لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

توافق اتحادیه اروپا برای کمک مالی دوم به یونان


رهبران اتحادیه اروپا سرانجام پنجشنبه موافقت خود را با یک کمک بزرگ مالی دیگر به یونان اعلام کردند.

بدین ترتیب کشورهای حوزه یورو، و صندوق بین‌المللی پول با اختصاص ۱۰۹ میلیارد یوروی (۱۵۵ میلیارد دلار) دیگر، به این امید خواهند ماند که اقتصاد یونان دچار فروپاشی کامل نشود و کشورهای اروپایی در ورطه رکود نیفتند.

این در حالی است که اتحادیه اروپا پیش از این ۱۱۰ میلیارد یورو به یونان کمک داده بود اما این کشور نتواست خود را از بحران خارج کند.

برپایه توافق صورت گرفته، افزون بر این کمک، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خصوصی نیز نزدیک به ۵۰ میلیون یورو اعتبار به یونان اختصاص خواهند داد.

افزایش دوره بازپرداخت بدهی‌های یونان، معاوضه بدهی‌های یونان با اوراق قرضه کم‌بهره، و فروش اوراق قرضه به یونان به بهای ارزان‌تر، از راهکارهای عنوان شده برای کمک بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خصوصی به این کشور است.

در بیانیه‌ای که پس از پایان نشست ۱۷ کشور حوزه یورو قرائت شد، آمده است، برنامه کمک به یونان، به ویژه با اتکا به «بهره‌های کمتر» و «افزایش موعد پرداخت» صورت خواهد گرفت

در این بیانیه تصریح شده است که بخش خصوصی «به صورت داوطلبانه» خواستار مشارکت در برنامه کمک به یونان شده است.

جورج پاپاندئو، که کشورش ۳۵۰ میلیون یورو بدهی دارد، در پایان این نشست گفت، کمک تصویب شده، راهی باثبات در پیش روی یونان ترسیم کرده است.

ژان کلود تریشه، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا هم با تمجید از توافق صورت گرفته، اظهار داشت این تصمیم مانع از وقوع بحران «اعتبار» شد.

برپایه تصمیم سران حوزه یورو، بانک مرکزی اروپا، به نوعی اوراق قرضه دولت یونان را تضمین خواهد کرد و بانک‌های یونانی نیز از سوی بانک‌ مرکزی اروپا حمایت خواهند شد و از این بانک اعتبار خواهند داشت.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا پس از نشست رهبران حوزه یورو، در بروکسل گفت: «برای نخستین بار از آغاز این بحران ما می‌توانیم بگوییم که سیاست و بازار با یکدیگر هستند.»

کمک دوم به یونان ممکن نمی‌شد اگر آلمان و فرانسه در این باره به توافق نمی‌رسیدند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه تنها ساعاتی پیش از نشست اضطراری ۱۷ کشور حوزه یورو بود که بر سر این کمک به توافق دست یافتند.

توافق روز پنجشنبه، یورو را دربرابر دیگر ارزها قوی‌تر کرد و به بازار سهام رونق داد.
XS
SM
MD
LG