لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

تشکیل کمیته‌ مشترک برای پیگیری آشتی میان فتح و حماس


دو گروه فلسطینی فتح و حماس شامگاه چهارشنبه ۱۸ بهمن بر سر تشکیل کمیته‌ای به منظور پیگیری تمام مسائل مربوط به آشتی میان دو طرف، به توافق رسیدند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، این توافق در جریان دیدار هیات‌هایی از دو گروه فلسطینی در مرکز سازمان اطلاعات مصر در قاهره حاصل شد.

عزام الاحمد عضو شورای مرکزی فتح و رئیس هیات این گروه در مذاکرات قاهره به القدس العربی گفته است: «گفت‌و‌گوهایی طولانی با موسی ابو مرزوق نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در حضور مسئولان مصری انجام دادم. عمده گفت‌و‌گو‌ها بر سر ارزیابی نحوه اجرای توافق‌های پیشین و دستیابی به توافق‌های جدید بود.»

او خاطرنشان کرده است که در همین زمینه مقرر شد شامگاه جمعه آینده جلسه‌ای در سطح رهبران در سازمان آزادیبخش فلسطین به ریاست ابومازن به عنوان رئیس کمیته اجرایی این سازمان، تشکیل جلسه دهد.

الاحمد همچنین اظهار داشته که بر سر تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری توافقات و مسائل مورد اختلاف با عضویت او، موسی ابومرزوق و مسئولان مصری توافق شد.

به گفته الاحمد تلاش برای برداشتن موانع در برابر اجرای توافقات، از جمله وظایف این کمیته خواهد بود.

این عضو شورای مرکزی گروه فلسطینی فتح گفته است: «اعضایی از سازمان آزادیبخش فلسطین، شماری از رهبران مستقل، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس و رمضان شلح دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، دیدارهایی دو جانبه با حضور مسئولان مصری برگزار خواهند کرد اما مصری‌ها در جلساتی که در سطح رهبری برگزار می‌شود، شرکت نخواهند کرد.»

از سوی دیگر موسی ابو مرزوق در پاسخ به سئوالی که «آیا فتح و حماس در پی تشکیل دولت آشتی ملی هستند؟» گفت: «جلسه‌ای که قرار است در آن بر سر تشکیل دولت بحث شود، یکشنبه آینده برگزار خواهد شد.»

او بحث سازمان‌های امنیتی را یکی از مباحث «پرچالش» در مسیر آشتی فلسطینی-فلسطینی توصیف کرد و گفت با توجه به حساسیت موضوع، بحث بر سر آن به آینده موکول شده است.

او نبود پول برای پرداخت دیه‌ها و غرامت‌ها برای «پایان خصومت‌ها میان مردم» را نیز یکی از موانع در مسیر آشتی جامعه فلسطینی توصیف کرد.

سال ۱۳۸۶ دو گروه فلسطینی فتح و حماس با یکدیگر در نوار غزه درگیر شدند. در پی این درگیری‌ها نیروهای حماس موفق به خارج کردن نیروهای فتح از این منطقه شدند. از آن پس حاکمیت بر سر سرزمین‌های فلسطینی به دو بخش کرانه باختری رود اردن با مدیریت فتح و نوار غزه با مدیریت حماس تقسیم شد.

در انتخابات پارلمانی فلسطین در سال ۱۳۸۴ حماس موفق شد اکثر کرسی‌ها را به خود اختصاص دهد. از این رو دولت فلسطینی با نخست وزیری اسماعیل هنیه از رهبران حماس تشکیل شد. پس از درگیری‌های غزه، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، با متهم کردن حماس به کودتا، دولت هنیه را برکنار و سلام فیاض را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد.
XS
SM
MD
LG