لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

رئیس بانک مرکزی: رشد اقتصادی ایران در شش ماه نخست به ۷.۴ رسید


ولی‌الله سیف ر ئیس کل بانک مرکزی
ولی‌الله سیف ر ئیس کل بانک مرکزی

درحالی که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته یک درصد بوده است، رئیس کل بانک مرکزی خبر داد که رشد اقتصادی در شش ماهه نخست سال به هفت و چهار دهم درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ولی‌الله سیف، روز یکشنبه، ۲۸ آذر، گفت که در پی افزایش ارزش افزوده بخش نفت، در شش ماهه اول امسال تولید ناخالص داخلی پنج و چهار دهم درصد رشد داشته است.

وی اعلام کرد که بدین ترتیب در شش ماهه نخست امسال رشد اقتصادی به هفت و چهار دهم درصد رسیده است.

احمد علوی، استاد اقتصاد در سوئد، معتقد است ابهام در مورد آمار نرخ رشد اقتصادی ایران وجود دارد.

وی در این مورد به رادیو فردا می گوید «میانگین رشد اقتصادی ایران در ۳۰ سال گذشته و در سال گذشته هم از ۳ درصد فراتر نرفت و حمید پورمحمدی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور، در نشست شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری در شهركرد، میانگین رشد اقتصادی كشور در ۱۰ سال گذشته را ۲.۴ درصد اعلام كرد. بنابراین توان رشد اقتصادی ایران محدود است و نمی تواند به سرعت و شدت به ۷ درصد یا بالاتر برسد. نیل به رشدی چنین و آنهم پایدار مستلزم زمان طولانی تر و فراهم بودن امکانات اقتصادی و شرایط سیاسی خاص خود است.»

به گفته آقای سیف، دولت حسن روحانی درحالی کار خود را آغاز کرد که رشد اقتصادی به منفی شش و هشت دهم درصد رسیده بو؛ تورم بیش از ۴۰ درصد بود و ارزش پول ملی به کمتر از یک‌سوم خود کاهش یافته بود.

وی تاکید کرد که افزایش رشد اقتصادی با وجود شوک منفی قیمت نفت و در حالی رخ داده که بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت در منطقه علاوه بر افت شدید رشد اقتصادی با از دست دادن ذخایر و کاهش قابل توجه ارزش پول ملی خود مواجه شدند.

نرخ رشد اقتصادی که درسال ۹۱ منفی شش و هشت دهم درصد بود، پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۹۲ به منفی ۱ و ۹ دهم درصد و در سال ۹۳ به سه درصد افزایش یافته بود.

با این حال این رقم در سال ۹۴ به حدود یک درصد کاهش پیدا کرده بود.

گزارش رئیس کل بانک مرکزی از رشد اقتصادی بیش از هفت درصدی درحالی است که همچنان فعالان بخش اقتصادی و صاحبنظران از ادامه رکود انتقاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG