لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

سکون قیمتی در بازار مواد غذایی مهرماه


بازار خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در ایران به ثبات نسبی رسیده‌است
بازار خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در ایران به ثبات نسبی رسیده‌است

طی روزهای گذشته هر دو مرکز تولید و انتشار آمار اقتصادی ایران با انتشار گزارش‌های خود از تغییرات شاخص تورم در مهرماه، تأیید کردند که شتاب نرخ تورم در اقتصاد ایران همچنان در حال کاهش است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از نرخ تورم مهرماه سال ۹۴، حکایت از آن داشت که متوسط نرخ تورم در ماه مورد گزارش به ۱۴.۸ درصد رسیده است. این نرخ در گزارش آماری مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص تورم، عدد ۱۳.۳ درصد را نشان می‌داد.

در گزارش مرکز آمار ایران از ترورم مهرماه، متوسط شاخص بهای گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» با ضریب اهمیت ۲۵.۱ درصدی در محاسبه نرخ تورم، ۱۱ درصد رشد داشته است که از متوسط تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها کمتر بوده است.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص بهای گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در مهرماه ۹۴ در مقایسه با ماه مشابه پارسال ۸.۴ درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص بهای این گروه در مهرماه سال ۹۴ نسبت به شهریورماه، با کاهشی معادل ۰.۸ درصد همراه بوده است.

بررسی گزارش بانک مرکزی از تغییرات شاخص تورم نیز نشان می‌دهد که شاخص بهای گروه اصلی «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» در مهر ۹۴ در مقایسه با مهر سال قبل از آن، رشدی ۷.۱ درصدی را تجربه کرده است، این شاخص قیمتی در مقایسه با شهریورماه، با کاهش همراه بود و ۰.۴ درصد افت کرد.

بررسی تغییرات سبد کالای منتخب رادیو فردا در مهرماه اندکی تفاوت دارد.۱۰ قلم کالایی که تغییرات قیمتی آنها در سبد منتخب رادیو فردا موردتوجه قرار می‌گیرد، از اقلام پرمصرف در سبد غذایی خانوارهای ایرانی به شمار می‌روند.

متوسط تغییرات قیمتی این سبد کالایی در مهرماه سال ۹۴ نسبت به ماه پیشین یعنی شهریورماه ۹۴ با کاهش اندک یک دهم درصدی همراه شد که می‌توان از آن با تعبیر ثبات قیمتی این اقلام در این دو ماه یاد کرد.

بیشترین افزایش قیمتی در این دوره زمانی دو ماهه، به نام پیاز به ثبت رسید که افزایش قیمتی بیش از ۴ درصد را تجربه کرد.

بیشترین افت قیمتی نیز به گوجه‌فرنگی اختصاص یافت که از شهریور تا مهر امسال، کاهشی حدوداً ۱۵ درصدی به ثبت رساند.

جزییات تغییر قیمتی دیگر اقلام سبد منتخب رادیو فردا در دو مقطع زمانی شهریور و مهر ۹۴ در جدول شماره یک قابل‌مشاهده است.

تغییر مبنای مقایسه تغییرات قیمت این اقلام از شهریورماه ۹۴ به مهرماه ۹۳، نتایجی متفاوت به دنبال دارد، اگرچه دامنه این تفاوت چندان گسترده و قابل‌ اعتنا نیست.

متوسط قیمتی سبد کالای منتخب رادیو فردا در مهرماه امسال در مقایسه با مهر پارسال، با افزایش ۰.۸ درصدی همراه بود که باز می‌توان با چشم‌پوشی از این افزایش کمتر از یک درصدی، بازار این ۱۰ قلم کالا را در دوره یک ساله مهر پارسال تا مهرماه امسال، بازاری باثبات و تثبیت‌شده، ارزیابی کرد.

در این دوره زمانی یک ساله، بیشترین افزایش قیمتی به برنج درجه‌یک داخله، اختصاص داشت که با بیش از ۷ درصد رشد قیمت، مواجه شد و بیشترین افت قیمتی را تخم‌مرغ به ثبت رساند که در مقطع زمانی یک ساله مهر ۹۳ تا مهر ۹۴، قیمت شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ، با کاهش بیش از ۹ درصدی همراه بود.

جزییات تغییر قیمتی سایر اقلام کالایی مندرج در سبد کالای منتخب رادیو فردا در دو مقطع زمانی مهر ۹۳ و مهر ۹۴ در جدول شماره دو مشاهده می‌شود.

درعین‌حال، تک‌رقمی ماندن متوسط نرخ تورم تولیدکننده در مهرماه سال ۹۴، می‌تواند به این معنی باشد که در ماه‌های آتی مسیر کاهش تورم ادامه یابد.

اما در این میان اجرای بسته سیاستی ضد رکود دولت که با اتخاذ سیاست‌های انبساطی پلی توأمان است به‌عنوان یکی عامل بازدارنده در برابر کاهش شتاب تورم به شمار می‌آید.

تغییر جهت دولت در سیاست‌های پولی دو سال گذشته، مهم‌ترین نگرانی منتقدان بسته سیاستی ضد رکود است که معتقدند اجرای این بسته می‌تواند دستاورد دولت در کنترل شتاب تورم را از بین ببرد.

ماه‌های باقی‌مانده از سال ۹۴ و ماه‌های نخست سال ۹۵ محل آزمون نیروهای مختلف و مؤثر بر شاخص تورم است تا معلوم شود برآیند نهایی نیروهای مختلف به نفع تداوم کنترل تورم رقم خواهد خورد یا درنهایت شاخص تورم یک بار دیگر راه پایین آمده را رو به بالا در پیش خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG