لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۲

اعتراض دستگاه قضایی به واکنش یک مقام سازمان ملل به مرگ سیدامامی در زندان


دستگاه قضایی ایران با اعتراض به بیانیه مسئول محیط زیست سازمان ملل درباره مرگ کاووس سید امامی و بدون توضیح درباره جزئیات مرگ این فعال محیط زیست، آمریکا را به استفاده «پوششی» از محیط زیست برای «تجاوزات نظامی و اقدامات تروریستی» علیه ایران متهم کرد.

در بیانیه ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران که روز جمعه، ۲۷ بهمن گزارش ها درباره مرگ کاووس سید امامی «فضاسازی های وسیع و غیرمستند و خصمانه» خوانده شده است.

با این حال در این بیانیه هیچ توضیحی درباره جزئیات بازداشت و مرگ آقای سیدامامی اعلام نشده است.

به دنبال مرگ کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در زندان، اریک سولهایم مسئول محیط زیست سازمان ملل متحد، از حکومت ایران خواسته بود تا به فعالیت طرفداران محیط زیست احترام بگذارد.

آقای سولهایم با اشاره به فشارها بر فعالان محیط زیست در ایران گفته بود: «ما این موارد را در ایران از نزدیک دنبال کرده و می‌خواهیم که به فعالیت‌های مدافعان محیط زیست در ایران و سراسر جهان احترام گذاشته شود».

با این حال ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران آمریکا را متهم کرد که از فعالیت‌های زیست محیطی به عنوان «پوششی» برای «مقاصد خصمانه بخصوص تجاوزات نظامی و اقدامات تروریستی» استفاده می‌کند.

این ستاد همچنین از سازمان ملل و نهادهای مربوطه خواست که به آمریکا و تمام کشورهایی که به گفته این ستاد، «از عنوان مدافع محیط زیست سوء استفاده» و «مقاصد غیرقانونی و خصمانه و تجاوزکارانه خود را دنبال» می کنند، « اخطار جدی بدهند».

پیش از این نیز دادستان تهران و سخنگوی قوه قضائیه کاووس سید امامی و فعالان محیط زیستی بازداشت شده را به «جاسوسی» متهم کرده بودند.

در همین حال تلویزیون ایران شامگاه پنج‌شنبه فیلمی را با عنوان «منطقه ممنوعه» پخش کرد که در آن ادعا شده که آقای سید امامی و دیگر فعالان محیط زیستِ بازداشت شده دراین پرونده، اقدام به «جاسوسی» کرده‌اند.

در این فیلم همچنین ادعا شده که دوربین‌هایی که توسط این افراد با هدف شناسایی گونه‌های نادر حیوانات در ایران نصب شده بود، از «سایت‌های موشکی ایران فیلم‌برداری می‌کرده‌است».

این ادعاها در حالی بیان شده که هنوز این پرونده در مرحله تحقیق قرار دارد و پیش از این مقام‌های قضایی بارها بیان جزئیات پرونده‌ای که درباره آن حکم قطعی صادر نشده را برخلاف قانون خوانده‌اند.

پیش از این، محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، و برخی از انجمن‌های دانشگاهی، سخنان مقام‌های قوه قضائیه درباره «جاسوسی» آقای سیدامامی را رد کرده‌اند و آقای تابش گفته‌است که «دستگیرشدگان، سیاسی نبوده‌اند و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نداشته‌اند».

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل پیش از این با اشاره به گفته‌های دادستان تهران مبنی بر اعترافات آقای سیدامامی اعلام کرده بود که «این سخنان در مورد اعتراف‌گیری از کاووس سیدامامی به نگرانی‌های موجود درباره اِعمال شکنجه علیه او شدت می‌بخشد».

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز اتهام «جاسوسی» را علیه شماری از فعالان سیاسی و مدنی مطرح کرده و تعدادی از این فعالان پس از آزادی خبر داده‌اند که بازجویان، آنان را زیر فشار گذاشته بودند تا این اتهامات را بپذیرند.

در مورد ادعای «خودکشی» آقای سیدامامی، مقام‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مدعی هستند که او در دستشویی سلول خودکشی کرده و فیلمی را نیز برای تعدادی از نمایندگان مجلس نمایش داده‌اند.

با این حال تعدادی از نمایندگان مجلس و وکلای آقای سید امامی اعلام کرده بودند که از فیلم موجود درباره مرگ آقای سیدامی در زندان، دوربین «دید خوبی به سرویس بهداشتی این سلول ندارد و عمل خودکشی مشخص نیست».

در همین حال علی مطهری، نایب رئیس مجلس، روز شنبه اعلام کرد که از گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قانع نشده و به دنبال اطلاعات بیشتر است.

آقای مطهری گفت که مقام‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران «قبول ندارند تخلفی شده و می‌گویند خودکشی کرده، ما هم قرائن محکم نداریم که خودکشی نشده یا اتفاق دیگری افتاده است».

او در عین حال گفت که مجلس نمی‌تواند به صورت رسمی از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران توضیح بخواهد و تنها وزارت اطلاعات در مقابل مجلس پاسخگواست.

نایب رئیس مجلس همچنین از سکوت وزارت اطلاعات درباره این اتفاق انتقاد کرد و گفت که «رسیدگی به مسئله جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است و آن‌ها باید در این باره صحبت کنند. اینکه سکوت کنند کار درستی نیست».

وزیر اطلاعات ایران پیش از این اعلام کرده که رسیدگی به پرونده‌های جاسوسی تنها جزو اختیارات این وزارتخانه است.

با این حال مقام‌های سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که براساس قانون آیین دادرسی کیفری و اساسنامه ابلاغ شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی در سال ۸۵، این نهاد می‌تواند به موضوع جاسوسی نیز ورود کند.

در فیلم پخش‌شده از تلویزیون ایران اعلام شده که هشت فعال محیط زیستی بازداشت شده‌اند. تاکنون هویت هفت نفر از فعالان بازداشت شده مشخص شده و گزارش‌های متناقضی نیز درباره بازداشت کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست، منتشر شده‌است.

براساس گزارش‌ها، به جز کاووس سیدامامی، هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، طاهر قدیریان، سام رجبی، امیرحسین خالقی و نیلوفر بیانی، فعالان محیط زیست و سپیده کاشانی همسر هومن جوکار و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، بازداشت شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های منابع خبری ایران و رادیو فردا؛ ا.م./م.ا.

XS
SM
MD
LG