لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

نگرانی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از پرونده ریحانه طباطبایی و بیکاری ۲۰۰ فعال مطبوعاتی


 ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی
ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار پس گرفته شدن همه اتهامات مطرح شده، علیه ریحانه طباطبایی شد.

آنتونی بلانژه، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این باره گفت: «ما به شدت نگران اتهاماتی هستیم که متوجه این روزنامه‌نگار شده است».

ریحانه طباطبایی روزنامه‌نگار و عضو حزب اتحاد ملت روز دوشنبه هفتم اسفند بار دیگر در دادگاه حاضر شد. ریاست این دادگاه راه را قاضی صلواتی برعهده داشت.

ریحانه طباطبایی پیش از تشکیل سومین دادگاهش در توییتر خود نوشت: «سال ۹۱ نزدیک ۲۰ به روزنامه‌نگار به اتهام‌های واهی ظرف چند روز دستگیر شدند. هرکدام یک ماه و بیشتر انفرادی کشیدیم و نهایتا هم بعد سال‌ها در یک سال اخیر دادگاه‌های این بازداشت برگزار شد. حالا دوشنبه برای سومین بار به اتهام تبلیغ علیه نظام دادگاه دارم و البته برای دومین بار با صلواتی.»

آنتونی بلانژه، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، ضمن ابزار نگرانی شدید از اتهامات مطرح شده علیه این روزنامه‌نگار گفت: «براساس نگاه ما ریحانه طباطبایی با توجه به استانداردهای روزنامه‌نگاری فعالیت کرده است و برهمین اساس هیچ دلیلی نمی‌بینیم که این روزنامه‌نگار به‌خاطر استفاده از آزادی بیان‌اش بار دیگر به زندان محکوم شود.»

دبیرکل فدراسیون بین‌لمللی روزنامه‌نگاران که مقر آن در بلژیک است، بار دیگر نسبت به محاکمه و حبس روزنامه‌نگاران ابراز تأسف کرده است.

ریحانه طباطبایی در سال ۸۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت شد. او به یک سال حبس تعزیری محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر شش ماه از این حکم را به حبس تعلیقی تغییر داد.

او بار دوم در بهمن ماه سال ۹۱ به همراه تعدادی از روزنامه‌نگاران توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد.

خردادماه سال ۹۳ اطلاعات سپاه پرونده‌ای تازه برای ریحانه طباطبایی تنظیم کرد که در نتیجه آن وی ۵ ماه در بند اوین زنان اوین زندانی بود.

پرونده اخیر وی مربوط به اتهامات وارد شده از سوی وزارت اطلاعات دولت احمدی‌نژاد است.

ابراز نگرانی از بیکاری بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان مطبوعاتی

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین با اشاره به بازداشت دومان سهند سرمایه‌گذار دو روزنامه وقایع اتفاقیه و آسمان آبی و توقف انتشارکاغذی آنها، و نیز «تعطیلی» قریب‌الوقوع روزنامه جهان صنعت، از بیکار شدن بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان مطبوعاتی در این سه روزنامه ابراز نگرانی کرده است.

حدود دوماه پیش بانک مرکزی ایران، شرکت سرمايه پيشرو دومان توکان، را فاقد مجوز اعلام کرد. این شرکت سرمایه‌گذاری در وب‌سایت خود نوشته که «ماهنامه فرهنگی هنری اکسیر نوین٬ ماهنامه آینده روشن و روزنامه آسمان آبی... از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری دومان هستند».

گرچه این شرکت در وب‌سایت خود به سرمایه‌گذاری در روزنامه وقایع اتفاقیه نزدیک به حزب ندا به دبیرکلی صادق خرازی اشاره‌ای نکرده، اما این روزنامه در توئیتر خود تأیید کرده که به دلیل بازداشت سرمایه‌گذارش، «تا اطلاع ثانوی منتشر نخواهد شد».

با استفاده از گزارش‌های فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، کلمه، بانک مرکزی، وبسایت شرکت سرمایه پیشرو دومان توکان؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG