لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

«بازداشت سه فعال دیگر محیط زیست در ایران»



کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و از فعالان محیط زیست ایران، دو هفته پس از بازداشت در زندان جان باخت
کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و از فعالان محیط زیست ایران، دو هفته پس از بازداشت در زندان جان باخت

در حالی که از سرنوشت پرونده کاووس سیدامامی خبر تازه‌ای در دست نیست، گزارش‌ها از ایران حکایت از بازداشت سه فعال دیگر محیط زیست دارد. در همین حال گزارشگران ویژه سازمان ملل این «روند تازه» را بسیار «نگران‌کننده» خواندند.

وب‌سایت خبری تابناک روز جمعه، چهارم اسفندماه، در مطلبی از بازداشت «سه تن از فعالان حیات وحش ایران در یکی از شهرهای استان هرمزگان» خبر داد.

این سه تن جز آن هفت نفری هستند که از میان فعالان محیط زیست ایران هنوز در بازداشت به سر می‌برند و همزمان با کاووس سیدامامی بازداشت شده بودند.

کاووس سیدامامی، شهروند ایرانی-کانادایی، استاد دانشگاه و از فعالان محیط زیست ایران، دو هفته پس از بازداشت در زندان جان باخت.

خودکشی آقای سیدامامی در زندان فرضیه‌ای است که اطلاعات سپاه پاسداران از ابتدا مطرح کرد، و از همان زمان مسئولان جمهوری اسلامی و صداوسیما اصرار دارند که مرگ وی بر اثر «خودکشی» بوده است، اما نهادهای بین‌المللی خواستار روشن شدن جزئیات این قضیه هستند.

همزمان دادستان تهران و سخنگوی قوه قضائیه کاووس سیدامامی و فعالان محیط زیستی بازداشت شده را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

حال علاوه بر این افراد، وب‌سایت تابناک خبر داده است که سه تن دیگر که از «اعضای موسسه حافظان طبیعت لاوردین» هستند توسط «یک نهاد امنیتی» در بندرلنگه بازداشت شده‌اند.

از اتهامات این افراد هنوز اطلاعی در دست نیست.

در واکنش به این روند سه تن از گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور محیط زیست و حقوق بشر روز جمعه در بیانیه‌ای خواستار آزادی «فوری» فعالان بازداشتی محیط زیست و رفع اتهام از آنها شدند.

این سه گزارشگر در بیانیه خود به «روندی جدید و نگران‌کننده» از فشار بر فعالان محیط زیست در ایران انتقاد کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه که در وب‌سایت رسمی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شده است، این گزارشگران دستگیری فعالان محیط زیست را «نگران‌کننده» و «غیر قابل درک» و مرگ کاووس سیدامامی را «بسیار آزاردهنده» توصیف کرده‌اند.

جان ناکس، دیوید کی و میشل فورست در ادامه همچنین خواستار «تحقیقات فوری و مستقل و موثر» درباره شرایط و علل مرگ آقای سیدامامی شده‌اند.

این بیانیه همچنین بدون اشاره به جزئیات می‌گوید که گزارشگران مذکور در این باره با دولت ایران تماس گرفته‌اند.

پیشتر مسئول محیط زیست سازمان ملل نیز از حکومت ایران خواسته بود به فعالیت طرفداران محیط زیست احترام بگذارد، خواسته‌ای که پاسخ تند قوه قضائیه جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

دستگاه قضایی ایران با اعتراض به بیانیه مسئول محیط زیست سازمان ملل درباره مرگ کاووس سید امامی و بدون توضیح درباره جزئیات مرگ این فعال محیط زیست، آمریکا را به استفاده «پوششی» از محیط زیست برای «تجاوزات نظامی و اقدامات تروریستی» علیه ایران متهم کرد.

ف.دو/پ.پ

XS
SM
MD
LG