لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

کانادا خواستار توضیح ایران درباره مرگ سیدامامی شد


کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا
کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا

کانادا خواستار توضیح ایران درباره علت مرگ کاووس سیدامامی شهروند ایرانی-کانادایی در دوران بازداشتش شد.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، پس از دو هفته بازداشت، در روز ۱۹ بهمن در زندان درگذشت. قوه قضائیه علت مرگ وی را «خودکشی» عنوان کرده است.

روز شنبه ۲۱ بهمن، همزمان با اعلام خبر درگذشت کاووس سیدامامی از سوی خانواده‌اش، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، گفته بود چند تن «در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند» که بازداشت شده‌اند.

دادستان تهران همچنین مدعی شده بود که کاووس سید امامی علیه خود اعترافاتی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن خواستار توضیح ایران درباره مرگ کاووس سیدامامی شده است.

وزیر خارجه کانادا طی بیانیه‌ای به طور جد نسبت به شرایط بازداشت و مرگ کاووس سیدامامی ابرازی نگرانی کرده و گفت که کانادا «بارها» نگرانی‌های خود را درباره این پرونده ابراز کرده بود.

وزیر خارجه کانادا وعده داد از همه توان این کشور برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پرونده استفاده کند.

کریستیا فریلند گفت: «یک کانادایی درگذشته است. ما از دولت ایران انتظار داریم اطلاعات و پاسخ‌های مرتبط به شرایط دخیل در این تراژدی را ارائه کند.»

کاووس سیدامامی دومین شهروند ایرانی‌-کانادایی است که در زندان‌های ایران جان خود را از دست می‌دهد.

زهرا کاظمی خبرنگار-عکاس ایرانی-کانادایی، در سال ۱۳۸۲ مقابل زندان اوین دستگیر شد، اما زنده از این زندان بیرون نیامد. کمیته تحقیق مجلس ششم در گزارشی قاضی سعید مرتضوی را به عنوان متهم ردیف اول پرونده مرگ زهرا کاظمی معرفی کرد که به آن رسیدگی نشد.

جلسه در مجلس

روز چهارشنبه فراکسیون محیط زیست مجلس با معاونان قوه قضائیه، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، درباره پرونده کاووس سیدامامی و دیگر فعالان محیط زیستی که در بازداشت هستند، جلسه برگزار کرد.

محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست، در این باره گفت: ‌ «در این جلسه ...مطرح شد که سپاه به عنوان ضابط قضایی با حکم دادستان به پرونده ورود کرده در حالی که با توجه به موضوع اتهام علی‌القاعده باید وزارت اطلاعات در پرونده ورود می‌کرد.»

به گفته تابش در این جلسه معاون قوه قضائیه گفته است بازداشتگاهی که کاووس سیدامامی در آن درگذشته زیر نظر سازمان‌ زندان‌ها بوده و «بنابراین سازمان زندان‌ها باید مسئولیت حادثه را بپذیرد و در قبال آن پاسخگو باشد.»

این نماینده مجلس افزود که وزارت اطلاعات در این پرونده ورودی نداشته است.

محمدرضا تابش با انتقاد از دادستان تهران این پرسش را مطرح کرد که چرا در مورد سیدامامی «قبل از محاکمه و صدور حکم به اظهارنظر پرداخته» است.

از سوی دیگر ۴۳ نماینده در جلسه روز چهارشنبه مجلس به وزیران اطلاعات و دادگستری درباره مرگ برخی از زندانیان کشور از جمله کاووس سید امامی تذکر دادند.

در همین حال، حزب اتحاد ملت ایران هم در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، خواستار پیگیری رئیس جمهور، در این مورد شده است.

در این نامه تاکید شده «چرا دستگاه اطلاعاتی کشور از صلابت لازم برای انجام وظایف قانونی برخوردار نیست و چرا نمی‌تواند مانع دخالت نهادهای موازی در حیطه وظایف و مسئولیت‌های خود باشد؟»

کاووس سیدامامی تحت بازداشت سپاه بود.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، ایسنا و رادیو فردا. ح.ر
XS
SM
MD
LG