لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

فلسطینی‌ها از شهرک‌سازی اسرائیل به سازمان ملل شکایت کردند


نمایی از یک شهرک یهودی نشین در نزدیکی بیت المقدس (اورشلیم).
نمایی از یک شهرک یهودی نشین در نزدیکی بیت المقدس (اورشلیم).
در پی تصميم جديد دولت اسرائيل در راه اندازی پروژه های بزرگ خانه سازی در اراضی اشغالی فلسطينی، تشکيلات خودگردان فلسطینی از اسرائيل به سازمان ملل شکايت برد و اين اقدام را «جنايت جنگی» ناميد.

حکومت فلسطينی روز سه شنبه با ارسال نامه ای برای دبيرکل سازمان ملل اعلام کرد که «اسرائيل با توسل به زور و از راه های خصمانه و مستکبرانه و برخلاف تمامی اصول مندرج در قوانين بين المللی، طرح های خانه سازی جديد را تصويب کرده است».

تشکيلات خودگردان که پنجشنبه گذشته با کسب موفقيت سياسی بزرگ توانست جايگاه خود را در سازمان ملل متحد به «دولت ناظر غير عضو» ارتقاء دهد، دلگرم از اين دستاورد، اين نامه را برای بان گی مون ارسال کرده است.

رياض منصور، نماينده فلسطينی ها در سازمان ملل که نامه را نوشته، افزوده است که «جامعه جهانی بايد پيام روشن و محکمی به اسرائيل بدهد تا از رويه های غيرقانونی دست بکشد و بداند که در صورت عدم تمکين به خواسته جهانی، بايد مسئوليت عواقب پايمال کردن حقوق بين المللی و مانع تراشی ها بر سر راه صلح را بپذيرد».

رياض المالکی، وزيرخارجه تشکيلات فلسطينی، نيز روز سه شنبه گفت که تلاش می شود تا با استفاده از موضع قاطع کشورهای جهانی عليه اسرائيل، جبهه واحد بين المللی تشکيل شود تا اسرائيل «حساب کار خود را بکند».

به گزارش خیرگزاری آسوشيتدپرس، مشاوران محمود عباس درخواست از شورای امنيت را برای راکد گذاشتن طرح های اسرائيلی، در دستور کار حکومت فلسطينی قرار داده اند.

آخرين بار که فلسطينی ها درخواست مشابهی را از شورای امنيت مطرح کردند، اوايل ۲۰۰۱ بود که دولت وقت جرج بوش آن را وتو کرد. اما اکنون آمريکا خود به سختی از خانه سازی های جديد انتقاد کرده است.

دولت اسرائيل ساعاتی پس از پذيرش فلسطينی ها در مجمع عمومی سازمان ملل، طرح های خانه سازی و نيز اقدامات ديگری مانند تعليق پرداخت پول ماليات فلسطينی ها را به عنوان «مجازات» آغاز کرده است.

يک طرح برای ساخت سه هزار خانه در منطقه E- 1 که بخش شمالی کرانه باختری را از بخش جنوبی آن جدا می کند و شرق عرب نشين بيت المقدس را در محاصره شهرک های يهودی نشين باقی می گذارد و نيز دو طرح بزرگ ديگر برای مجموعاً ۴۲۰۰ خانه در «گيوعات هاماتوس» و «رامات شلومو» در شرق و شمال اورشليم تصويب شده است.

جامعه جهانی از اين ساخت و سازهای جديد برآشفته است؛ دولت های آمريکا، اتحاديه اروپا و کشورهای ديگر به اسرائيل هشدار داده اند که اين برنامه ها را لغو کند.

پنج کشور اروپايی و همچنين استراليا و مصر در دو روز گذشته سفيران اسرائيل را فرا خوانده اند. احتمال بازگرداندن سفيران اروپايی از اسرائيل نيز در صورت ادامه بحران، به طور غير رسمی مطرح شده است.

در همين حال به گزارش خبرگزاری رويترز، بريتانيا که وزيرخارجه آن در روزهای گذشته اسرائيل را به لغو اين تصميمات فرا خوانده بود، روز سه شنبه اعلام کرد که در حال حاضر طرحی برای برقراری تحريم عليه اسرائيل در دست نيست.

اما بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، تاکيد دارد که به خاطر «منافع ملی» اسرائيل به اين تصميمات روی آورده است.

نتانياهو روز سه شنبه اين را نيز گفت که آگاه است فشارهای جهانی بر کشورش در آينده نزديک شدت خواهد گرفت، و لذا گفت «آينده سختی درانتظار ماست اما بايد تحمل کرد».

به نوشته وبسايت روزنامه معاريو، نخست وزير اسرائيل مدعی شد که «فلسطينی ها اصل حيات ما را در اين سرزمين رد می کنند و نزاع اسرائيلی- فلسطينی بر سر مرزها و شهرک های (اسرائيلی نشين) نيست. آنها واقعيت را معکوس می کنند».

اين در حالی است که اهود اولمرت نخست وزير پيشين اسرائيل روز سه شنبه در مصاحبه با برنامه «چارلی رز» در شبکه بلومبرگ آمريکا، از رويه دولت نتانياهو به سختی انتقاد کرد و گفت خلف او اسرائيل را به سوی انزوای جهانی می برد و موجب تيرگی در مناسبات با باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا شده است.

روزنامه اسرائيلی هاآرتص نيز روز چهارشنبه نوشت که در وضعيت فعلی، انزوای دولت اسرائيل در صحنه بين المللی بيشتر می شود و در حالی که سه هفته پيش در جريان عمليات نظامی اسرائيل در غزه، آمريکا و کشورهای بسياری در جهان از حق اسرائيل برای دفاع از مردم خود در برابر حملات راکتی فلسطينی ها حمايت قاطعی کردند، اما نتانياهو با تصميم به ساخت و ساز در اراضی فلسطينی، موجب از دست رفتن سريع اين حمايت شد.
XS
SM
MD
LG