لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

تاجزاده: با شرکت نکردن در انتخابات باید باعث تشدید اختلاف اقتدارگرایان شد


معاون سیاسی وزارت کشور دولت محمد خاتمی، می‌گوید پس از جنبش سبز دیگر راه‌ میانه‌ای برای شرکت در انتخابات باقی نمانده و هرگونه انتخاباتی یا باید به طور کامل آزاد باشد یا با شرکت نکردن در آن باید باعث تشدید اختلافات هیات حاکمه و مشروعیت‌زدایی از آن شد.

تاجزاده، پیش از بازگشت به زندان اوین، در مصاحبه با سایت کلمه وضعیت جنبش سبز را تثبیت شده ارزیابی کرده و می‌گوید با تحولاتی که در بستر سیاسی کشور پیش آمده حتی مسئولان و دست‌اندرکاران زندان نیز به نوعی نگاهشان به زندانیان سیاسی عوض شده است.

مصطفی تاجزاده با بیان اینکه اصولگرایان «دیر یا زود برای سامان دادن اوضاع» به سراغ اصلاح‌طلبان خواهند آمد، می‌گوید: «جای هیچ نگرانی نیست و نباید هول شد. باید طبیعی رفت جلو و اجازه داد زمان، آنها را از درون آسیب پذیر کند و در عین حال ما نیز کار‌ها را به خوبی دنبال کنیم. باید دقت کرد که در آن طرف اختلافات رو به گسترش و دعوا به طور جدی در جریان است.»

معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی، با تاکید بر جنگ قدرت در هیات حاکمه جمهوری اسلامی می‌گوید، طرف‌‌های درگیر متوجه آن شده‌اند که قادر به حل مشکلات اقتصادی نیستند و به لحاظ بین‌المللی هم بسیار تحت فشار هستند.

این عضو جبهه مشارکت تاکید می‌کند که هیات حاکمه جمهوری اسلامی درباره آمریکا نیز دچار خطای محاسبه شده است.

مصطفی تاجزاده می‌گوید:«اقتدارگرایان فکر نمی‌کردند که آمریکا پس از زمین‌گیر شدن در افغانستان و عراق امکان دخالت در دیگر کشورهای مسلمان را داشته باشد و در واقع جنگ عراق و افغانستان را پایان دخالت‌های آمریکا در منطقه می‌دانستند. با حوادثی که اخیرا رخ داد، خصوصا با اتفاق‌های لیبی معلوم شد که داستان به هیچ وجه این طور نیست و خطری که اصلاح طلبان از حضور آمریکا احساس می‌کردند جدی بوده است.»

تاجزاده با اشاره به حوادث لیبی و سوریه تصریح می‌کند: «اتفاقی که در لیبی ممکن است در سوریه هم رخ دهد، چرا که همه متوجه شده‌اند که در کشورهایی که دولت‌هایشان با آمریکا بر سر مهر نیستند اگر تظاهرات مردمی و به دنبال آن سرکوب رخ دهد، هر لحظه باید منتظر دخالت نظامی غرب و خصوصا آمریکا باشند.»

مصطفی تاجزاده، انتخاب احمد شهید به سِمت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران را یادآور می‌شود و می‌گوید: «به نظر می‌رسد پرونده ما این بار نه به دلیل مسئله هسته‌ای که به دلیل نقص حقوق بشر که جهان‌پسند‌تر است در شورای امنیت مطرح شود.»

به گفته این عضو جبهه مشارکت، ‌هم‌اکنون «اقتدارگرایان» همان حرف‌هایی را که اصلاح‌طلبان و سبزها می‌گفتند علیه یکدیگر به کار می‌برند.

تاجزاده تاکید می‌کند: «اقتدارگرایان مخالف احمدی‌نژاد به حرف‌های اصلاح‌طلبان و مخالفان سبز او استناد می‌کنند ... و جالب‌تر آنکه باند خود احمدی‌نژاد نیز حرف‌های ما در نقد جامعه مدرسین و آیت الله مصباح و روحانیت مبارز را تکرار می‌کنند.»

معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی «تنها راه نجات کشور» را انتخابات آزاد دانسته و شرایط آن را اینگونه بیان می‌کند: «با تفاهم‌های ظاهری و بده بستان‌های موجود نمی‌توان مشکلات را حل کرد ... انتخابات آزاد یعنی آزادی قلم، اندیشه و بیان و سبک زندگی، یعنی آنکه احزاب آزاد باشند، آزادی تجمعات وجود داشته باشد، اتحادیه‌ها و تشکل‌های غیر دولتی و سندیکا‌ها آزادی عمل داشته باشند ... استراتژی عملی جنبش سبز باید رسیدن به انتخابات آزاد باشد. از نظر تاکتیکی نیز روزه، اعتصاب غذا، اجتماع خیابانی و کارهای اینچنینی می‌تواند بسیار مفید باشد.»

وی با اشاره به انتخابات گذشته می‌گوید: «نمی‌توانیم بگوییم انتخابات سالم است اما رئیس هیات بر نظارت آن آقای جنتی باشد که برای اصولگرایان جلسه می‌گذارد تا وحدت خود را حفظ کنند. یا آنکه آقای یزدی نایب رئیس شورای نگهبان باشد درحالیکه خود رسما یک طرف دعوا با اصلاح‌طلبان و حتی نامزهای مستقل است ... نمی‌توان با گفتن تو را به خدا تقلب نکنید و آنها هم بگویند نه نمی‌کنیم این مسئله را تمام شده بدانیم.»

تاجزاده به طرح تشکیل کمیته صیانت آرا از سوی اصولگرایان مخالف احمدی‌نژاد اشاره کرده و تصریح می‌کند: «اکنون آنان نیز به فکر تشکیل کمیته صیانت از آرا افتاده‌اند و از پخش میلیارد‌ها پول در میان مردم نگران هستند.»

به گفته تاجزاده اصلاح‌طلبان و سبزها نباید سکوت کنند و از سوی دیگر نباید طرف هیچکدام از جناح‌های «اقتدارگرا» را بگیرند چراکه به گفته او «هر دو گروه مسبب وضعیت کنونی هستند».

وی همچنین هشدار داده است که اصلا‌ح‌طلبان و سبزها نباید طوری عمل کنند «که ترس از اصلاح‌طلبان سبب شود» اصولگرایان بار دیگر حول محور «دشمنی» با اصلاح‌طلبان به «اتحاد مصنوعی» دست یابند.

تاجزاده معتقد است که پس از شکل‌گیری «جنبش سبز» و تحولات منطقه رویکرد اصلاح‌طلبان به انتخابات تغییر کرده است.

تاجزاده تصریح می‌کند: «در واقع جنبش سبز راه وسط را از بین برده، یا انتخابات باید آزاد باشد با همه مولفه‌ها یا ما نباید در آن شرکت کنیم و اجازه دهیم خودشان آن را برگزار کنند تا اختلافات نیز تشدید شود. ما با عدم شرکت خودمان در انتخابات غیر آزاد باید مشروعیت انتخابات را زیر سئوال ببریم و آن را از رسمیت بی‌اندازیم. در عصری که از بحرین تا مصر ملت به دنبال انتخابات آزاد هستند، در کشور ما جریانی حاکم شده که روش آن مانند دیکتاتورهای منطقه است، از این رو اگر آنان احساس کنند که ما شرکت نمی‌کنیم مجبور می‌شوند تصمیمی استراتژیک بگیرند بدین معنی که یا باید اصلاح‌طلبان را حذف کنند و تن به اختلاف گسترده داخلی دهند.»

این عضو جبهه مشارکت شروط محمد خاتمی برای شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات را نیز در همین راستا ارزیابی کرده و تاکید می‌کند: «راه وسط نداریم اصلاح طلبان و سبز‌ها در انتخابات آزاد با ساز و کارهای خودش شرکت می‌کنند.»

تاجزاده شنبه چهارم تیرماه بار دیگر به زندان اوین فراخوانده شد؛ وی پیش از رفتن به زندان اعلام کرده بود ۱۰ ماه از دوران حبس خود را در قرنطینه زندان اوین و در انزوا گذرانده است.
XS
SM
MD
LG