لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۹

«منشور حقوق شهروندی» دولت روحانی و پرونده سیدامامی


غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس

یک نماینده مجلس در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه، دوم اسفندماه، منتشر شد با انتقاد از دولت، و دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در پرونده کاووس سیدامامی، آنها را به «قصور» متهم کرد.

کاووس سیدامامی، شهروند ایرانی-کانادایی، استاد دانشگاه و از فعالان محیط زیست ایران، دو هفته پس از بازداشت در زندان جان باخت.

خودکشی آقای سیدامامی در زندان فرضیه‌ای است که اطلاعات سپاه پاسداران از ابتدا مطرح کرد، و از همان زمان مسئولان جمهوری اسلامی و صداوسیما اصرار دارند که مرگ وی بر اثر «خودکشی» بوده است، اما نهادهای بین‌المللی خواستار روشن شدن جزئیات این قضیه هستند.

هنوز کسی به این پرسش پاسخ نداده است که در صورت درستی فرض خودکشی این متهم در زندان، چه شرایطی باعث شده است که او پیش از رفتن به دادگاه و گرفتن حکم محکومیت دست به خودکشی بزند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس، نیز با اشاره به همین شرایط می‌گوید که دولت حسن روحانی را در این پرونده مقصر اصلی می‌داند، «چرا که مطابق منشور حقوق شهروندی تهیه شده توسط خود این دولت، قدمی برنداشته‌اند».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، اواخر آذر ماه منشور ۱۲۰ ماده‌ای حقوق شهروندی را امضا کرد که در بخش‌هایی از آن تفتیش در زندگی شهروندان، تبعیض مذهبی و قومیتی خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی توصیف شده و بر حقوق زنان و اقلیت‌ها تأکید شده‌است.

آقای ایمن‌آبادی همچنین با انتقاد از فیلم «مستندی» که تلویزیون حکومتی ایران درباره آقای سیدامامی نشان داد این اقدام صداوسیما را «اصلاً اخلاقی و شرعی» ندانست.

تلویزیون ایران شامگاه پنج‌شنبه فیلمی را با عنوان «منطقه ممنوعه» پخش کرد که ادعا می‌کرد آقای سیدامامی و دیگر فعالان بازداشتی محیط زیست اقدام به «جاسوسی» کرده‌اند.

در این فیلم همچنین ادعا شده که دوربین‌هایی که توسط این افراد با هدف شناسایی گونه‌های نادر حیوانات در ایران نصب شده بود، از «سایت‌های موشکی ایران فیلم‌برداری می‌کرده ‌است».

پیشتر علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز از پخش این مستند در تلویزیون حکومتی ایران انتقاد کرده بود.

آقای جعفرزاده ایمن‌آبادی نیز می‌گوید که مستند تلویزیون تنها «به حجم شبهات افزوده» و می‌پرسد: «چرا صداوسیما به خودش اجازه می‌دهد که خصوصی‌ترین عکس‌ها و تصاویر این فرد را نشان دهد اما سند محکمی برای ادعاهای خود درباره فعالیت‌های وی و همکارانش ارائه نمی‌کند؟»

او در ادامه با اشاره به این که «گفته می‌شود این شبکه از سال ۱۹۹۱ در ایران فعال بوده» می‌پرسد: «اگر این‌ها کار خلافی می‌کردند، پس نهادهای مربوطه در این ۲۶ سال چرا اقدامی انجام ندادند؟»

در فیلم پخش‌شده از تلویزیون ایران و همچنین گفته‌های سابق دادستان تهران، افراد بازداشت شده متهم شده‌اند که به دنبال «ایجاد بحران در برخی از حوزه‌های زیست‌محیطی ایران» بوده‌اند.

پخش این فیلم اعتراض‌های زیادی را در شبکه‌های مجازی به دنبال داشت.

براساس گزارش‌ها، جز کاووس سیدامامی، هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، طاهر قدیریان، سام رجبی، امیرحسین خالقی و نیلوفر بیانی، فعالان محیط زیست و سپیده کاشانی همسر هومن جوکار و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG