لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

هاشمی: افراطیون در ایران و‌ آمریکا راه‌حل را تنها در جنگ می‌بینند


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتقاد از کسانی که در تلاشند توافق هسته‌‌ای ژنو را تخریب کنند، گفت افراطیون در ایران و آمریکا راه‌حل را تنها در جنگ می‌بینند.

به گزارش قانون، هاشمی رفسنجانی، به مناسبت ۱۶ آذر با دانشجویان در مجمع تخشیص مصلحت دیدار داشت.

هاشمی بار دیگر خطر جنگ و تحریم‌ها را گوشزد کرده و گفت با انتخابات ۲۴ خرداد و در پی آن توافق ژنو تهدیدها علیه کشور کمتر شده است.

وی با بیان اینکه ترجیح می‌داد خود او در دانشگاه به مناسبت روز دانشجو حضور یابد گفت به خاطر «صف‌آرایی» احتمالی برخی‌ها در مقابل دانشجویان از این کار صرف‌نظر کرد.

هاشمی پس از شنیدن سخنان شماری از دانشجویان گفت: «امروز با تلاش‌های خود شما تغییر را می‌توان در بخش‌های مختلف جامعه احساس کرد و در چند سال گذشته همه مردم چشیدند و دیدند که چه بلاهایی بر سر جامعه آمده است و در بن‌بست تحریم و جنگ گرفتار شده بودیم.»

رئیس مجمع تشخیص با انتقاد از رویه‌های گذشته در اداره کشور گفت: «بسیاری فکر می‌کردند ملت با آن شعارها و پول‌هایی که مثلا در جیبشان گذاشته می‌شود فریب می‌خورند. این که پول خود مردم را از آنها بگیرند و بخشی از آن را دوباره به آنها بدهند را راهی برای عوام‌فریبی کرده بودند اما بعد دیده شد که اکثریت مردم فریب نخوردند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه شرایط پیش و پس از انتخابات پرداخت و گفت: «مردم متوجه شدند باید در مقابل خطر جنگ خانمان‌سوزی را که می‌توانست بدتر از جنگ سابق باشد، با تدبیر و عقلانیت گرفت و هوشیاری خود مردم باعث شد که وضعیت اکنون امیدبخش باشد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که پیش از سرکار آمدن دولت جدید، «خطر جنگ و تشدید تحریم‌ها ایران را تهدید می‌کرد» اما به تعبیر وی هم‌اکنون کشورها به دنبال ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی با ایران هستند.

وی با اشاره به رد صلاحیتش در انتخابات و سپس اجماع اصلاح‌طلبان روی حسن روحانی در روزهای آخر، گفت: «از یک زمانی دیگر آمدن یا نیامدن من اهمیتی نداشت و این مردم بودند که راه خود را باز کردند و جامعه جهانی را متعجب کردند. چرا که دیگر دنیا تنها فکر می‌کرد انتخاباتی نخواهد بود.»

هاشمی رفسنجانی که خود یکی از حامیان حسن روحانی در انتخابات بود، عملکرد ۱۰۰ روزه دولت وی را مثبت ارزیابی کرد و مهمترین دستاورد را دور کردن سایه جنگ و تحریم دانست.

وی گفت: «شاید یکی از بهترین اتفاقات این مذاکرات را بتوان کم کردن شری دانست که بر سر مردم ایران سایه افکنده بود و البته بازپس‌گیری بخشی از اموال ایران را نمی‌توان نادیده گرفت.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت درباره توافق هسته‌ای ژنو گفت: «من باید با قاطعیت بگویم هیچ امتیازی از ما گرفته نشد. آنها هم امتیازات چندانی فعلا نداده‌اند اما نباید از یاد ببریم که اتفاق بسیار خوبی در گسترش مناسبات ایران و جهان روی داده است.»

او در بخشی از سخنان خود به دشواری‌های دولت باراک اوباما و فشارهای داخلی که بر این دولت در مورد توافق ژنو وارد می‌شود اشاره کرد و گفت: «اوباما در آمریکا از سوی افراطیون در رابطه با این توافقنامه در فشار است و باید او هم پاسخگوی مذاکرات خود باشد و افراطیون در دو طرف فکر می‌کنند جنگ تنها چیزی است که می‌تواند مشکلات را حل کند.»

هاشمی در ادامه تصریح کرد که اگر رهبر جمهوری اسلامی از توافق ژنو حمایت نمی‌کرد، برخی از جریان‌های داخلی جلوی تیم مذاکره‌کنندگان را می‌گرفتند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت تصریح کرد: «اگر رهبری در کنار تیم مذاکرات نبود و از آن حمایت نمی‌کرد آن گاه افراطی‌ها اجازه عمل به تیم مذاکرات هسته‌ای را نمی دادند. به خصوص بعد از بازگشت آنان از مذاکرات نیز با آن جنجال‌ها که سعی داشتند توافقنامه را با قرارداد ترکمنچای مقایسه کنند اگر حمایت و تشکر و همراهی به موقع رهبری نبود این افراطیون به دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آسیب می‌رساندند.»

هاشمی رفسنجانی همچنین در پاسخ به دانشجویانی که به ادامه محدودیت‌ها و حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی اشاره کرده بودند، ابراز امیدواری کرد که این «بحران» پایان یابد.
XS
SM
MD
LG