لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

هاشمی: می‌توان با اعتماد به مردم مشکلات داخلی و خارجی را رفع کرد


اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری، می‌گوید هر دولتی که با پشتوانه رای اکثریت مردم زمام امور را در دست گیرد، می‌تواند در حل معضلات و مشکلات کشور موفق‌تر عمل کند.

این سخنان هاشمی رفسنجانی در حالی مطرح شده است که شورای نگهبان، مهلت تعیین صلاحیت نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را، پنج روز تمدید کرده است.

هاشمی رفسنجانی پس از اعلام نامزدی در معرض حملات و انتقادهای شدید اصولگرایان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، او پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت در دیدار جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه تهران گفته است: «امروزه با توجه به گستردگی رسانه‌ها و دسترسی به منابع اطلاعاتی متنوع از جمله اینترنت، روزنامه‌ها و وجود شبکه‌های اطلاع‌رسانی گوناگون، امکان کتمان حقیقت‌ها به‌ویژه برای نسل تحصیلکرده و دانشگاهی وجود ندارد.»

هاشمی با انتقاد از آن چه، رویه های موجود در کشور در زیر سئوال بردن «خدمات و تلاش‌های مدیران با تجربه» گذشته نامید، افزوده است: «نادیده گرفتن خدمات دولت‌های گذشته و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی، موجب ترویج یأس و بی‌اعتمادی مردم نسبت به انقلاب و مسئولان می‌شود.»

رئیس جمهوری پیشین ایران تصریح کرد: «افراد یا جریان‌هایی که به دلیل مطامع چند روزه حزبی یا جناحی خود، با توسل به دروغ، تحریف و تهمت درصدد اثبات خود و نفی دیگران هستند خواسته یا ناخواسته به انقلاب اسلامی و تاریخ مشعشع آن ظلم می‌کنند.»

پیش از اعلام کاندیداتوری هاشمی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، وی را به دست داشتن در «فتنه ۸۸» متهم کرده است. محمد خامنه‌ای برادر بزرگتر آیت الله علی خامنه ‌ی رهبر جمهوری اسلامی ایران هم، هاشمی رفسنجانی را به «اجرای طرح های آمریکا» متهم کرده بود.

«فتنه» واژه‌ای است که مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله آیت الله خامنه‌ای، به ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می گویند.

هاشمی رفسنجانی در آخرین خطبه نماز جمعه در آن روزهای نا آرام، از سیاست پیش گرفته شده توسط نظام در برخود با اعتراض‌ها انتقاد کرد و خواستار آزادی زندانیان سیاسی دستگیر شده در جریان اعتراض‌ها شده بود. از آن پس دیگر به او اجازه اقامه نماز جمعه داده نشد.

هاشمی رفسنجانی، در بخشی از سخنان روز پنجشنبه خود گفته است: «مردم ایران، مردمی فهیم و قدرشناس هستند و می‌توان با کمک و اعتماد و اطمینان مردم در یک دوره کار و تلاش سخت به تدریج مشکلات پیش روی کشور در ابعاد داخلی و خارجی را رفع و به آینده‌ای روشن و رو به جلو امیدوار بود.»

او همچنین در پاسخ به تشکر حاضران از ایشان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشته است: «حسب وظیفه و انجام تکلیف دینی و ملی با توجه به شناختی که از اوضاع کشور و مسائل و مشکلات داخلی و خارجی دارم وارد این عرصه شدم.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین بیانیه اعلام حضور خود در انتخابات که در آن به بیان دلایل نامزدی خود پرداخته بود «اعتلای ایران» را «بسیار مهمتر از آن» دانسته بود که «برای انجام وظیفه و تکلیف خویش به تعریف و تمجید اختلاف‌برانگیز دشمنان دانا و تهدید، تحدید، بداخلاقی و تخریب دوستان نادان» توجه کند.

هاشمی رفسنجانی در پایان سخنان خود تاکید کرده است: «معتقدم هر دولتی که بتواند با پشتوانه رأی اکثریت مردم از سلایق و گرایش‌های مختلف سیاسی داخل خانواده انقلاب اسلامی، زمام امور را در دست گیرد، می‌تواند با پشتوانه و اعتماد و کمک و یاری همین مردم در حل مشکلات و معضلات کشور موفق‌تر عمل کند و همه مسئولان نیز باید به چنین دولتی کمک و یاری‌رسان باشند.»

هم اکنون اسحاق جهانگیری، ریاست ستاد هاشمی رفسنجانی را بر عهده گرفته است. شورای مشورتی اصلاح طلبان، شوراهای هماهنگی اصلاحات و دو حزب اصلاح‌طلب جبهه مشارکت و سازمان مجاهیدن انقلاب اسلامی و مجمع روحانیون مبارز برجسته‌ترین تشکل‌ها و احزابی هستند که از هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری آتی، اعلام حمایت کرده‌اند.

روز چهارشنبه، محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، با حمایت همه‌جانبه از اکبر هاشمی رفسنجانی، انتخابات در پیش رو را فرصت تاریخی برای برون‌رفت از بحران دانست.

هاشمی رفسنجانی در دومین بیانیه خود، به تشریح فعالیت‌های انتخاباتی خود پرداخته است.
XS
SM
MD
LG