لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

دعوت از سرمايه‌های جمهوری آذربايجان به بخش انرژی ايران


 یحیی آل اسحاق
یحیی آل اسحاق
يحيی آل اسحاق رئيس اتاق بازرگانی تهران که در راس هيات ۳۰ نفره تجاری به جمهوری آذربايجان سفر کرده، طی کنفرانسی که سه‌شنبه ۲۶ آذرماه در باکو برگزار شد، از کارآفرينان اين کشور برای سرمايه‌گذاری در بخش نفت و گاز ايران دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربايجان، وی گفت که در ۵ سال آينده ۵۰۰ ميليارد دلار بايد در بخش نفت و گاز ايران سرمايه‌گذاری شود و شرکت‌ها يا سرمايه‌گذاران آذربايجانی می‌توانند در اين پروژه‌ها فعال باشند.

خبرگزاری مهر نيز با اشاره به سفر آل اسحاق به باکو از قول وی نوشت که « او آذربايجان را کشوری خواند که درآمدهای نفت و گاز باعث شده درآمد سرانه بالايی داشته باشد».

جمهوری آذربايجان با ۹ ميليون نفر جمعيت و به مدد توليد کنونی روزانه حدود يک ميليون بشکه نفت، طی ۱۰ سال گذشته موفق به افزايش سه برابری توليد ناخالص ملی خود شده است.

اين کشور در سايه درآمدهای کلان نفتی طی سال‌های گذشته سرمايه‌گذاری‌های نسبتا چشمگيری در کشورهای ديگر داشته است، از جمله سرمايه گذاری ۴.۵ ميليارد دلاری در ترکيه.

در همين زمينه شرکت ملی نفت و گاز جمهوری آذربايجان، سوکار، نوامبر سال جاری اعلام کرد که اين شرکت از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۳ ميليارد دلار در ترکيه سرمايه‌گذاری کرده و اين رقم بر اساس قراردادهای موجود تا سال ۲۰۱۸ به ۲۰ ميليارد دلار خواهد رسيد.

طی سفر هيات ايرانی، دو تفاهمنامه ميان تهران و باکو برای افزايش حجم تجارت دوجانبه به امضا رسيد.

ولادی قلی‌يف معاون مدير بنياد توسعه سرمايه‌گذاری و صادرات آذربايجان نيز کنفرانس در اين اجلاس گفت که حجم سرمايه گذاری‌های خارجی در جمهوری آذربايجان به ۱۵۶ ميليارد دلار رسيده، اما سهم ايران تاکنون ۱۰۴.۵ ميليون دلار در بخش غيرنفت جمهوری آذربايجان بوده است. ايران سهمی ۱۰ درصدی در پروژه ميدان گازی شاه‌دنيز جمهوری آذربايجان دارد.

اختلاف دو برابری آمار گمرکی

آل اسحاق در کنفرانس دوشنبه اعلام کرد که با توجه به ظرفيت‌های موجود، حجم تجارت دوجانبه ايران و جمهوری آذربايجان بسيار اندک است.

به گزارش خبرگزاری مهر آل‌اسحاق درباره روابط تجاری دو کشور گفته است که ايران از اين کشور مواد فلزی و چوب وارد می‌کند و صادرات ما هم شامل مواد غذايی و برخی کالاهای مصرفی است.

خبرگزاری تسنيم نيز دوشنبه از قول محسن پاک آيين سفير ايران در باکو گزارش داد که مبادلات تجاری ايران و جمهوری آذربايجان به ۵۳۲ ميليون دلار رسيده است و تا همين رقم نيز تجارت غير رسمی بين دو کشور انجام می‌شود. به عبارتی حجم تجارت دوجانبه هم اکنون بيش از يک ميليارد دلار است.

اما بر اساس گزارش رسمی کميته گمرکی جمهوری آذربايجان، طی ۱۰ ماه گذشته جمهوری آذربايجان حدود ۶۴ ميليون دلار کالا به ايران صادرات کرده و حدود ۱۷۹ ميليون دلار نيز واردات از ايران داشته است که با آمار ايران اختلاف دو برابری دارد.

بر اساس گزارش اداره آمار جمهوری ذربايجان،حجم تجارت خارجی اين کشور در سال گذشته حدود ۳۴ ميليارد دلار بود.
XS
SM
MD
LG