لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

فیروزآبادی: بسیاری از ایرانی‌های جاسوس، خودشان هم نمی‌دانند که در حال جاسوسی هستند


این مقام نظامی جمهوری اسلامی می‌گوید: هر ایرانگرد و فعال محیط زیستی و دانشمند فعال در تحقیقات کشاورزی نیز ممکن است جاسوس باشد
این مقام نظامی جمهوری اسلامی می‌گوید: هر ایرانگرد و فعال محیط زیستی و دانشمند فعال در تحقیقات کشاورزی نیز ممکن است جاسوس باشد

در حالی که بازداشت چند فعال محیط زیست در ایران و مرگ کاووس سید امامی، یکی از این فعالان در زندان، همچنان از اخبار مهم در ایران است، حسن فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی فرمانده کل قوا، اظهار نظر کرد که هر فعال محیط زیستی و دانشمند کشاورزی هم «ممکن است» جاسوس باشد.

کاووس سیدامامی، استاد جامعه‌شناسی و فعال سرشناس محیط زیست در ایران، دو هفته پیش به‌ همراه چند نفر دیگر از فعالان این حوزه بازداشت شد و در نهایت، روز ۱۹ بهمن‌ به خانواده او خبر داده شد که در زندان خودکشی کرده است.

خبر «خودکشی» آقای سید امامی در زندان بازتاب‌ بسیار گسترده‌ای داشته است.

خبر دست زدن کاووس سیدامامی به خودکشی در زندان، تنها یک ماه پس از انتشار همین خبر در مورد دست‌کم دو تن از بازداشتی‌های اعتراضات سراسری دی‌ماه گذشته منتشر شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

اما در روزی که فرزند آقای سیدامامی خبر درگذشت او در زندان را منتشر کرد، روز شنبه ۲۱ بهمن، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، اعلام کرد چند متهم بازداشت شده‌اند که «در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند».

او به هویت و تعداد افراد بازداشت شده اشاره نکرد و تنها گفت که یک نهاد امنیتی آنها را شناسایی و دستگیر کرده است.

حال حسن فیروزآبادی که خود در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اذعان کرده است «در جریان مسئله قرار ندارم» و بدون نام بردن از بازداشتی‌های محیط زیست نظر داده است که در قالب «جنگ هیبریدی» [ترکیبی]، هر ایرانگرد و فعال محیط زیستی و دانشمند فعال در تحقیقات کشاورزی نیز ممکن است جاسوس باشد.

به گفته مشاور عالی نظامی آیت‌الله خامنه‌ای، «غربی‌ها... به این نتیجه رسیدند که جنگ با ایران نمی‌تواند جنگ نظامی، جنگ فرهنگی یا جنگ سیاسی باشد؛ به همین دلیل گفتند که باید با هر چیزی که داریم با ایران بجنگیم و اسمش را هم گذاشتند جنگ هیبریدی».

حسن فیروزآبادی در گفت‌وگوی خود با ایلنا که روز سه‌شنبه، ۲۴ بهمن‌، منتشر شد در ادامه به چند نفر اشاره می‌کند که به گفته او «برای جمع‌آوری کمک برای فلسطین به ایران سفر کرده بودند.»

او تعریف می‌کند: «[پس از سفر] زمانی که به تهران رسیدند، خودشان را اجازه دادیم از کشور خارج شوند، اما اموال همراهان‌شان را نگه داشتیم... انواع جانوران صحرایی را خریده بودند مثل سوسمار، مارمولک و آفتاب‌پرست. سپس بررسی کردیم که این موارد به چه دردشان می‌خورد، بعد متوجه شدیم که پوست آنها امواج اتمی را جذب می‌کند و اینها جاسوس اتمی بودند که می‌خواستند با این بهانه در داخل جمهوری اسلامی از طریق پوست این جانوران صحرایی به این نتیجه برسند که ما در چه مکان‌هایی معدن اورانیوم داریم و کجا در حال کار اتمی کردن هستیم.»

او در ادامه چنین نتیجه گرفت که «بسیاری از ایرانی‌هایی که جاسوس هستند و بسیاری از جاسوسان خارجی که در ایران فعالیت جاسوسی می‌کنند، خودشان هم حتی نمی‌دانند که در حال جاسوسی هستند.»

اظهار نظر این مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی درباره جاسوسی با اشاره مستقیم به حوزه محیط زیست در حالی است که هنوز هیچ یک از فعالان محیط زیستی بازداشتی در دادگاه حاضر نشده و حکمی برای آنها صادر نشده است.

پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که علاوه بر کاووس سید امامی، دو تن دیگر از همکاران او در مؤسسه «حیات وحش» به نام‌های هومن جوکار، مدیر پروژه یوز آسیایی، و مراد طاهباز، فعال محیط زیست و میراث فرهنگی، نیز بازداشت شده‌اند.

روزنامه کیهان لندن یکی دیگر از بازداشت‌شدگان را نیلوفر بیانی، همسر هومن جوکار و سرپرست فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، معرفی کرده است.

خبرگزاری ایلنا و منابع خبری/اف.دو/ب.ک
XS
SM
MD
LG