لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

فرماندهان حزب‌الله لبنان که در سوریه کشته شدند


مراسم تشییع سمیر قنطار در لبنان
مراسم تشییع سمیر قنطار در لبنان

از زمان دخالت حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوریه به حمایت از رژیم بشار اسد در سال ۲۰۱۲ این گروه تعدادی از فرماندهان ارشد خود را از دست داده و طیف دشمنانش گسترش یافته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جنگ داخلی سوریه بیش از هزار نیروی گروه حزب‌الله کشته شده‌اند. در صورتیکه از زمان اشغال جنوب لبنان توسط ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۰ تاکنون هزار و ۲۷۰ نفر از نفرات این گروه در جنگ‌های پارتیزانی با اسرائیل کشته شده‌اند.

فرماندهان و مقامات ارشد حزب‌الله لبنان که در سوریه کشته شده‌اند: مصطفی بدرالدین، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله، در جریان انفجاری در دمشق پایتخت سوریه کشته شد. حزب‌الله خبر کشته شدن او را روز ۱۳ ماه مه ۲۰۱۶ اعلام کرد و گفت بر اثر توپ‌باران شهر دمشق توسط گروههای شورشی کشته شده است.

علی فیاض، که با نام ابوعلاء بوسنی بهتر شناخته می‌شود، فرماندهی بخشی از عملیات نظامی حزب‌الله در لبنان، سوریه، عراق و بوسنی را برعهده داشت و در فوریه ۲۰۱۶ در جریان نبرد با گروه «خلافت اسلامی» در حوالی شهر خناصر در استان حلب در شمال سوریه کشته شد.

سمیر قنطار که از سال ۱۹۷۹ به خاطر قتل یک مرد اسرائیلی ۳۰ سال در آن کشور زندانی بود، همراه با دخترش و یک مامور پلیس و هشت نفر دیگر در دسامبر ۲۰۱۵ در جریان حمله هوایی که به اسرائیل نسبت داده می‌شود به یک مجموعه مسکونی در جرمانا یکی از محلات حومه شهر دمشق کشته شد.

حسن حسین الحاج، یکی از فرماندهان نظامی ارشد حزب‌الله لبنان در اکتبر ۲۰۱۵ در جریان نبرد با شورشیان سوری وابسته به القاعده در استان ادلب کشته شد. یک هفته بعد مهدی حسن عبید جانشین او نیز در نبردهای‌‌ همان منطقه کشته شد.

جهاد مغنیه همراه با پنج نیروی دیگر حزب‌الله لبنان در ژانویه ۲۰۱۵ براثر حمله هوایی اسرائیل به جنوب سوریه کشته شد. جهاد، فرزند عماد مغنیه فرمانده ارشد نیروهای نظامی حزب‌الله، از قرار معلوم فرمانده عملیات این گروه در ارتفاعات جولان بود.

عماد مغنیه، یکی از زیرک‌ترین فرماندهان گروه‌های شبه نظامی جهان، در فوریه ۲۰۰۸ بر اثر انفجار بمبی که در اتومبیل او کار گذاشته شده بود در شهر دمشق کشته شد. حزب‌الله لبنان اسرائیل را مسئول قتل او می‌داند.

XS
SM
MD
LG