لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

جشن بیست و پنج سالگی حماس با حضور خالد مشعل


اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس (چپ) و خالد مشعل
اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس (چپ) و خالد مشعل
حماس روز شنبه هجدهم آذر بيست و پنجمين سالروز برپايی خود را در باريکه غزه با حضور خالد مشعل و موسی ابو مرزوق دو رهبر دفتر سياسی اين جنبش که برای نخستين بار از خارج به غزه سفر کرده اند، جشن گرفته است.

با گردهمآيی دهها هزار نفر از ساکنان غزه در ميدان الکتيبه شهر و در حالی که پرچم های سبز رنگ حماس در بسياری از اماکن عمومی به اهتزاز درآمده است، جشن های بيست و پنجمين سالروز اين جنبش اسلامگرا به اوج خود رسيد.

دهها نفر از نيروهای عضو «يگانهای عزالدين القسام»، شاخه نظامی حماس، در حالی که صورت خود را با نقاب پوشانده بودند، در کنار تجهيزات رزمی چشمگير و در حالی که ماکت يک راکت دوربرد ام.۷۵ صحنه اصلی سخنرانی ها را تزيين کرده بود، در صدد تآکيد بر «توان نظامی» حماس بودند.
با گردهمآيی دهها هزار نفر از ساکنان غزه در ميدان الکتيبه شهر و در حالی که پرچم های سبز رنگ حماس در بسياری از اماکن عمومی به اهتزاز درآمده است


سران فتح در باريکه غزه نيز که در سال های اخير خانه نشين و بارها محبوس شده اند، برای نخستين بار در پنج سال گذشته، در آيين سالروز حماس در کنار نيروهای بارز اين جنبش رقيب خود حضور يافتند.

حماس که از سال ۲۰۰۷ بر باريکه غزه مسلط است، نمايندگان بسياری از کشورهای عربی و اسلامی را نيز برای شرکت در اين آيين دعوت کرده است و به گزارش وزارت کشور در اين دولت، سه هزار نفر از نمايندگان اين کشورها در اين آيين ها حضور داشتند اما گزارشی از حضور نمايندگان جمهوری اسلامی ايران مطرح نشد.


آيين های سالروز تشکيل حماس سه هفته پس از عمليات گسترده حملات راکتی حماس و ساير تشکل های مسلح فلسطينی به اسرائيل، برگزار می شود.

از ۲۱ نوامبر که توافق آتش بس بين اسرائيل و حماس با ميانجيگری مصر بدست آمد، دو سوی مرز کاملاً در سکوت و آرامش است.

حماس خود را «برنده» عمليات جنگی هشت روزه می داند و معتقد است که عليرغم تحمل حدود ۱۷۰ کشته و صدها زخمی و ويرانی های بسياری که حملات هوايی اسرائيل در غزه برجای گذاشت، اين واقعيت که برای نخستين بار با راکت های ايرانی درصدد حمله راکتی به بيت المقدس و تل آويو برآمد، «صهيونيست ها» را شديدا وحشت زده کرده و به دولتمردان «حکومت اشغالگر» درس عبرت داده است.

جنبش حماس در پاييز سال ۱۹۸۸ از سوی شيخ احمد ياسين، عبدالعزيز الرنتيسی و شمار ديگری از اسلامگرايان وابسته به شاخه فلسطينی اخوان المسلمين برپا شد؛ اسرائيل در سال های بعد ياسين، الرنتيسی و بسياری ديگر از سران حماس را بدليل اوج گيری حملات انفجاری در شهرهای اسرائيل، کشت و نيمه ماه نوامبر امسال نيز احمد الجعبری را که به مثابه رييس ستاد نيروهای شبه نظاميان حماس بود، کشت.
خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس که ۴۵ سال از سرزمين های فلسطينی بدور بوده است و هرگز در عمر ۵۶ ساله خود غزه را نديده بود، برای نخستين بار اجازه يافته است که وارد غزه شود.




خالد مشعل رييس دفتر سياسی حماس که ۴۵ سال از سرزمين های فلسطينی بدور بوده است و هرگز در عمر ۵۶ ساله خود غزه را نديده بود، برای نخستين بار اجازه يافته است که وارد غزه شود.

موسی ابو مرزوق معاون مشعل نيز که دهه ها درغزه نبود، و نيز عزت الرشق عضو ارشد دفتر سياسی حماس همراه با مشعل از کشورهای عربی منطقه روز جمعه وارد اين باريکه شدند.

تحليلگران اسرائيلی و عرب تاکيد دارند که مشعل و ابو مرزوق از طريق مصر از اسرائيل اطمينان گرفته بودند که در روزهای اقامت آنها در غزه، مورد حمله هوايی قرار نخواهند گرفت. اما رمضان عبدالله شلح دبيرکل جهاد اسلامی فلسطين و زياد النخاله معاون شلح که چنين امان نامه ای نگرفته بودند، از ورود به غزه خودداری کردند.

شماری ديگر از سران حماس نيز که اسرائيل «سوگند» خورده است که آنها را به خاطر عمليات تروريستی مجازات کند، مانند صالح العروری، از حضور در اين آيين ها خودداری کرده و به غزه نرفتند.

مشعل در حالی برای نخستين بار از نزديک غزه را ديده است که برخی از ارزيابی ها حاکی است که وی در صدد رسيدن به رهبری کل فلسطينی هاست.

مشعل جمعه با رسيدن به غزه گفت «امروز غزه، فردا رام الله و پس از آن القدس، حيفا و يافا» را آزاد خواهيم کرد.

مشعل عصر جمعه همراه با اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس که رقيب داخلی مشعل محسوب می شود، از خانه احمد الجعبری فرمانده ميدانی يگانهای عزالدين القسام ديدار کرد و گفت «راه الجعبری که راه مقاومت و تنها گزينه است، ادامه خواهد يافت».
مشعل جمعه با رسيدن به غزه گفت «امروز غزه، فردا رام الله و پس از آن القدس، حيفا و يافا» را آزاد خواهيم کرد.


دولت اسرائيل که ۱۵ سال پيش مشعل را در اردن مورد سوء قصد ناکام قرار داد، رسماً در برابر ورود مشعل و ابو مرزوق به غزه سکوت کرده است اما تحليلگران اسرائيلی می گويند دولت اين کشور اميدوار است که سران خارج نشين حماس با دورشدن از حکومت های سوريه و ايران و نزديکی به سران ميانه روی دنيای عرب، رويه اعتدالگرايی را درپيش گيرند و تندروی های نيروهای داخلی حماس در غزه را کنترل کنند.

اقامت اين بار مشعل در غزه کوتاه است و او بامداد يکشنبه اين باريکه را به سوی کشورهای عربی که در آنجا زندگی می کند، مانند مصر، سودان و قطر، ترک می کند اما ورود او می تواند سابقه ای برای تکرار اين سفرها و شايد اقامت هميشگی وی در اين باريکه ايجاد کند.
XS
SM
MD
LG