرمانی قبل از بازی با او تماس گرفته و از علی دایی گله کرده است. زیرا او قبلاً برای راه‌آهن، یک بازی را درآورده اما تیم راه‌آهن بد حساب بوده و پنج میلیون تومان از بدهی خود را هنوز پرداخت نکرده است.

علی دايی نيز تاکيد کرده بود رشوه دهنده و رشوه گيرنده مشخص هستند اما اراده‌ای برای مبارزه با فساد وجود ندارد. سرمربی پرسپوليس در واکنش به احتمال محرومیت خودش گفته بود: «متاسفانه از روزی که محسن قهرمانی گفت اگر او را محکوم کنند خيلی از افراد در فدراسيون هم بايد بروند، آقايان صحبت‌های تازه‌ای مطرح می‌کنند. سه بار به حساب قهرمانی پول واريز شده. صحبت‌هايم واقعيت داشت و پايش می‌ايستم.»

فدراسیون فوتبال بر اجرای حکم محرومیت دایی تاکید داشت. حتی وقتی حجت‌الاسلام علیپور از کمیته ستاد مبارزه با تخلفات حرفه‌ای گفت دایی می‌تواند محرومیتش را بخرد، علیرضا صالحی مسئول کمیته استیناف اعلام کرد: «مگر احکام خریدنی هستند؟ ما که فروشگاه نداریم،‌ هر زمانی که فروشگاه افتتاح کردیم، روی احکام هم اتیکت می‌زنیم و مثلاً می‌گوییم کسر امتیاز این قیمت را دارد یا یک جلسه محرومیت فلان قیمت را دارد.»

حضور صالحی در برنامه ۹۰ و مناظره او با علی دایی که روی خط آمده بود نیز نشانی از احتمال بخشش ناگهانی دایی نداشت. دایی، صالحی را متهم کرد که به او توهین می‌کند.

صالحی نیز با رد اظهارات سرمربی سابق تیم ملی، بر صحت رای صادر شده تاکید داشت.
سه روز بعد از برنامه ۹۰، رای بخشش دایی صادر شد. سرمربی پرسپولیس در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته استیناف شرکت کرد و در پایان جلسه به ایسنا گفت: «جلسه‌ خیلی خوبی بود. ای کاش این جلسه را قبل از صدور رای برگزار می‌کردیم و خیلی از مسائل به صورت شفاف حل می‌شد. ما امروز تمام مسئله را به طور واضح در میان گذاشتیم و خیلی از شبهه‌هایی که به وجود آمده بود حل شد. هم من صحبت‌های آنها را شنیدم و هم آنها به حرف‌های من گوش دادند.»

محرومیت و بخشش ناگهانی علی دایی در شرایطی رخ داد که محسن قهرمانی داور دیدار جنجالی پرسپولیس و سپاهان در هفته دهم لیگ بر‌تر، پس از آن مسابقه از قضاوت منع شد اما هنوز حکم قطعی درباره او صادر نشده است.

با توجه به اظهارات تند امیر عابدینی مدیرعامل داماش درباره سعید مظفری‌زاده داور بازی این تیم با ملوان و نمایندگان فدراسیون در آن مسابقه، برخی رسانه‌های ورزشی بر این باور هستند که عدم قاطعیت فدراسیون فوتبال در صدور حکم و تغییر مکرر آرا، بر تنش موجود در فضای لیگ برتر خواهد افزود.
XS
SM
MD
LG