لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

نشان نقره آسیا برای فوتسال زنان ایران


تیم ملی فوتسال بانوان ایران با شکست در وقت‌ اضافه مقابل ژاپن به عنوان نایب قهرمانی بازی‌های داخل سالن قهرمانی آسیا دست یافت. این نشان نقره، نخستین مدال تاريخ ورزش بانوان ايران در رشته‌های توپی در سطح قاره آسيا محسوب می‌شود.

فرزانه توسلی دروازه‌بان اصلی ایران در این مسابقات بود. نسیمه غلامی، سپیده زرین‌راد، فهمیه زارعی، فاطمه اعتدادی، پریا نوروزی، فرشته کریمی، سهیلا ملمولی، لیلا اقبالی، نیلوفر اردلان، نسترن مقیمی، آرزو صدقیانی‌زاده، نغمه مرادی و بهناز خیاط (دروازه‌بان ذخیره) دیگر بازیکنان ایران در این مسابقات بودند که از این جمع لیلا اقبالی پس از پایان مسابقات، از تیم ملی خداحافظی کرد.

ایران که با برتری مقابل اندونزی راهی فینال شده بود، خیلی زود گل اول را توسط نسیمه غلامی در سومین دقیقه وارد دروازه تیم قدرتمند ژاپن کرد و یک بر صفر پیش افتاد. در ادامه بازی نیز دختران ایران صاحب موقعیت‌های دیگری شدند که تبدیل به گل نشد تا نیمه اول با همین نتیجه به پایان برسد. هفت دقیقه پس از آغاز نیمه دوم ژاپنی‌ها که دوبار قهرمان آسیا شده‌اند گل تساوی را توسط کیچیبایاشی چیکاگه وارد دروازه ایران کردند.

شاگردان شهرزاد مظفر که از جانب ایرانیان حاضر در سالن از جمله بازیکنان مردان فوتسال ایران به مظفر کاپلو ملقب شده، تیم هجومی‌تر میدان بودند و حملات متعددی را روی دروازه مایو آکیمیتو تدارک دیدند. با این حال تغییری در نتیجه پدید نیامد و وقت قانونی بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

خسوس کاندلاس سرمربی اسپانیایی تیم ملی فوتسال مردان ایران هم در سالن حضور داشت و به شهرزاد مظفر کمک می‌کرد. فینال فوتسال مردان این دوره از رقابت‌ها را نیز باید دو تیم ایران و ژاپن برگزار کنند.

با پایان وقت قانونی بازی، مطابق مقررات فوتسال دو وقت ۵ دقیقه اضافی در نظر گرفته شد که اگر باز هم تساوی بر قرار ماند، ضربات پنالتی مشخص کند جام قهرمانی به کدام تیم برسد. ملی‌پوشان ایران یک موقعیت مسلم گلزنی را از دست دادند و ۵ دقیقه نخست با تساوی به پایان رسید.

در ۵ دقیقه دوم و در حالی که ایران صاحب توپ و میدان بود، ژاپن توانست روی ضد حمله گل برتری را توسط شیباهارا کانا وارد دروازه کند و به عنوان قهرمانی برسد. در دیدار رده‌بندی نیز تایلند موفق شد با نتیجه ۵ بر یک اندونزی را شکست دهد و مدال برنز را به خود اختصاص دهد.

شهرزاد مظفر پس از کسب عنوان نایب قهرمانی گفت: این اولین مدال بود، خیلی دلمان می‌خواست طلا باشد و بازیکنان استحقاقش را داشتند، اما در ثانیه‌های پایانی گل خوردیم که نتیجه می‌توانست برعکس باشد. جذابیت ورزش همین است.

سرمربی تیم ملی ایران درباره استرس بازیکنان و این‌که آیا بهتر نبود وقت استراحت بگیرد، گفت: ما نیمه دوم تایم گرفتیم اما چون بازی یک بر یک بود باید به شرایط بازی هم فکر می‌کردیم، لحظات حساسی بود و اگر از فرصت‌ها استفاده می‌کردیم موفق می‌شدیم، شاید ژاپن به دلیل تجربه‌اش برد.

خسوس کاندلاس سرمربی تیم ملی مردان ایران هم گفت: فوتسال بانوان ایران در حد پدیده ظاهر شد و قبل از پایان بازی سه فرصت گلزنی داشت. در وقت اضافه اول هم دو فرصت قطعی داشتیم اما ورزش یعنی همین.

خسوس با بیان این که چهره ایران را در حد قهرمان دیدم، ادامه داد: لحظاتی از بازی بود که ایران می‌توانست قهرمانی را به نام خود کند. دقیقاً در سه دقیقه آخر وقت معمول ایران می‌توانست برنده بازی باشد. فردا انتقام تیم بانوان را از ژاپن می‌گیریم. به نظرم باید به تیم بانوان افتخار کنیم و بسیار مفتخرم که چنین تیمی در ایران داریم.

کاندلاس از زمانی که به ایران آمده تمرینات این تیم را زیر نظر دارد و به تیم بانوان ایران مشاوره می‌دهد. اما درباره نقش خودش در موفقیت تیم زنان ایران گفت:‌ «فکر می‌کنم هر چه تیم ایران به دست آورد باید به پای خودشان نوشت نه من.»

ایران در این مسابقات پیش از راهیابی به فینال، در مرحله مقدماتی اين بازی‌ها در گام نخست به مصاف مالزی رفت و با نتيجه‌ شش بر يک به پيروزی رسيد. سپس تايلند و ويتنام را با نتيجه‌ مشابه ۱-۰ مغلوب کرد.

شاگردان شهرزاد مظفر در بازی چهارم با نتيجه‌ ۵-۰ هنگ‌کنگ را تسليم کردند تا با چهار برد و ۱۲ امتياز، به عنوان سرگروه راهی مرحله نيمه‌نهايی شوند و با برتری ۰-۴ مقابل اندونزی به فینال برسند.
XS
SM
MD
LG