لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

والیبال ایران برای نخستین بار به لیگ جهانی رسید


تیم ملی والیبال ایران با کسب دومین پیروزی پیاپی مقابل ژاپن، برای نخستین بار توانست سهمیه حضور در لیگ جهانی را کسب کند.

ایران پس از کسب دو پیروزی در قاهره مقابل تیم ملی مصر، دو بار هم در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی مقابل تیم پرسابقه ژاپن به برتری رسید. نتیجه بازی دوم نیز مانند بازی نخست ۳-۰ به سود ایران رقم خورد. این در حالی بود که ایران با توجه به نتیجه بازی نخست، در مصاف دوم فقط به یک گیم برای راهیابی به لیگ جهانی والیبال نیاز داشت.

سالن برگزاری مسابقه قبل از شروع بازی مملو از تماشاگرانی بود که تیم ایران را تشویق می‌کردند. با این تفاوت که برخلاف بازی قبلی، این بار زنان پشت درهای بسته ماندند و اجازه حضور در سالن به آنها داده نشد. ممانعت از حضور زنان در حالی صورت گرفت که اتفاق خاصی در بازی قبلی که منجر به اتخاذ جنین تصمیمی شود رخ نداده بود. در شبکه‌های اجتماعی، ویدئو‌ها و عکس‌های مختلفی از تجمع زنان در وررشگاه آزادی منتشر شده است.

ایران و ژاپن پیش از این در رقابت‌های مقدماتی برای صعود به المپیک لندن، در ژاپن باهم رویارو شدند که به رغم برتری ایران این تیم از راهیابی به المپیک باز ماند. این بار اما غلبه بر ژاپن، به معنای مسجل شدن حضور در لیگ جهانی ۲۰۱۳ بود.

ایران ۳ ژاپن ۰

قرمزپوشان ایران با ترکیب علیرضا نادی، سعید معروف، فرهاد قائمی، شهرام محمودی، حمزه زرینی و فرهاد ظریف بازی را آغاز کردند. این تیم با درخشش نادی و محمودی، وقت استراحت فنی نخست بازی را با سه امتیاز اختلاف به سود خود رقم زد.

حمزه زرینی که در ست نخست بازی چشمگیری ارائه نکرده بود با آرش کشاورزی تعویض شد. در این گیم مهدی مهدوی پاسور دوم تیم ایران نیز به جای معروف به زمین آمد. تیم ملی والیبال ایران با پیروزی ۲۵-۱۶ در ست نخست سهمیه لیگ جهانی را کسب کرد و شادمانی‌اش پس از پایان ست اول تا حدودی مشابه شادمانی پس از پایان مسابقه بود.

ادامه این بازی برای ملی‌پوشان ایران جنبه تشریفاتی داشت اما هم هواداران و هم خود بازیکنان، تشنه برتری بودند و با‌‌ همان انگیزه گیم اول این بازی را تا پایان ادامه دادند.

در ست دوم ولاسکو به بازیکنان جوان نیز میدان داد تا مجتبی میرزاجانپور هم به تجارب خود بیفزاید. سعید مصطفی‌وند سرعتی زن ذخیره ایران هم در ست دوم به زمین آمد تا در این پیروزی سهیم باشد. دریافت‌های خوب قائمی و بازی‌سازی خوب معروف با آبشارهای مهار ناپذیر محمودی، این ست را هم با امتیاز ۲۵-۱۷ به سود ایران به انتها رساند.

اواسط ست سوم ژاپنی‌ها لحظاتی پیش افتادند اما باز هم ایران با حساب ۲۵ بر ۲۱ به پیروزی رسید.

در پایان بازی، بازیکنان تیم ملی ایران خولیو ولاسکو را روی دستشان بلند کرده و او را به هوا می‌انداختند. سیچلو دستیار ولاسکو نیز از این اقدام بازیکنان ایران بی‌نصیب نماند.

طبق اعلام خبرگزاری‌های ایران، موروکامو سرمربی تیم ژاپن برخلاف مقررات جهانی، پس از شکست تیمش در نشست خبری حاضر نشد.

اظهارنظرهای پس از مسابقه

علیرضا نادی: مطمئن باشید حضور موفقی در لیگ جهانی خواهیم داشت، آن هم نه فقط یک دوره بلکه سال‌ها در لیگ جهانی حضوری مستمر خواهیم داشت. آرزوی من این است که ولاسکو در ایران بماند. امیدوارم قرارداد جدیدی با وی بسته شود. از صحبت‌های گزارشگر بازی هم متاسفم که گفته است ژاپن تیم ضعیفی شده.

فرهاد ظریف: برای حضور موفق در لیگ جهانی، امکانات باید خیلی بیشتر از این حرف‌ها باشد. حریفان ما در آن رقابت‌ها دیگر تیم‌های آسیایی نیستند که سابقه بازی مقابل آنها را زیاد داریم.

فرهاد قائمی: به نظر من والیبال ایران در ابتدای راه است و می‌تواند به افتخارهای بزرگتری برسد. در دو مسابقه‌ای که با ژاپن داشتیم سنگ تمام گذاشتیم. فشار زیادی از روی تیم برداشته شد و از طرفی هواداران هم انگیزه فوق‌العاده‌ای به ما دادند.

شهرام محمودی: ‌بازی سختی بود و خدا را شکر می‌کنیم که در‌‌ همان گیم اول کار را تمام کردیم. با قدرت وارد لیگ جهانی شدیم و می‌خواهیم نشان بدهیم سطح والیبال ایران بالا‌تر از آن چیزی است که همه فکر می‌کردند.

سعید معروف: زحمات چند ساله‌مان با حضور در لیگ جهانی والیبال به بار نشست. والیبال ایران در این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته و امیدوارم این روند را در لیگ جهانی نیز ادامه دهیم.

حمزه زرینی: چند حرکت ناموفقم در جریان مسابقه را نمی‌توان اشتباه نامید. تمام این موارد به آنالیز حریف از ما برمی‌گردد، آنها از کوچک‌ترین موقعیت ما استفاده می‌کردند اما خوشبختانه عملکرد خوب بچه‌ها به آنها اجازه پیروز شدن نداد.

محمد عباسی (وزیر ورزش): این موفقیت حاصل برنامه‌ریزی طولانی‌مدت بود. با دیدن این همه تماشاگر حس غرور ملی به من دست داد. با موفقیتی که کسب شد مجبور هستیم به استعدادهای این رشته بیش از پیش توجه کنیم. پاداشی برای این غیور مردان در نظر گرفته‌ایم اما الان در مورد آن صحبتی نمی‌کنم.
XS
SM
MD
LG