لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

کدخدایی: حضور عضو شورای نگهبان در کمیته اصولگرایان ناقض بی‌طرفی نیست


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه، عضویت‌ محمد یزدی، عضو این شورا، در کمیته وحدت اصولگرایان را مرتبط با «شخصیت حقوقی» وی ندانست و گفت که این امر ناقض‌ بی‌طرفی این نهاد در انتخابات نیست.

محمد یزدی، از اعضای شورای نگهبان، همزمان در کمیته موسوم به ۸+۷ که برای وحدت اصولگرایان تشکیل شده، عضویت دارد.

عباسعلی کدخدایی روز شنبه در پاسخ به خبرنگارانی که از عضویت محمد یزدی در کمیته ۸+۷ پرسیده بودند گفت: «ممكن است حضرت آیت‌الله یزدی بر حسب سمتی كه در جامعه مدرسین دارد اقداماتی به صورت كلی و هماهنگی‌هایی انجام دهد اما از نظر شخصیت حقوقی كه در شورای نگهبان دارد دخالتی در بحث انتخابات نخواهد داشت.»

کمیته وحدت اصوگرایان به دعوت جامعه مدرسین قم که یزدی ریاست آن را به عهده دارد و جامعه روحانیت مبارز، برای همگرایایی طیف‌هایی مختلف اصولگرایان برای انتخابات آینده مجلس تشکیل شده است.

اکنون عباسعلی کدخدایی در حالی گفته است که عضویت محمد یزدی در این کمیته ناقض بی‌طرفی شورای نگهبان در انتخابات نیست که اعضای این شورا به ویژه در انتخابات سال ۱۳۸۸ در مظان این اتهام بوده‌اند که به صورت فعال از محمود احمدی‌نژاد حمایت کردند.

برای نمونه احمدجنتی دبیر این شورا که همواره در خط مقدم حمله به اصلاح‌طلبان بوده، حمایت‌های خود از محمود احمدی‌‌نژاد را پنهان نکرده و حتی در برخی موارد سخنان محمود احمدی‌نژاد را ناشی از «الهام» خداوند دانسته بود.

نمونه بارز حمایت اعضای شورای نگهبان از محمود احمدی‌نژاد، در فعالیت‌های سیاسی غلامحسین الهام، حقوقدان وقت شورای نگهبان، تجلی پیدا کرد به طوری که وی حتی در میتینگ‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد نیز در سال ۱۳۸۸ شرکت می‌کرد.

وزارت کشور پس از انتخابات فاصله رأی محمود احمدی‌نژاد با میرحسین موسوی را ۱۱ میلیون اعلام کرد و این آمار از سوی شورای نگهبان هم تأیید شد.

نتایجی که محسن رضایی، مهدی کروبی و میرحسین موسوی، سه رقیب محمود احمدی‌نژاد، آن را «عددسازی» خواندند؛ ‌این نتایج در حالی اعلام شد که در جریان شمارش آرا در ابتدا رأی باطله وجود نداشت و با اعلام نتایج تکمیلی از آرای محسن رضایی نیز کاسته ‌شد.

در آن هنگام یکی از محورهای اعتراض میرحسین موسوی و مهدی کروبی، پخش پول از سوی دولت در میان مردم برای «خرید» رأی بود که این اتهامات از سوی شورای نگهبان و آیت‌الله خامنه‌ای با شدت و حدت رد شد.

همچنین در بحبوحه اعتراض‌ها به نتایج انتخابات، حتی علی لاریجانی، از حمایت برخی از اعضای شورای نگهبان از برخی نامزدهای ریاست جمهوری ابراز تأسف کرد.

با این حال با دگرگونی فضای سیاسی ایران و حمله تمام‌عیار اصولگرایان به تیم محمود احمدی‌نژاد، با ترجیع‌بند مبارزه علیه «جریان انحرافی»، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، خود از جمله کسانی بود که در تریبون نماز جمعه هشدار داد که تیم محمود احمدی‌نژاد با صرف پول‌های کلان قصد کسب کرسی‌های مجلس را دارد.

از سوی دیگر خرداد ماه امسال بیش از ۱۷۰ نماینده مجلس طرحی را مصوب کردند و خواستار تحقیق و تفحص درباره «توزیع غیرقانونی پول در میان ۹ میلیون نفر از شهروندان» در قالب سهام عدالت توسط دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری جنجالی گذشته شدند.

افزون بر این در حالی که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب که در بیرون زندان به سر می‌برند، شروطی را برای شرکت‌ در انتخابات آینده مجلس مطرح کرده‌اند، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان گفته است که نیازی به شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست.
XS
SM
MD
LG