لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

فوتسال ایران برای یازدهمین بار قهرمان آسیا شد


تیم ملی فوتسال ایران در دیدار پایانی جام ملت‌های آسیا با نتیجه ۲ بر یک مقابل ازبکستان پیروز شد و جام قهرمانی را نصیب خود کرد. اصغر حسن‌زاده به عنوان ارزشمند‌ترین بازیکن جام معرفی شد.

طی ۱۴ دوره برگزاری مسابقات، این یازدهمین عنوان قهرمانی ایران بود. سه جام، از جمله دوره قبلی را ژاپن به خود اختصاص داده بود. ژاپن اما در این دوره از رقابت‌ها به ویتنام باخت و جایی در جمع تیمهای بر‌تر نیافت.

پنج تیم برتر جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۶ به میزبانی کلمبیا را کسب کردند که در این بین ژاپن با پذیرش شکست مقابل قرقیزستان، جام جهانی را هم از دست داد. عنوان پنجم نصیب استرالیا شد.

در آخرین دیدار از چهاردهمین دوره جام ملت‌های آسیا که با حضور پرتعداد تماشاگران میزبان همراه بود، ازبکستان توانست گل اول را بزند اما در‌‌ همان نیمه نخست، قدرت بهادری و محمد طاهری توانستند نتیجه را تغییر دهند.

در نیمه دوم، توپی از خط دروازه‌ها نگذشت. ایران موقعیت‌های فراوانی داشت اما موفق به افزایش گل‌های زده نشد، به نحوی که دقایق پایانی با اضطراب فراوانی برای هر دو تیم سپری شد و خطاهای زیادی روی بازیکنان صورت گرفت. این نتیجه باعث شد ازبکستان در چهارمین فینال آسیایی هم برای چهارمین مرتبه به نشان نقره رضایت دهد.

توئنکلانگ از تایلند با ۱۴ گل در صدر جدول گلزنان ایستاد. حسین طیبی، مهدی جاوید، اصغر حسن‌زاده و فرهاد توکلی همگی از ایران در رده‌های بعدی ایستادند.

در بازی رده‌بندی، تایلند با هشت گل از سد ویتنام گذشت و عنوان سوم را نصیب خود کرد.

محمد کشاورز کاپیتان تیم ملی ایران که در مرحله مقدماتی مصدوم شده بود، در فینال مجدداً با مصدومیت مواجه شد.

محمد ناظم‌الشریعه سرمربی ایران پس از رسیدن به مقام قهرمانی گفت: نشان دادیم که حالا حالا‌ها می‌توانیم قهرمان آسیا باشیم. قطعاً بازیکنان ایران لیاقت پیروزی را داشتند. این توانایی را داریم که بر سکوی جهانی بایستیم.

سال ۱۹۹۹ اولین دوره این رقابت‌ها برگزار شد و ایران با برتری ۹ بر یک مقابل کره جنوبی قهرمان شد.سال بعد در بانکوک و در فینال دومین دوره، ایران ۴ بر یک مقابل قزاقستان پیروز شد.در فینال سومین دوره هم شاگردان ویکتور هرمانس در تهران با ۹ گل ازبکستان را از پیش رو برداشتند.

ایران در فینال چهارمین دوره با سرمربیگری محمدحسن انصاری فرد مقابل ژاپن پیروز شد. پنجمین و ششمین قهرمانی هم برای شاگردان انصاری فرد با برتری مقابل ژاپن رقم خورد.

در هفتمین دوره رقابت‌ها که ویتنام برگزار کرد، جوراندیرو سرمربی ایران بود. تیم تحت هدایت او گرچه قهرمان شد اما شکست ۳ بر یک از ژاپن و تساوی مقابل تایلند را نیز به جا گذاشت.

ایران در هشتمین دوره جام قهرمانی را از دست داد. در نهمین دوره، بازیکنان ایران جام را در خاک ژاپن از این تیم پس گرفتند. آن‌ها در دیدار نهایی با نتیجه ۴ بر یک از سد میزبان گذشتند.

در دهمین دوره به میزبانی تایلند، ایران در نیمه نهایی یک بر صفر بر ژاپن غلبه کرد و در فینال هم میزبان را پشت سر گذاشت.

یازدهمین دوره سال ۲۰۱۰ در تاشکند برگزار شد و ایران در آخرین بازی، میزبان را از پیش رو برداشت. پس از آن، دو دوره متوالی نظاره گر قهرمانی ژاپن بود. تا اینکه باز هم در ازبکستان و این بار نیز در فینالی که یک پای آن ازبکستان بود، توانست سرود قهرمانی سر دهد.

XS
SM
MD
LG